Houdini Fusion Jacket

Är det någon som har erfarenhet av Houdini Fusion Jacket?

http://www.addnature.com/product.aspx?pf_id=HOUDINIFUSIONJACKETMM

Hur vattentät är den? Hur bra ventilerar den? Kan det vara en bra kombination mellan vattentäthet och andasfunktion?

Min erfarenhet är att skaljackor alltid är för täta när man rör på sig, blir alltid svettig. Och då väljer jag oftast en tålig softshell men när då regnet öser ner saknar jag det täta skalet. Kan Houdinis variant vara något som fungerar bättre? Finns det liknande "hybrid-jackor" från andra tillverkare?
 
"En extremt välventilerande jacka med mycket hög vattentålighet" - där blev jag skeptiskt. En sån jacka finns inte - enligt mig. Jag kör ibland med skaljacka när jag åker slalom eller bara är ute över dagen och annars helst bomullsanorak eller icke-tät softshell (vindtålig men ej vattentålig) och tar med regnjacka (iofs i GTEx).
 
"En extremt välventilerande jacka med mycket hög vattentålighet" - där blev jag skeptiskt. En sån jacka finns inte - enligt mig. Jag kör ibland med skaljacka när jag åker slalom eller bara är ute över dagen och annars helst bomullsanorak eller icke-tät softshell (vindtålig men ej vattentålig) och tar med regnjacka (iofs i GTEx).

Det var väl inte ett särskilt givande svar? :)

Detta är alltså en jacka med både vattentätt och softshelltyg, han frågar om det fungerar. :)
 
Jag kände mig tvungen att spamma lite då det känns som en "tulipanaros". Den är säkert OK om det regnar rakt uppifrån och man inte riskerar att bli blöt på panelerna med softshell. Blir ju dumt om man måste ha en regnjacka med sig i alla fall på t.ex. flerdagsrsturer. Ahke från Lundhags är något liknande men troligen mycket skönare vid svettas-aktiviteter men sämre regnegenskaper. http://lundhags.se/jackor/#showProduct?id=16608

Det var väl inte ett särskilt givande svar? :)

Detta är alltså en jacka med både vattentätt och softshelltyg, han frågar om det fungerar. :)
 
Ifall någon skulle vara intresserad så fick jag svar från en på Addnature som personligen hade testat jackan för dagliga cykelturer i ett par månader. Upplevelsen var att jackan ventilerar mycket bra och kan inte jämföras med en hardshell. Vad gäller vattentäthet så upplevdes jackan stå emot regn i ca. en timme.
 
hmm

till mig skrev dem att den hade en vattenpellare på 20 m vatten pelar där den behöver det, annars var det soft shell. men jag tror fortfarande att den lämpar sig väldigt bra på vintern men inte så mkt höst sommar ... kan ha fel men tror cutan o goretex ligger på 30.
 
Från addnature: Material: Fusion Comfortshell™ 3-lagers vattentätt skal (20000 mm vattenpelare), stretchpaneler i softhell materialet Motion Comfortshell™ (ej vattentätt) och tunt foder i Comfort Grid.


Jag tror helt klart att den kan funka.
Dock så är ju ryggen "öppen" för inträngande vatten så jag vet inte om den funkar i Göteborg och på kalfjället i blåst och regn.

Var själv i Jämtland i somras och då regnade det typ 8 dgr i sträck och då var jag riktigt glad att jag körde GoreTex.

/Björn
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
emil.martinson Houdini fusion gear pants Kläder 5
Alvide Houdini Fusion Guide Pants (Fusion Gear Pants) Kläder 0
arvidsson.anna Houdini Pitch Jacket - någon som testat? Kläder 0
branfeldt Houdini Wooler Houdi, erfarenheter??? Kläder 14
alexl Houdini gånger två Kläder 10
Ringnes Houdini Power Houdi Kläder 4
niklasaxelsson Houdini Cloud Nine Kläder 0
samohtII Houdini Kläder 3
marquiizen Houdini mr. dunfri Kläder 0
marcusen Houdini Surpass Kläder 6
Kjallke Houdini guide pants Kläder 4
limmE Houdini houdi (M) Säljes Kläder 2
Smogz Andra märkens motsvarighet till Houdini Houdi? Kläder 4
loewen Houdini Kläder 1
Easthill Norröna Svalbard Flex1 Pants VS Houdini Motion Pants - Hurricane Kläder 3
tsebring Houdini Liquid Rock Pants för löpning? Kläder 4
oavsett.vad Houdini Motion Pants för dom svenska fjällen? Kläder 3
Charli28 Houdini switch jacket - tillräckligt varm? Kläder 0
Snubblaren Houdini? Kläder 24
packåsnan Alternativ till Houdini Men's Liquid Rock Pants? Kläder 9
ratfink Houdini Power Houdi....!?! Kläder 23
joanpann Houdini-brallor? Kläder 4
PJE Houdini Kläder 0
9219 Houdini Kläder 2
wintermania Haglöfs fusion, vettigt? Kläder 0
felldin Haglöfs fusion jacket Kläder 0
Irmaaaaa123 Fake Greenland jacket? Kläder 3
CAX Norröna SVALBARD ARKTIS COTTON ANO JACKET alternativ, Kläder 8
Mr7932 Vilken jacka Kläder 6
axed Fjällräven Övik Eco-Shell Jacket Kläder 0
triptrapp Fjällräven keb expedition down jacket Kläder 0
Ldf Fjällräven Vidda Pro Jacket Kläder 2
Mattias1981 Kraftigare greenland jacket?? Kläder 2
jens_ Haglöfs Grym Jacket Kläder 0
Helosun Haglöf LIM PROOF jacket Kläder 0
Micro553 Fjällräven ECO Shell Jacket eller andra alternativ Kläder 4
Riddleo Fjällräven Keb Jacket Kläder 2
Clownfish Helly Hansens Loke Jacket, paclite skaljacka Kläder 0
Lajjan Norröna M's Bitihorn DRI1 Jacket Kläder 4
edstorm Lundhags Rocketeer Jacket Kläder 2
Anna90 HAGLÖFS - Spinx Q Jacket VS Lofoten GTX Pro Shell Jkt Kläder 2
pelka M's Nano Puff Hoody Jacket vart?? Kläder 3
pelka Arcteryx M's Atom LT Jacket? eller annat?? Kläder 6
Odi et Amo Haglöfs Bara Jacket Kläder 1
pialia Lundhags Este Jacket - impregnering Kläder 2
fangalid Haglöfs Crag jacket några erfarenheter? Kläder 2
Nyback Fjällräven Greenland Winter Jacket? Kläder 4
pelka Arcteryx Gamma MX Jacket Kläder 7
Värmland_Västerbotten Fjällräven Tarfala Jacket Kläder 1
Swebeam M's Aegis Jacket något att ha? :) Kläder 3

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...