Höga vägen Rapadalen eller längre in?

Hej! Tänkte gå höga vägen i Rapadalen i sommar, men tänkte på det jag hörde någon hävda att det bästa var att gå rakt fram längs Lulep Vassjajågåsj och genom Vassjavagge, så har man plan mark sen en lång bit mot Skierffe och Aktse. Jag blev bara lite nyfiken, betyder "bästa" bara mest lättgånget, eller är det jättevackert? Har man bra utsikt över Rapadalen på vanliga höga vägen så slår det nog det ändå, eller är utsikten där helt skymd hela vägen eller så?
 
Om man är trött och har ont kanske det känns lättare att gå där, men det blir en omväg till Skierffe. Man kan gå upp från rapadalen på flera andra ställen om man orkar, och man måste inte följa den traditionella stigningen upp. Man kan gå upp från Lulep Vassjajågåsj, spadnek, ridok och vid nammasj. Själv gick jag upp vid Vassjajågåsj/spadnek. Inte världen enklaste väg pga snårigheten iof. Rapdalen lämnar man ju så den ser man inte mycket av sen, utan då blir det andra vyer som rapadeltat kanske och Tjahkelij m.m
 
Gå nära Rapadalen såklart, så att man kan titta på utsikten och ta fantastiska kort ... Det är väl det som är poängen.
 
Tack, ja, det är ungefär det jag trodde också. Planen är att gå så nära dalen som det går för att se på utsikten, och den lär väl sticka fram då och då i alla fall. Tänker att man kanske nästan ser mer av dalen uppifrån för alla berättar ju bara om den täta växtligheten där nere.
 
Turrapport: Det blev båda delarna! P.g.a. vädervarning skippade vi vår plan att gå genom Pastavagge och gick tur och retur från Aktse till Rapadalen istället.

Höga vägen var fantastisk, men det var svårt att ta sig förbi Gierdosgiesjtjåhkkå på ett bra sätt. Nästan alla vi mötte hade följt en tydlig stig runt branten i syd, och var helt traumatiserade och sa att det var det värsta de hade gjort i sitt liv, för de befann sig plötsligt mitt i ett stup som de måste passera. Vi gick upp på sydvästra sidan, i den lilla inbuktningen i berget. Jobbigt, brant och storblockigt, men det kändes aldrig farligt. En vi mötte hade gått mellan Gierdogiesjtjåhkkå och Suorkisjnjurttje och det lät som den bästa vägen. Lite mindre utsikt över Rapadalen ett tag, men det tar man lätt igen, för efter den passagen kommer man lätt fram till kanten och har helt makalösa vyer över dalen. Den bästa vyn tyckte jag dock var vid nedstigningen till nedre delen av Rapadalen, längs Lulep Vassjajågåsj, alldeles ovanför där björkskogen började, med Rapaselet rakt framför en och bergen runtom.

På tillbakavägen tog vi vägen via Vassjavagge, och det var spännande! En helt annan upplevelse, med karg skönhet. Lättgånget för det mesta, lite blockterräng och lite blötmarker på slätten, men inte alls särskilt mycket. Några djupa bäckar, som vi kunde hoppa på stenar över.
 
Turrapport: Det blev båda delarna! P.g.a. vädervarning skippade vi vår plan att gå genom Pastavagge och gick tur och retur från Aktse till Rapadalen istället.

Höga vägen var fantastisk, men det var svårt att ta sig förbi Gierdosgiesjtjåhkkå på ett bra sätt. Nästan alla vi mötte hade följt en tydlig stig runt branten i syd, och var helt traumatiserade och sa att det var det värsta de hade gjort i sitt liv, för de befann sig plötsligt mitt i ett stup som de måste passera. Vi gick upp på sydvästra sidan, i den lilla inbuktningen i berget. Jobbigt, brant och storblockigt, men det kändes aldrig farligt. En vi mötte hade gått mellan Gierdogiesjtjåhkkå och Suorkisjnjurttje och det lät som den bästa vägen. Lite mindre utsikt över Rapadalen ett tag, men det tar man lätt igen, för efter den passagen kommer man lätt fram till kanten och har helt makalösa vyer över dalen. Den bästa vyn tyckte jag dock var vid nedstigningen till nedre delen av Rapadalen, längs Lulep Vassjajågåsj, alldeles ovanför där björkskogen började, med Rapaselet rakt framför en och bergen runtom.

På tillbakavägen tog vi vägen via Vassjavagge, och det var spännande! En helt annan upplevelse, med karg skönhet. Lättgånget för det mesta, lite blockterräng och lite blötmarker på slätten, men inte alls särskilt mycket. Några djupa bäckar, som vi kunde hoppa på stenar över.
Du skriver – ”Vi gick upp på sydvästra sidan, i den lilla inbuktningen i berget.”. Jag blev nyfiken om du tog vägen över ”snöfläcken” -.https://minkarta.lantmateriet.se/pl...rofile=flygbild&background=2&boundaries=false?
 
Jag gick där för ett par år sedan och har försökt komma ihåg hur vi gick på den sträckan. Vi kom västerifrån. Snöfläck stämmer bra med minnet, och jag tror inte vi hade någon direkt knepig passage där. Snöfläcken som jag minns den var ett längre relativt flackt snöfält i en skreva/sänka, betydligt lättare att gå på än blockterrängen på sidorna. Kan det jag minns stämma med den du pekar ut på kartan?
 
Ja det kan nog stämma. Det är en bra och snabb väg, den enda som jag har använt många gånger både från öster och väster. Snickrade ihop en beskrivning av den i Google Earth Pro. Kmz-filen finns att ladda ner HÄR.
 
Senast ändrad:
Ja det kan nog stämma. Det är en bra och snabb väg, den enda som jag har använt många gånger både från öster och väster. Snickrade ihop en beskrivning av den i Google Earth Pro. Kmz-filen finns att ladda ner HÄR.
Länken till kmz-filen hade inte rätt behörigheter så att ni kunde se foton. Här är en ny länk som jag hoppas ska fungera bättre – klicka HÄR. Hör gärna av er om det fungerar eller inte.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Materialaren Någon som testat södra sidans "höga vägen" i Rapadalen? (Eller bara vill uttala sig oavsett.) Fjällvandring 36
nicko_ Höga vägen Vistasdalen? Fjällvandring 2
niben Unna Alka - Kårsavagge höga vägen? Fjällvandring 1
siiimon Höga Kusten Fjällvandring 3
gunwen Vandring längs Höga kusten med krav på säng Fjällvandring 3
29351 Höga Ecolihalter i fjällvattendrag Fjällvandring 15
andy69 Höga vattenflöden!! Fjällvandring 8
Apetass Höga Kustenleden och Kungsleden 2017 Fjällvandring 9
frostnatters Höga Kusten Winter Classic 2015 Fjällvandring 7
Fantomax Vandring höga kusten Fjällvandring 16
shadowfire Vilka höga toppar att bestiga? Fjällvandring 7
Hanseman23 4 dagar - Höga kusten Fjällvandring 3
Blade06 Expedition Höga Kusten Fjällvandring 2
nidob49 SMHI varnar: Höga vattenflöden. Fjällvandring 9
raderad04 Varning - höga vattennivåer i fjällen! Fjällvandring 0
bridal123 Köpa renkött på vägen till Suorva Fjällvandring 20
Merckx smidigaste vägen Fjällvandring 4
labbman Enklaste vägen mellan Saltoluokta och Aktse via Rapadalen Fjällvandring 2
azog Lättaste vägen upp för Kebnekaise? Fjällvandring 43
Ralphandersson Spektakulär vandring/topptur längs vägen Kiruna-Lofoten Fjällvandring 6
Picea Enklaste, snabbaste vägen till Alkavare kapell? Fjällvandring 24
Göran_ Vart på vägen till Pårek (från kvikkjokk) ligger "vadet"? Fjällvandring 4
vilding Tältplats på vägen upp till Keb Fjällvandring 2
Sandnes94 Bästa vägen till Rapadalen Fjällvandring 25
lokatten Padjelanta kan man köpa mat längs vägen? Fjällvandring 3
Härjedalingen Finaste vägen mellan Staloluokta och Kvikkjokk? Fjällvandring 7
LeifS Vägen till Alkajaure från Padjelanta Fjällvandring 6
undvall Vilken vägen genom Bårdde-Bielloriehppe? Fjällvandring 9
dmchris 3 dagars vandring - var ta vägen? Fjällvandring 3
aksello samåkning till abisko från Umeå på fredag 14 / 6 (eventuellt hela vägen från Sthlm) Fjällvandring 0
cnygardh Nikka till Abisko den krokiga vägen Fjällvandring 13
aandr55 Bästa vägen in i Sarek från Kvikkjokk Fjällvandring 9
tbergman Vart tog Östra Knivglaciären vägen? Fjällvandring 12
tbergman Vart tog Repivagge vägen? Fjällvandring 23
gusbo Snabbaste vägen till Rapaselet - Sitojaure- Vassjavagge? Fjällvandring 15
tassemark Vägen mot Sitasjaure - hur ska det bli? Fjällvandring 23
H.W Vägen ut till Ritsem Fjällvandring 8
Daddy Låktatjåkka-Kårsavagge - enklaste vägen Fjällvandring 10
plast Vart ska man ta vägen i sommar? Fjällvandring 14
hepar vägen porjus-vietas Fjällvandring 9
Jutas Vägen till Kebnekaise Fjällvandring 9
Hasse_70 Vägen till Ljungris? Fjällvandring 1
oskarlin bästa vägen Akkastugorna-Ruohtesvagge Fjällvandring 11
petho Vackraste vägen Narvik-Keb? Fjällvandring 7
småen Hvor har det tagi vägen av den lungna kebne Fjällvandring 61
Avslutatmedlemskapx Lättvikt vart tog den vägen? Fjällvandring 37
JonathanW Bästa vägen från Kaskavagge till Tarfala? Fjällvandring 5
Klaus Vart tar man vägen fem dagar i Norge??? Fjällvandring 1
migael Vägen till Nikkaluokta stängd pga högt vatten! Fjällvandring 0
friskjohan Bästa vägen till keb från söder Fjällvandring 5

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.