Höftbälte till Ratatosk 30L

Jag har tittat över allt men jag kan inte hitta någon butik som säljer ett höftbälte till Klättermusens ratatosk 30L jag har tittat på svenska och tyska sidor jag har pratat med Klättermusen och eftersom att Ratatosk har utgått så säljer som inte längre några tillbehör och kommer inte heller att nytillverka några. Är det nån som vet var man kan hitta ett höftbälte eller om det eventuellt går att tillverka ett eget?

Tacksam för svar

En 30l ryggsäck kan ju knappast kräva speciellt avancerat höftbälte, skulle det inte gå att slakta en billig ny eller begagnad ryggsäck?

Jo det tror jag säkert går. Det vore iofs optimalt om det eventuellt fanns andra höftbälten inte nödvändigtvis från klättermusen som man skulle kunna använda om dom bara passar dvs? det är ingen som har tips på separata höftbälten? Sen är det riktigt att 30L är inte så fruktansvärt mycket men det är skönt att hålla säcken fixerad på ryggen mer än att avlasta vikten.

Avbärarbälte

Hej, jag hade precis samma problem men löste det nu i helgen faktiskt. Det finns ju fästen på ryggsäcken att använda sig av så jag slaktade en axelrem från en väska som jag kapade på mitten och satte dit ett plastspänne jag köpte för 15kr. Det blev riktigt bra.
Funktionen jag eftersträvade var att hålla ryggsäcken på plats mer än att avlasta på höfterna. Ska man bära tungt med en 30l säck behöver man nog något bättre men det funkar för mig.

//Johannes

Aktuellt

20 år av diskussioner om torkad mat – och 10 tips!

I år har en av Utsidans populäraste forumtrådar, "Torka mat", varit aktiv i 20 år. Här bjuder vi på tips till dig som vill börja torka egen utemat!

Upplev Halmstads kust: Vandra Prins Bertils stig

Leden som på 18 kilometer förenar stadspuls, rogivande natur och slående vyer över havet.

”I nivå med luften vid flerfiliga motorvägar”

Ny forskning visar att klätterskornas skosulor släpper ut riskfyllda kemikalier i luften när de nöts. Nu växer trycket på branschen att agera.

Månadens fråga: Hösten är här – vad lockar mest?

Är hösten en tid för svampplockning runt knuten – eller lockar äventyren? Vi tar pulsen på Friluftssverige hösten 2025.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips