Hjälp, vadd tror ni om detta tält?

Hej!
Jag kollar lite efter tält, vill kunna ha det i många år och det ska vara av bra kvalitet. Jag tänker mig att det ska kunna funka till allt från utflykt med dottern på camping till cykel/vandringssemester. Har inga planer på att göra extrema grejer, typ tälta på kalfjäll mitt i vintern eller så. Men ett smidigt, hållbart, vattentätt tält som jag kan använda länge.

Hittade detta:
https://www.friluftsvaror.se/marken/fjallmark/fjallmark-tarfala-professional-3p

Men kan inte hitta någon info alls om tält från märket Fjällmark. Någon som har erfarenhet?
Ser ni några brister när ni läser beskrivningen?

Tack på förhand!

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Jag tror det är ett bra tält utan att veta närmare. Stort tält med stor absid utan att vara allt för tungt. I min ungdom hade vi tyngre tält och mindre utrymme. Det funkade jättebra, det viktiga var att vi kom ut.

Jag tycker att du och din dotter ska uppleva tältlivets glädje.

Tips

Som nybörjare köpte jag tält för två år sedan. Det finns några saker att tänka på.
Det är stor skillnad att ta tältet med sig på cykelsemester och på vandring. På vandring kan 3 kg vara väl mycket tycker jag personligen. Det finns annat mycket nyttigare saker man kan ta med sig för den vikten. Om man cykelsemestrar är ju detta inte lika viktigt. Sedan är det viktigt att det står emot regn och ventileras ordentligt såklart. Tänk på att det även finns bivacsäckar och hängmattor att komplettera med om man känner att ett tält för vandring är för dyrt. Läsa recensioner för att hitta rätt tält.

Jag köpte ett Helsport fjellheimen superlight som är fantastiskt men det ligger i en högre prisklass än det du länkade till. Men då har jag också ett tält för alla tillfällen både vandring utomlands och i Sverige och slipper köpa olika lösningar för att det blev för tungt.

... På vandring kan 3 kg vara väl mycket tycker jag personligen. Det finns annat mycket nyttigare saker man kan ta med sig för den vikten. ...

Om 3kg tält är mycke eller lite vikt beror ju på hur många som skall sova i det. I det här fallet är tältet gjort för tre personer och då tycker jag det är ganska lätt.
Skall man däremot sova själv i det så blir det istället mycket tungt.

Nu verkar ju tanken vara att två personer skall sova i det och då tycker jag det blir helt ok vikt. Inte UL men tillräckligt lätt för att få en basvikt i närheten av det.

De tält från friluftsvaror jag sett, var rejäla och de som köpt dem nöjda.
För allmänt friluftsliv kör på. Vill ni vandra när aptiten stiger köp ett lättare tvåmanstält.

go tur

Nöjd

Har haft ett tält från fjällmark (Kaitum) och har bara positivt att säga om det, relativt lätt, lätt att sätta upp, stadigt, bra ventilation, bra fickor för förvaring inne i tältet. Användes både i fjällen och här nere på Upplandsleden.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips