Fjällmark och TrueNorth

Hej.

Mitt premiärinlägg gäller tält och jag har läst en del trådar på forumet men känner att jag behöver hjälp.

Jag paddlar kajak och ska övernatta med ytterligare en familjemedlem ett par gånger per år är tanken, så det blir inte jättemycket använt och med största sannolikhet inte vid dåligt väder/prognoser. Underlaget kommer vara varierande, men troligtvis mestadels skog, dock kommer säkerligen klippor provas framöver. När det gäller prislappen på tältet är jag inte beredd att gå upp erkända märken som Hilleberg osv ännu, men vem vet i framtiden.

Det jag "kommit fram till" är att man kanske ska sikta på ett tremannatält för komfort/utrymmes skull samt förvaring av torrdräkter i absid. De flesta verkar förespråka självstagande kupoltält vid paddling hellre än tunneltält, så det lutar åt den typen.

Mina frågor är:
1. Har sett ett märke som heter Fjällmark och deras modell Kaitum som beroende på version ligger på 1 700-2 400 kr. Hittar dock väldigt lite omdömen om märke och modell och undrar därför om någon sitter på lite användbar information?

2. Likaså har Fjällmark och även TrueNorth en modell som heter Arctic Dome 3 som ligger på ca 1 800 kr. Någon sitter på info om denna modell?

3. Är ovanstående två modeller bra nog för den enkla camping jag kommer utföra eller kan man lika gärna köpa ett billigt tält på Intersport alternativt vad vinner jag i att gå upp till exempelvis Bergans Trollhetta i form av funktion och finesser? (jag vet att det sistnämnda är ett tunneltält)

4. Era tips på passande tält till mina behov?

Tack för er tid!
 
Tält / Kajak

Hej, Vilket fabrikat du än väljer är mitt tips att köpa ett helt fristående tält då du ofta kommer slå upp det på berg och liknade och därmed slipper markpinnar (om det inte båset hårt förstås) Tunneltält kräver markpinnar för att kunna stå självt. Självstagande eller ännu bättre helt fristående står själva utan pinnar. Lämnar man tältet tomt är det bra att lägga tyngd i det ex ryggsäckar. Bara ett tips!
 
OEM-produkter

Hej.

2. Likaså har Fjällmark och även TrueNorth en modell som heter Arctic Dome 3 som ligger på ca 1 800 kr. Någon sitter på info om denna modell?

Tack för er tid!

I många fall så shoppar "märkeskedjorna" runt (mest i Kina) och när dom hittar en bra produkt så sätter dom sitt eget "brand" på den och man får felaktigt uppfattningen att det är en produkt som är utvecklad/tillverkad av dom. Därför kan tälten du hittat faktiskt vara tillverkade av samma tillverkare.
Jag har hittat samma ryggsäck för mellan 2500 kr och 980 kr beroende på vart man köper den.
 
Med tält får man i allmänhet ganska mycket vad man betalar för (vilket förstås inte hindrar att vissa tält är klart mer prisvärda än andra). Fjällmark har för andra modeller här på Utsidan fått tämligen mediokra recensioner. Ett havererat tält är ju ganska tråkigt, så där skulle jag nog lägga en tusenlapp eller två för att nå upp i medelgod kvalitet. Kupoltält är som sagt klart att föredra för ditt användningsområde.
 
Jag har ingen erfarenhet av Kaitum, men jag äger ett Fjällmark Jeke 2 och jag är positivt överraskad. När jag köpte det för fyra år sedan så var tanken att det skulle bli ett slit-och-släng-tält som i första hand skulle användas till kortare fisketurer i skogsmiljö, men det hänger med och har hittills överlevt ca 25 nätter. Det har klarat kraftigt regn, vind och några minusgrader och jag är övertygad att det går att kräma ur ännu mer av tältet, men det finns två brister och en viss oro för kvaliteten som gör att jag förmodligen inte tar med det på längre tripper.

Brist 1
Kräver mycket noggrann uppsättning då avståndet mellan inner- och yttertält är lite snålt.

Brist 2
Ventilationen kunde vara bättre.

Avslutningsvis... Fjällmark har fungerat till belåtenhet för ovan aktiviteter, men jag tar nog inte med det till fjället. Men å andra sidan kanske jag ska göra det bara för att se hur det fungerar.

//Niklas
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.