En till tältväljartråd

Ja, lite skumt låga vattenpelarvärden, på fr a golvet, som dessutom är väldigt tunt (mitt "superlätta" tält anses ha ett ovanligt tunt golv med det dubbla denimtalet). Yttertältet klarar sig kanske bättre. Väven är en kompromiss med silikom- resp PU-beläggning på var sin sida. Inte helt ovanligt alternativ när tillverkarna vill erbjuda budgetversioner på i övrigt fina tält, men jag som helst vill ha grejer med några decenniers livslängd skulle nog inte våga mig på det.

Men detta tält skulle för min del ändå falla direkt på uppsättningskriteriet - det är en "innertält först"-konstruktion.

EDIT: ...och i varje fall för skandinaviskt fjällklimat skulle det falla på att hela innertältet är i nät.


Vilken typ av beläggning vill man ha?
Varför vill man inte ha "innertält först"-konstruktion?
Och varför inte hela innertält i nät?

har du tips på tält?
 
Jag tycker det är svårt att rekommendera tält eftersom användande och preferenser skiljer sig åt så mycket. Jag tycker själv t ex att det är fantastiskt med GT-absid och har rätt mycket erfarenhet av GT-modellerna av HB Nallo och Kaitum. Ju sämre väder desto skönare att kunna ha absiden som en sluss för att kunna ha lite svängrum att ta av sig och breda ut blöta kläder, laga mat osv. Jag har också haft mindre tält som Terra Nova laser comp, HB Soulu, samt kupoler som Jannu och Tarra. De är bra på olika sätt. De senaste åren har jag dock sommartid mest använt ett lätt Six Moon designs lunar solo, som är härligt luftigt sommartid och väldigt lätt.

Jag skulle dock slänga in ytterligare en brasklapp och rekommendera att kolla på en ultralätt tältkåta. Jag är själv grymt sugen på antingen Locus Gear KhafraHB eller Seek Outside Cimarron (kolla t ex Peter Perssons kanal in i vildmarken på youtube). De är lätta och ger väldigt mycket utrymme i förhållande till vikt. Dessutom möjlighet, om man vill det, att använda en lätt titankamin.

 
Vilken typ av beläggning vill man ha? Ska du ha tältet bara i sisådär 10-15 år, så funkar PU, även om det är lite tyngre. Ska tältet gå i arv i flera generationer, så bör det vara Sil-Nylon enligt de lärda.

Varför vill man inte ha "innertält först"-konstruktion? Det är en religiös fråga och de renläriga och överprästerna här på Utsidan anser att det är det enda sättet en tält kan vara. Allt annat är kätteri. Vi som är ateister, klarar oss även med icke ihopkopplade tält. Många av dessa bannlysta tält kan dessutom sättas upp yttertält först, men det pratar vi inte om här, då blir det dåligt stämning.

Och varför inte hela innertält i nät? Kan bli rätt dragig när det blåser mycket, men grymt trevligt när det är det är varmt och endast svag vind. Så, det beror helt hur man själv prioriterar. En fin och klar natt i mesh innertält utan uppsatt yttertält med utsikt mot himmeln är svårslagen. FFa. när det sitter en massa mygg och knot på tältet och man är helt i säkerhet.
 
Vilken typ av beläggning vill man ha?
Varför vill man inte ha "innertält först"-konstruktion?
Och varför inte hela innertält i nät?

har du tips på tält?
Här är mina argument.


Du vill ha Silikonbeläggning på båda sidor, hållbarheten i dessa är överlägsen PU både i beständighet och hur det förstärker rivstyrkan. PU är framförallt sårbar mot UV. Delvis därför är det fortfarande standard med PU på golvet som inte utsätts för nämnvärt med UV, PU är också mindre halkigt och sträcker sig inte lika mycket vid väta.

Att kunna resa båda dukarna samtidigt eller att först kunna resa yttertältet är kritiskt vid regn. Annars får du helt enkelt in regn i ditt innertält innan du är på plats med yttertältet. I Normalfallet kommer du resa båda dukarna samtidigt vilket är smidigast och funkar även i regn. Om du måste riva tältet när det fortfarande är blött eller i regn. Vill du riva innertältet inifrån och packa ner det torra innertältet separat. Sen tar du på dig regnstället och går ut och river yttertältet och packar det blött. Vid nästa uppslagning slår du då upp det blöta yttertältet och kan resa det torra innertältet innanför (i bästa fall när yttertältet är torrt).

Ett innertält helt i nät kommer upplevas dragigt. Ett tält kommer inte vara nämnvärt varmare på insidan än utsidan, däremot ska det skydda mot vind/drag som annars kyler ner dig. Själv har jag ett Anjan med stora meshpaneler men majoriteten av duken är tät, jag tycker det funkar och är bra riktigt varma dagar men mer mesh vill jag inte ha.
 
Vilken typ av beläggning vill man ha?
Varför vill man inte ha "innertält först"-konstruktion?
Och varför inte hela innertält i nät? (...)
Jag ville inte upprepa mig för mycket, eftersom jag redan länkat till mina egna kriterielistor i inlägg #6, och motiveringarna finns där. Men ser att G.Kraft också skrivit om saken :)
har du tips på tält?
Nej, dels efterlyste TS mer generella "vad ska man tänka på" - resonemang (och jag håller med om att det är så man måste börja sovra), och dels jag vet ju ingenting om var, när, hur och med vem du tänkt använda tältet... precisera dig lite bättre så får du säkert mer meningsfull hjälp.
 
Tack för alla svar nu har jag mer att fundera på. Tänkte förtydliga lite vad jag tänkt mig. Jag vill kunna använda tältet på fjället med en kompis och min hund. Hunden är en Breton med mankhöjd typ 55cm, i mina ögon en ganska liten hund men ingen chihuahua.

Jag har inga krav på att kunna ha plats för packningen i en absid utan det är mest en slump att alla mina förslag hade det.

Vad det gäller att kunna sitta i tältet och laga mat osv är inte det heller något som jag prioriterar. Värma lite vatten till frysmaten kanske men inte mer än så. Kommer inte gå ut om det vankas dåligt väder och är det så att jag blir överraskad vilket jag är högst medveten om att jag kan bli så får det bli vad det blir om jag så får hålla mig i ett lågt tält.

Sammanfattningsvis kan man väl säga att jag söker ett tält att främst sova i och det jag tycker är viktigt är att det håller hårt väder, inte väger för mycket och rymmer två pers plus medelstor hund.

Tack igen!
 
Jag är ingen direkt lättpackare och jag föredrar stor absid som på mitt Bergans. För en tur med långvarigt dåligt väder vill man kunna laga mat etc i tältet. Tror inte man ångrar sig.
Som andra sagt, resa ytter och innertält tillsammans, allt annat går bort för mig. Vet att det finns olika smaker där men att fort kunna få upp tältet när det blåser upp utan att innertältet är blött är en klar fördel.
Ska både en kompis och hunden med hade jag satsat på tält för 3 personer.
Hoppas du hittar ett bra tält du trivs med och får många härliga utenätter!
 
Tack för alla svar nu har jag mer att fundera på. Tänkte förtydliga lite vad jag tänkt mig. Jag vill kunna använda tältet på fjället med en kompis och min hund. Hunden är en Breton med mankhöjd typ 55cm, i mina ögon en ganska liten hund men ingen chihuahua.

Jag har inga krav på att kunna ha plats för packningen i en absid utan det är mest en slump att alla mina förslag hade det.

Vad det gäller att kunna sitta i tältet och laga mat osv är inte det heller något som jag prioriterar. Värma lite vatten till frysmaten kanske men inte mer än så. Kommer inte gå ut om det vankas dåligt väder och är det så att jag blir överraskad vilket jag är högst medveten om att jag kan bli så får det bli vad det blir om jag så får hålla mig i ett lågt tält.

Sammanfattningsvis kan man väl säga att jag söker ett tält att främst sova i och det jag tycker är viktigt är att det håller hårt väder, inte väger för mycket och rymmer två pers plus medelstor hund.

Tack igen!

Två personer och hund låter i mina öron som 3-personerstält eller 2-personerstält med stor absid (till hunden).

Regn är ju något man får räkna med i fjällen. I perioden maj till september faller det någon form av nederbör ca 15-20 dagar per månad enligt SMHI.
 
Mest en upprepning av vad andra redan sagt men en personlig preferens är absid med plats för packning, är det blött ute vill man inte behöva krångla allt för mycket. Gillar min GT-absid och skulle inte vilja vara utan, även om det väger lite mer.
/P
 
Tack för alla svar nu har jag mer att fundera på. Tänkte förtydliga lite vad jag tänkt mig. Jag vill kunna använda tältet på fjället med en kompis och min hund. Hunden är en Breton med mankhöjd typ 55cm, i mina ögon en ganska liten hund men ingen chihuahua.

Jag har inga krav på att kunna ha plats för packningen i en absid utan det är mest en slump att alla mina förslag hade det.
Vad det gäller att kunna sitta i tältet och laga mat osv är inte det heller något som jag prioriterar. Värma lite vatten till frysmaten kanske men inte mer än så. Kommer inte gå ut om det vankas dåligt väder och är det så att jag blir överraskad vilket jag är högst medveten om att jag kan bli så får det bli vad det blir om jag så får hålla mig i ett lågt tält.
Sammanfattningsvis kan man väl säga att jag söker ett tält att främst sova i och det jag tycker är viktigt är att det håller hårt väder, inte väger för mycket och rymmer två pers plus medelstor hund.
Tack igen!
OK, låter som du har förutsättningarna för att prioritera låg vikt - väldigt bra, för varje kilo mindre är trivselhöjande för kropp, själ och...knän :). Då känns det som du vaskat fram lite för stora, men fr a för bökiga/instängda/svårventilerade tält. Reservation för hunden; en första urvalsfråga är kanske om din hund ska/kan sova inne i tältet, eller i en absid? Jag kan inget om hundar så andra får svara, men tänker spontant att en "öppnare" tältarkitektur med generösa utgångar och absider borde vara mer användbar även av den anledningen.

Det är väldigt praktiskt att kunna ha grejer i absiden (tänk dyngsurt regnställ och ryggsäck/kapell, skitiga kängor etc), så jag tror du kommer att ändra dig på den punkten :). Samma med att, inifrån tältet, kunna fixa med prylar och hantera köket i absiden, även (eller särskilt) om det bara är att att koka upp vatten. Allt detta är i min erfarenhet otroligt mycket bekvämare i ett tält med öppning(ar) längs hela långsidan, än i en "gavelingång", med eller utan GT-absid. Jag ligger ofta skönt i min varma sovsäck i innertältet och pysslar samtidigt med allt möjligt ute i absiden. Tycker också det är betydligt enklare att komma ut/in i tältet/sovsäcken och hantera av/påtagning av blöta regnställ & kängor utan att dra in väta i innertältet.
Personligen värderar jag sammanfattningsvis den luftighet, bekvämlighet och "utekänsla" som generösa sidoingångar ger betydligt högre, än t ex nominell höjd i innertältet. Men åsikterna varierar som du ser.

Som alla andra redan sagt: välj inte tältmodell utifrån förhoppningen att kunna pricka in gynnsamma väderfönster. Jag har inte lyckats en enda gång på flera decennier, fast jag verkligen försöker och har privilegiet att kunna sticka iväg med kort varsel. Det är guld värt att kunna få upp/ner tältet ensam i busväder utan att innertältet blir blött, och att kunna hantera packning, matlagning, på/avklädning etc medan det ösregnar. Det är svårt att få saker och ting torra på en tälttur när de väl blivit blöta, och att hålla kritiskt utrustning som sovsäck torr kan handla om säkerhet.
 
Vi skaffade ett Khaffra för några år sedan med två olika innertält, ett fullstort och ett halvstort när jag är solo. Trevligt tält, absolut, men lite för vekt för min smak när vinden friskade i ordentligt i Börgefjell hösten 2018. Efter lite research köpte jag istället ett MLD Supermid som har lite kraftigare dragkedja och linfästen. Innertälten från LG passar perfekt och dessa innertält går att få precis som man vill, rekommenderas!

//J

Jag skulle dock slänga in ytterligare en brasklapp och rekommendera att kolla på en ultralätt tältkåta. Jag är själv grymt sugen på antingen Locus Gear KhafraHB eller Seek Outside Cimarron (kolla t ex Peter Perssons kanal in i vildmarken på youtube). De är lätta och ger väldigt mycket utrymme i förhållande till vikt. Dessutom möjlighet, om man vill det, att använda en lätt titankamin.

 
Tält för horisontellt regn bör yttertältet gå ner till marken runt om. Nätinnertält är dragiga passar utmärkt i tropikerna.
Storleken en mer är alltid klokt. Sidoingångar praktiskt då både packning och ingång/utgång blir enklare. Gt bytes gärna i mitt fall mot godis/mat.
Tarp som rastskydd och uteplatstak mycket praktiskt.

go tur!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
JannicaBonn Fråga till alla sovsäcksexperter Bo och sova 2
Apelsinjos Durston eller MSR eller annat... välja tält till fjälltur Bo och sova 6
peterfuchs Uppgradera till två tält - tvåbarnsfamilj Bo och sova 3
Emillindq Värme till taktält Bo och sova 15
Marsko6647 Köpa enstaka tält-peg till Hilleberg tält Bo och sova 7
outdoorguy Bästa boendet i skogen till vettigt pris Bo och sova 30
Henket Tält till fjäll med barn Bo och sova 9
DAGHtält Söker 2-personers ryggåstält från tidigt 1900-tal till en långfilm Bo och sova 8
Joell Kompressionspåse till marmot hydrogen sovsäck Bo och sova 12
carfly Underquilt till Hennessy Safari Deluxe Zip XXL (stor) Bo och sova 3
Vattenvargen Pinnar till Sydvang harmoni 6 Bo och sova 2
friluftsbruden Vintersovsäck till kvinna Bo och sova 19
kmsellin Bästa vintersäcken till vettigt pris? Bo och sova 24
Slif Från solo till familjevandring - söker kompletterande utrustning Bo och sova 7
Järnoxen Delar till förläggningstält 20 Bo och sova 6
Ooscar Byta till varmare sovsäck eller förstärka med quilt? Bo och sova 8
fnöskticko Tips på fungerande lina/kombinationer till tarpuppsättning? Bo och sova 5
Foosa Lätt och mörkläggande tält till skaplig peng? Bo och sova 3
Bearik Footprint till Bergans Trollhetta 3 Bo och sova 0
Nito Alternativ till Aegismax UL sovsäck som inte kostar mer än det dubbla? Bo och sova 22
username2 Syntetfodrat överdrag till dunsäck Bo och sova 3
Sjösimmerskan Tältlinor spännare Hjälp med tältlinespännare till nytt Jack Wolfskin Exolight II Bo och sova 1
Vrana Nya tältstänger till exped orion 3 Bo och sova 17
Moga Myggnätslösning till sovsäck(-söverdrag)? Bo och sova 19
FlyerSword Schnozzelbag till Urbergs liggunderlag? Bo och sova 0
saigon Sovsäckar till hela familjen? Bo och sova 11
TFTF 13 mm tältstång till Nallo? Bo och sova 4
Alternativ till sovsäck? Bo och sova 8
martin8956 Tält till familjen, budget. Förslag? Bo och sova 2
fitur Topquilt till hammock - Svenska eller närliggande återförsäljare Bo och sova 0
JonathanWW Tre- eller fyrmanstält till familj på fyra? Bo och sova 12
GomanGo Nya sovsäckar till familjen- Marmot? Cumulus? Behöver tips! Bo och sova 13
andersmossing Quilt till frusen fru Bo och sova 7
olastefan Bra alt till tentipi Bo och sova 5
Rasku89 Tips på bra dun-underquilt till hennesey hammock! Bo och sova 16
mooolan Marmot Sawtooth till fjällvandring - tung/för varm? Bo och sova 3
mindful Kamin till Tentipi Bo och sova 14
skogsflicka Sy om sovsäck till quilt Bo och sova 8
Fjällhumlan Tält till långvandring? Bo och sova 30
DoktorGlas Hammock till mig Bo och sova 59
behedwin Vad tror ni om min nya upphängning till hängmattan? Bo och sova 21
Elvah Sovsäck typ Western mountaineering antelope, till barn? Bo och sova 28
nicko_ Fråga till andra användare av TarpTent StratoSpire 2 Bo och sova 3
Ulltand2 Stor matta till tält? Bo och sova 3
anatomi Luftmadrass till den storväxte Bo och sova 2
aan1 Liggunderlag som passar till kärleksfulla stunder Bo och sova 2
eaglerock pumpsäck till liggunderlag Bo och sova 4
lundinz Tips på rymlig sovsäck till frugan Bo och sova 6
Gråbuse Vilken överdragssäck till dunsovsäck? Bo och sova 8
Davva2 Hundsovsäck ner till minus 30 Bo och sova 8

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.