Hjälp, STF-jobb

Jag är väldigt sugen på att jobba hos STF på en fjällstaton i sommar, och tänkte höra vad andra har för erfarenheter av detta.

Är det någon som vet hur många sökande det brukar vara per plats? Brukar det vara hård konkurrens om jobben? Så klart det varierar från ställe till ställe, kan tänka mig att tex storulvån, abisko och kebne är mer poppulärt än tex ritsem och helags.

Hej!

Gäller att skilja mellan stugor och stationer. På stationerna är det anställd personal och man gör en vanlig jobbansökan mot varje fjällstation specifikt. På stugorna är det stugvärd och då kan man gå på Pers länk ovan för mer info. Helags är väl fjällstation nuförtiden fast utan platschef på plats.
Ritsem är vandrarhem och inte fjällstation, vet ej hur man får jobb där.
STF omorganiserar just nu, vet inte om det påverkar detta.
Jag tror att man har hyfsat stor chans att få jobb på någon av de större fjällstationerna om man har rätt profil. Exakt vad den profilen är vet jag inte, glad, serviceminded, tycker lön är mindre viktig, friluftsintresserad kanske.

-Palle

oklart när det är fjällstugeplats respektive fjällstation och jag tror att klassificeringen har ändrats några gånger. Ritsem har reception servering och butik med större sortiment. Helags har mindre sorterad butik bastu servering. Ritsem verkar klassificeras som fjällstuga http://www.svenskaturistforeningen.se/upptack/Omraden/Lappland/Fjallstugor/STF-Fjallstuga-ritsem/

Thure

Det är ingen stugvärd i Ritsem (om det inte är ändrat i år) så det är i mina ögon ett vandrarhem. Det är det jag går på ovan, stugplats med stugvärd = fjällstuga, allt annat är fjällstation eller vandrarhem.

-Palle

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips