Hjälp, STF-jobb

Jag är väldigt sugen på att jobba hos STF på en fjällstaton i sommar, och tänkte höra vad andra har för erfarenheter av detta.

Är det någon som vet hur många sökande det brukar vara per plats? Brukar det vara hård konkurrens om jobben? Så klart det varierar från ställe till ställe, kan tänka mig att tex storulvån, abisko och kebne är mer poppulärt än tex ritsem och helags.
 
Hej!

Gäller att skilja mellan stugor och stationer. På stationerna är det anställd personal och man gör en vanlig jobbansökan mot varje fjällstation specifikt. På stugorna är det stugvärd och då kan man gå på Pers länk ovan för mer info. Helags är väl fjällstation nuförtiden fast utan platschef på plats.
Ritsem är vandrarhem och inte fjällstation, vet ej hur man får jobb där.
STF omorganiserar just nu, vet inte om det påverkar detta.
Jag tror att man har hyfsat stor chans att få jobb på någon av de större fjällstationerna om man har rätt profil. Exakt vad den profilen är vet jag inte, glad, serviceminded, tycker lön är mindre viktig, friluftsintresserad kanske.

-Palle
 
oklart när det är fjällstugeplats respektive fjällstation och jag tror att klassificeringen har ändrats några gånger. Ritsem har reception servering och butik med större sortiment. Helags har mindre sorterad butik bastu servering. Ritsem verkar klassificeras som fjällstuga http://www.svenskaturistforeningen.se/upptack/Omraden/Lappland/Fjallstugor/STF-Fjallstuga-ritsem/

Thure

Det är ingen stugvärd i Ritsem (om det inte är ändrat i år) så det är i mina ögon ett vandrarhem. Det är det jag går på ovan, stugplats med stugvärd = fjällstuga, allt annat är fjällstation eller vandrarhem.

-Palle
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Wealthylogo Hjälp med identifiering av insekt. Allmänt om friluftsliv 1
ValderUrskog Hjälp! Tältplats med barn vid Havet Bohuslän! Allmänt om friluftsliv 13
veni Hjälp med att välja rätt Lättvikts Ryggsäck Allmänt om friluftsliv 46
4623 Vad kan vi hitta på? Hjälp! Allmänt om friluftsliv 9
AmaerildeRimfrost Hjälp! Min första vandring! Allmänt om friluftsliv 332
Mediana Behöver hjälp med tips på fin tältplats utanför Stockholm Allmänt om friluftsliv 8
leo.abacuson hjälp med trasigt tält Allmänt om friluftsliv 7
NaturBoel Hjälp att välja rätt vandringsbyxa Allmänt om friluftsliv 23
J Dalarna Hjälp mig välja hund Allmänt om friluftsliv 37
Alex00 Hjälp! Tentipi Allmänt om friluftsliv 6
Minnsk Hjälp mig planera min norrskensvinterresa! Allmänt om friluftsliv 20
Alex00 Bågdrill - hjälp! Allmänt om friluftsliv 8
B4m6i Tält hjälp! Hilleberg Kaitum 3 GT eller Nallo 3 GT? Allmänt om friluftsliv 12
fotografiskt Hjälp med frågor från Tjeckien Allmänt om friluftsliv 3
tobias92 Nybörjare söker hjälp & råd! Allmänt om friluftsliv 10
Kortelainen Jotunheimen/Besseggen HJÄLP!? Allmänt om friluftsliv 7
O_Lundberg Hjälp mig Allmänt om friluftsliv 10
linuslimpan Hjälp mig snälla... Allmänt om friluftsliv 8
senmathal Boka fjällstuga på STF hemsida Allmänt om friluftsliv 6
Stordrulen Behöver STF börja med Kamrautuppfostran för att bevara Allemansrätten ? Allmänt om friluftsliv 173
Skogsstjärnan Gräsplätt visavi STF Allmänt om friluftsliv 40
MonicaKa Nedskräpning :( Allmänt om friluftsliv 127
pack DNT-hytter stängs ned, dags att STF följer efter. Allmänt om friluftsliv 88
ODK123 Förslag på spännande visstidsjobb? Allmänt om friluftsliv 4
Skogsstjärnan Naturklyftan STF Allmänt om friluftsliv 3
KjeSjo 10% rabatt på resan med SJ via STF, men resan blev dyrare..? Allmänt om friluftsliv 11
Jojosurf STF medlemskap - något nytta? Allmänt om friluftsliv 7
Lomma47 STF stugvärd betala för kurs Allmänt om friluftsliv 3
ripnils STF provar med dugnad Allmänt om friluftsliv 3
j_felix Platschef till STF Abisko Turiststation Allmänt om friluftsliv 2
jonas72 Annorlunda jobb i fjällmiljö Allmänt om friluftsliv 6
annasi Friluftsliv & "normalt" jobb - en enkel fråga! Allmänt om friluftsliv 8
Ann-Cathrine Jobbar du inom natur - logi - friluftsliv? Allmänt om friluftsliv 0
Ann-Cathrine Vilka jobb inom natur och turism? Allmänt om friluftsliv 6
annamartinsson Vad finns det för Natur o Miljö jobb?? Allmänt om friluftsliv 10
Helmetrock Jobb på Svalbard, vad hittar man på? Allmänt om friluftsliv 40

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.