Hjälp mig med åsikter

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Innertält eller ej?

Har sett att många leverantörer av lätta enmanstält väljer att konstruera tälten utan innertält. Vad är er åsikt om detta?

Själv tycker jag att det verkar dumt. Men jag har aldrig ägt ett tält utan innertält...

ps//Tack för tipsen så här långt//

Re: Innertält eller ej?

LonesomeHiker; sa:
Har sett att många leverantörer av lätta enmanstält väljer att konstruera tälten utan innertält. Vad är er åsikt om detta?

Själv tycker jag att det verkar dumt. Men jag har aldrig ägt ett tält utan innertält...

ps//Tack för tipsen så här långt//

Tror inte enkelväggstälten funkar bra för skandinaviskt (eller brittiskt) klimat, troligen bättre i torra klimat. Vad jag läst från tester & recensioner blir det massor av kondens som droppar eller fryser till is/snö.

Då är nog en tarp bättre, som kompletteras med en mygghyva vid behov. Jag kör med en Golite Lair 2, rymlig för 2 personer, stabil & relativt vindtålig (för att vara tarp), väger 550 gram med alupinnar + vandringsstaven ca 250 gram. Inga problem med kondens och fin utsikt mot stjärnorna under nätterna.

golite_lair2.jpg

Re: Re: Innertält eller ej?

jarlmoden; sa:
Tror inte enkelväggstälten funkar bra för skandinaviskt (eller brittiskt) klimat, troligen bättre i torra klimat. Vad jag läst från tester & recensioner blir det massor av kondens som droppar eller fryser till is/snö.

Då är nog en tarp bättre, som kompletteras med en mygghyva vid behov. Jag kör med en Golite Lair 2, rymlig för 2 personer, stabil & relativt vindtålig (för att vara tarp), väger 550 gram med alupinnar + vandringsstaven ca 250 gram. Inga problem med kondens och fin utsikt mot stjärnorna under nätterna.

golite_lair2.jpg
Vad sägs om den här "ParaTarp" från ett lättperspektiv, 330 gram (11 oz.)?

ptarp5.jpg

ptarpln2.jpg

Finns på: http://www.tipikifaru.com/paratarp.htm

[Ändrat av Raskesven 2003-09-23 kl 16:08]

Enväggstält med stor öppning?

Varför kan man inte köra med ett enväggstält och öppna upp det så att öppningen blir lika stor som i en tarp. Komplettera sedan med myggnät så har du alla goda egenskaper "på en och sammma gång" för att citera P Gessle. Bra ventilation, låg vikt, myggnät som option och dessutom skyddar det betydligt bättre än en tarp mot inträngande vatten.

Blir det för vindkänsligt om det kan blåsa in på en sida men inte ut på andra håll som i en tarp.

Tarp=kallt?

Är det inte så att det skiljer minst 5 grader i temp.(plus lite vindavkylning) mellan en tarp och ett tält med dubbla vävar.
Det borde ju betyda en sovsäck som blir några hekto tyngre.Sen vill man ju(åtminstone här uppe i norrland)undkomma myggen ibland.

Re: Re: Innertält eller ej?

jarlmoden; sa:

Då undrar jag en sak, hur gör du när det regnar? Om det regnar så att det når öppningen till tarpen? Det fínns ju inte "skärm" vid öppningen ser jag. Har jag fel?

Jonas

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips