Hjälp mig med åsikter

Innertält eller ej?

Har sett att många leverantörer av lätta enmanstält väljer att konstruera tälten utan innertält. Vad är er åsikt om detta?

Själv tycker jag att det verkar dumt. Men jag har aldrig ägt ett tält utan innertält...


ps//Tack för tipsen så här långt//
 
Re: Innertält eller ej?

LonesomeHiker; sa:
Har sett att många leverantörer av lätta enmanstält väljer att konstruera tälten utan innertält. Vad är er åsikt om detta?

Själv tycker jag att det verkar dumt. Men jag har aldrig ägt ett tält utan innertält...


ps//Tack för tipsen så här långt//

Tror inte enkelväggstälten funkar bra för skandinaviskt (eller brittiskt) klimat, troligen bättre i torra klimat. Vad jag läst från tester & recensioner blir det massor av kondens som droppar eller fryser till is/snö.

Då är nog en tarp bättre, som kompletteras med en mygghyva vid behov. Jag kör med en Golite Lair 2, rymlig för 2 personer, stabil & relativt vindtålig (för att vara tarp), väger 550 gram med alupinnar + vandringsstaven ca 250 gram. Inga problem med kondens och fin utsikt mot stjärnorna under nätterna.

golite_lair2.jpg
 
Re: Re: Innertält eller ej?

jarlmoden; sa:
Tror inte enkelväggstälten funkar bra för skandinaviskt (eller brittiskt) klimat, troligen bättre i torra klimat. Vad jag läst från tester & recensioner blir det massor av kondens som droppar eller fryser till is/snö.

Då är nog en tarp bättre, som kompletteras med en mygghyva vid behov. Jag kör med en Golite Lair 2, rymlig för 2 personer, stabil & relativt vindtålig (för att vara tarp), väger 550 gram med alupinnar + vandringsstaven ca 250 gram. Inga problem med kondens och fin utsikt mot stjärnorna under nätterna.

golite_lair2.jpg
Vad sägs om den här "ParaTarp" från ett lättperspektiv, 330 gram (11 oz.)?

ptarp5.jpg


ptarpln2.jpg


Finns på: http://www.tipikifaru.com/paratarp.htm



[Ändrat av Raskesven 2003-09-23 kl 16:08]
 
Enväggstält med stor öppning?

Varför kan man inte köra med ett enväggstält och öppna upp det så att öppningen blir lika stor som i en tarp. Komplettera sedan med myggnät så har du alla goda egenskaper "på en och sammma gång" för att citera P Gessle. Bra ventilation, låg vikt, myggnät som option och dessutom skyddar det betydligt bättre än en tarp mot inträngande vatten.

Blir det för vindkänsligt om det kan blåsa in på en sida men inte ut på andra håll som i en tarp.
 
Tarp=kallt?

Är det inte så att det skiljer minst 5 grader i temp.(plus lite vindavkylning) mellan en tarp och ett tält med dubbla vävar.
Det borde ju betyda en sovsäck som blir några hekto tyngre.Sen vill man ju(åtminstone här uppe i norrland)undkomma myggen ibland.
 
Re: Re: Innertält eller ej?

jarlmoden; sa:
Då är nog en tarp bättre, som kompletteras med en mygghyva vid behov. Jag kör med en Golite Lair 2, rymlig för 2 personer, stabil & relativt vindtålig (för att vara tarp), väger 550 gram med alupinnar + vandringsstaven ca 250 gram. Inga problem med kondens och fin utsikt mot stjärnorna under nätterna.

Då undrar jag en sak, hur gör du när det regnar? Om det regnar så att det når öppningen till tarpen? Det fínns ju inte "skärm" vid öppningen ser jag. Har jag fel?

Jonas
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
nordd Hjälp mig välja sovsäck! dun/syntet? Bo och sova 6
LarsT Hjälp mig välja rätt tält Bo och sova 9
Fototokig Den återkommande tråden - Hjälp mig hitta ett bra....tält Bo och sova 10
Hannis23 Hjälp mig hitta rätt tält. Bo och sova 6
newbie_swedberg Hjälp mig välja liggunderlag Bo och sova 5
sanoj89 Hjälp mig köpa mitt första tält. Bo och sova 25
niaan Utsidan hjälp mig - Exped Orion vs. Exped Orion Extreme Bo och sova 6
nicko_ Hjälp mig tänka kring nytt tält för fjällbruk Bo och sova 28
mikael.lundberg.777 Hjälp mig välja tält! Bo och sova 10
Hjun Hjälp mig välja tält. Bo och sova 5
Stuvarn Hjälp mig med sovsäcksval ;-) Bo och sova 20
justsafe Hjälp mig välja Solotält. Bo och sova 28
pajaflow Hjälp mig köpa Hilleberg Bo och sova 27
Tomas J Att välja sovsäck gör mig galen, behöver hjälp! Bo och sova 43
scew Hjälp mig Unnaägare!!! Bo och sova 1
magkar80 Hilleberg, hjälp med tältstång. Bo och sova 5
Schwen92 Hjälp med tipi idé Bo och sova 5
WilliamGurebo Cumulus temperaturangivelser, filling weight för olika temperaturer (hjälp) Bo och sova 3
Lingonlisa Hjälp med identifiering av tält Bo och sova 9
Claes79 Hjälp fixa pysspunktering expeddownmat Bo och sova 9
Kristian84 Hjälp med tältgolv Bo och sova 21
Freddan122 Hjälp med tält 2-manna jack wolfskin eller Msr elexir 2 eller något annat? Bo och sova 0
Aset Hjälp med val av quilt Bo och sova 4
Silver Fang Hjälp med sovsäck Bo och sova 12
Qvarfordt90 Hjälp, solotält Bo och sova 18
Sjösimmerskan Tältlinor spännare Hjälp med tältlinespännare till nytt Jack Wolfskin Exolight II Bo och sova 1
coffeegeek Liggunderlag och tältstorlek, hjälp Bo och sova 7
Monarchy Hjälp med val av tält. Bo och sova 0
Still Alive Hjälp med val av Hillebergstält Bo och sova 38
Zartok Hjälp nybörjare hitta ett bra tält! Bo och sova 7
Stures Hjälp, vadd tror ni om detta tält? Bo och sova 7
Rattatta Hjälp, vilket tält! Bo och sova 9
Lunkan90 Hjälp med tältval Bo och sova 7
adamstrom Hjälp med tältköp, Hilleberg Anjan eller Hiieberg Nallo?? Bo och sova 9
Tompa73 Hjälp med Hilleberg NAMMATJ Bo och sova 4
martin8956 Gärna hjälp i djungeln! Tält, 2 vuxna 1 barn Bo och sova 12
Tobias_N Hjälp att välja tält HB Nammatj/Nallo Bo och sova 14
JanaH Hjälp m upphängning av hängmattan Bo och sova 6
Pippilotta08 Nybörjare på att tälta. Hjälp! Bo och sova 18
GustavSeidel Haglöfs sovsäck, hjälp! Bo och sova 7
Nordiska Motorcyklister Insatt hjälp, tack! Tält för 2 pers, litet packmått, helst fristående. Bo och sova 61
Avslutatmedlemskap161229 Hjälp, ultralätt enmansskydd, beslutsångest!? Bo och sova 42
Mediana Hjälp med inköp av nytt tält Bo och sova 15
NaturBoel Hjälp att köpa rätt sovsäck och liggunderlag Bo och sova 12
nicolas nordberg Hjälp med tält för att bo i ;-) Bo och sova 8
mstrandbo Hjälp i tältdjungeln! Bo och sova 8
JuanMP Hjälp med sovsäck Bo och sova 10
Pearl Behöver hjälp att välja tält! Bo och sova 7
Hannes Lindgren Köpa vandringstält - hjälp önskas! Bo och sova 3
m2efd Hjälp en nybörjare välja tält! Bo och sova 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.