Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Hjälp mig identifiera kajakmodell (VKV)
- Trådstartare melvin_f
- Start datum
Tack før alla svar! Jag ska førsøka ta mig till honom før att testa.
Jag hittar ingen annan info om Leif Håkansson eller hans kajakbyggeri. Det står ju på sidan att det ær en sextiotalare. Är det någon som vet nær de slutade tillverkas?Jag har lite svårt att ta till mig att kajaken på bilden ær tillverkad før 40-50 år sedan
Tackar.
Jag hittar ingen annan info om Leif Håkansson eller hans kajakbyggeri. Det står ju på sidan att det ær en sextiotalare. Är det någon som vet nær de slutade tillverkas?Jag har lite svårt att ta till mig att kajaken på bilden ær tillverkad før 40-50 år sedan
Lästips
ANNONS
Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken
STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.
Sista tillverkningsår kanske inte är så himla långt tillbaka, men det är ju inte otänkbart att kajaken är från 70-talet heller. Så länge den ligger på en vind så kommer den bara möjligen att bli mer dammig, i övrigt kommer den att se likadan ut om ytterligare 50 år.
Personligen gillar jag att kajaker har skott, annars tycker jag att 3 500 låter som rätt OK.
En estlandskajak av typ Mari3 eller vad de nu kan heta går säkert att hitta för ytterligare nån tusenlapp, men en Gillöga har å andra sidan en del egenskaper som en sådan inte har, och dessutom är de förstås väldigt mycket ovanligare.
Kanske vore en bättre jämförelse en Arkö.
Kajaker av den typen kanske är bäst för en mer eller mindre rask tur på halvskyddade vatten, med begränsat med packning. Naturligtvis rymmer de mycket packning, men det är ju lite opraktiskt att packa en kajak utan luckor och skott (tycker jag personligen). Kanske kan man i det närmaste bortse från risken att vattenfylla kajaken, med tanke på att de är väldigt stabila (gissar jag).
Personligen gillar jag att kajaker har skott, annars tycker jag att 3 500 låter som rätt OK.
En estlandskajak av typ Mari3 eller vad de nu kan heta går säkert att hitta för ytterligare nån tusenlapp, men en Gillöga har å andra sidan en del egenskaper som en sådan inte har, och dessutom är de förstås väldigt mycket ovanligare.
Kanske vore en bättre jämförelse en Arkö.
Kajaker av den typen kanske är bäst för en mer eller mindre rask tur på halvskyddade vatten, med begränsat med packning. Naturligtvis rymmer de mycket packning, men det är ju lite opraktiskt att packa en kajak utan luckor och skott (tycker jag personligen). Kanske kan man i det närmaste bortse från risken att vattenfylla kajaken, med tanke på att de är väldigt stabila (gissar jag).
Dom äldsta Gillöga byggdes av konstruktören HJ Sass.
Allra först hade dom inget roder, bara en fast fena.
Sen utrustades dom med undrliggande VKV-roder.
När Håkanson tog över tillverkningen blev det utanpåliggande akterroder.
Håkanssons kanoter hade en del kvalitetsbrister. Jag har bland annat hitta en K2 som var tagen för tidigt ur formen och däcket har ej rätt form.
Jag tror att sen även förekommit pirat-tillverkning, Jag undrar om inte detta är ett sånt ex, behöver iofs inte vara något fel på den.
Allra först hade dom inget roder, bara en fast fena.
Sen utrustades dom med undrliggande VKV-roder.
När Håkanson tog över tillverkningen blev det utanpåliggande akterroder.
Håkanssons kanoter hade en del kvalitetsbrister. Jag har bland annat hitta en K2 som var tagen för tidigt ur formen och däcket har ej rätt form.
Jag tror att sen även förekommit pirat-tillverkning, Jag undrar om inte detta är ett sånt ex, behöver iofs inte vara något fel på den.
Gillögan byggdes en bit in på 80-talet. Den grönvita kajaken tror jag är en 70-talare. Hävarmen på rodret ser ut att vara hemmagjord. I vilket fall har de som jag sett haft hävarm i glasfiber.
19 kg, 5 meter lång och 59 cm bred, med dagens mått en tävlingskajak!!
Lastförmågan är ganska liten, max dpl 130 kg.
Enligt SKF kanottest från 1984 kostade kajaken då 3400 kronor, jämfört med en VKV K1 Anita som kostade 4460 kr.
Redan då ansågs kajaken mindre lämplig för långa överfarter på öppet vatten.
Som nybörjarkajak eller för äldre personer med begränsad rörlighet är den utmärkt. Den är snabbare än de flesta normala havskajaker i innerskärgård. Problemet är att däcket är platt och avringen mindre bra vid gång i havssjö.
19 kg, 5 meter lång och 59 cm bred, med dagens mått en tävlingskajak!!
Lastförmågan är ganska liten, max dpl 130 kg.
Enligt SKF kanottest från 1984 kostade kajaken då 3400 kronor, jämfört med en VKV K1 Anita som kostade 4460 kr.
Redan då ansågs kajaken mindre lämplig för långa överfarter på öppet vatten.
Som nybörjarkajak eller för äldre personer med begränsad rörlighet är den utmärkt. Den är snabbare än de flesta normala havskajaker i innerskärgård. Problemet är att däcket är platt och avringen mindre bra vid gång i havssjö.
Jag har fått intrycket när jag har letat begagnat, att de brukar kosta lite mer, och täntke att det här var ett ganska bra pris. Eftersom jag är nybörjare vill jag inte lägga allt för mycket pengar på en kajak, utan vill spara de pengarna tills jag vet mer vad jag vill ha och har bättre koll på saker och ting. Jag tänkte försöka pruta några hundralappar, om det ens blir av att jag kan åka till honom. Som sagt, det är riktigt långt. Har ingen säker tillgång till bil heller. Men jag ska försöka.Sista tillverkningsår kanske inte är så himla långt tillbaka, men det är ju inte otänkbart att kajaken är från 70-talet heller. Så länge den ligger på en vind så kommer den bara möjligen att bli mer dammig, i övrigt kommer den att se likadan ut om ytterligare 50 år.
Personligen gillar jag att kajaker har skott, annars tycker jag att 3 500 låter som rätt OK.
En estlandskajak av typ Mari3 eller vad de nu kan heta går säkert att hitta för ytterligare nån tusenlapp, men en Gillöga har å andra sidan en del egenskaper som en sådan inte har, och dessutom är de förstås väldigt mycket ovanligare.
Kanske vore en bättre jämförelse en Arkö.
Kajaker av den typen kanske är bäst för en mer eller mindre rask tur på halvskyddade vatten, med begränsat med packning. Naturligtvis rymmer de mycket packning, men det är ju lite opraktiskt att packa en kajak utan luckor och skott (tycker jag personligen). Kanske kan man i det närmaste bortse från risken att vattenfylla kajaken, med tanke på att de är väldigt stabila (gissar jag).
Dom äldsta Gillöga byggdes av konstruktören HJ Sass.
Allra först hade dom inget roder, bara en fast fena.
Sen utrustades dom med undrliggande VKV-roder.
När Håkanson tog över tillverkningen blev det utanpåliggande akterroder.
Håkanssons kanoter hade en del kvalitetsbrister. Jag har bland annat hitta en K2 som var tagen för tidigt ur formen och däcket har ej rätt form.
Jag tror att sen även förekommit pirat-tillverkning, Jag undrar om inte detta är ett sånt ex, behöver iofs inte vara något fel på den.
Tack för infon! Vad får dig att tro att det är pirat?
Lösningen med rodret, kan det tyda på att det är en piratkopia?Gillögan byggdes en bit in på 80-talet. Den grönvita kajaken tror jag är en 70-talare. Hävarmen på rodret ser ut att vara hemmagjord. I vilket fall har de som jag sett haft hävarm i glasfiber.
19 kg, 5 meter lång och 59 cm bred, med dagens mått en tävlingskajak!!
Lastförmågan är ganska liten, max dpl 130 kg.
Enligt SKF kanottest från 1984 kostade kajaken då 3400 kronor, jämfört med en VKV K1 Anita som kostade 4460 kr.
Redan då ansågs kajaken mindre lämplig för långa överfarter på öppet vatten.
Som nybörjarkajak eller för äldre personer med begränsad rörlighet är den utmärkt. Den är snabbare än de flesta normala havskajaker i innerskärgård. Problemet är att däcket är platt och avringen mindre bra vid gång i havssjö.
Vad är långa överfarter? Jag planerar att efterhand som jag blir säkrare, att paddla avstånd på åtminstone 5 km, över öppet vatten. Kanske är att ta sig vatten överhuvudet. Så att säga.
Nej jag tar tillbaka att det är pirat, har inget som tyder på det.
Hävarmen är Håkassons ide! Behöver alltså inte vara pirat.
Gillögan är en utmärkt kanot för turer ute på öppet vatten. Jag har själv paddlat flera 100-tals mil bla i ytterskärgården med min gillöga, även i tufft väder. En tur gick över Ålands hav.
5 km med en Gillöga över öppet vatten ska inte vara några problem under normala förhållanden.
Jag paddlade ihop med bla en Anita, som trots att den hade underliggande roder, hade det i luften ofta när det blåste. Jag hade aldrig det problemet.
Jag tror däremot inte att detta är en 70-talare...
Hävarmen är Håkassons ide! Behöver alltså inte vara pirat.
Gillögan är en utmärkt kanot för turer ute på öppet vatten. Jag har själv paddlat flera 100-tals mil bla i ytterskärgården med min gillöga, även i tufft väder. En tur gick över Ålands hav.
5 km med en Gillöga över öppet vatten ska inte vara några problem under normala förhållanden.
Jag paddlade ihop med bla en Anita, som trots att den hade underliggande roder, hade det i luften ofta när det blåste. Jag hade aldrig det problemet.
Jag tror däremot inte att detta är en 70-talare...
Jag tror att styrsystemet är reparerat någon gång, pga att roderhävarmen och linförare är tillverkade i trä. Formen är identisk med plastutförandet, men linföraren är då i rosfritt. De stora muttrarna och bultarna finns inte heller på orginal. Roderuppfällningslinan är tjockare än vanligt. Småsaker som inte påverkar funktionalitet.
Visst kan du paddla på öppet hav, men jämfört med en havskajak, så är den inte lika följsam i vågor. Den är rakkölad och har ganska mycket volym i för och akter.
Min far har en Gillöga och jag har paddlat den sedan 14-års åldern.
Visst kan du paddla på öppet hav, men jämfört med en havskajak, så är den inte lika följsam i vågor. Den är rakkölad och har ganska mycket volym i för och akter.
Min far har en Gillöga och jag har paddlat den sedan 14-års åldern.
Få Utsidans nyhetsbrev
- Redaktionens lästips
- Populära trådar
- Aktuella pristävlingar
- Direkt i din inkorg