Har börjat renovera min Nishiki från 2002 som trofast har tjänat mig sen dess utan någon form av service utom en och annan ny slang...
Min tanke är att den skall vara funktionsduglig som långfärdscykel och upptäckte till min fasa efter att ha plockat av bakhjulet att fälgen har bromsats förbi sin "safety line indication", d.v.s. jag måste ha ett nytt bakhjul om jag inte vill riskera ett havereri på en landsväg nånstans.
Jag såg en diskussion här kring biltemas hjul... vore det dumt att välja ett sådant förutsatt att jag kollar själv så att ekrarna håller någorlunda jämn spänning?
Finns det några andra vettiga färdiga bakhjul att köpa i human prisklass? Eller borde jag köpa en ny fälg och försöka lära mig hjulbyggets ädla konst? Jag gissar att nuvarande ekrar och nav är av ganska medioker kvalitet även om jag aldrig haft ett ekerbrott under mina år (trots upprepad misshandel).
/Johannes
Min tanke är att den skall vara funktionsduglig som långfärdscykel och upptäckte till min fasa efter att ha plockat av bakhjulet att fälgen har bromsats förbi sin "safety line indication", d.v.s. jag måste ha ett nytt bakhjul om jag inte vill riskera ett havereri på en landsväg nånstans.
Jag såg en diskussion här kring biltemas hjul... vore det dumt att välja ett sådant förutsatt att jag kollar själv så att ekrarna håller någorlunda jämn spänning?
Finns det några andra vettiga färdiga bakhjul att köpa i human prisklass? Eller borde jag köpa en ny fälg och försöka lära mig hjulbyggets ädla konst? Jag gissar att nuvarande ekrar och nav är av ganska medioker kvalitet även om jag aldrig haft ett ekerbrott under mina år (trots upprepad misshandel).
/Johannes