Hjälp mig att välja tält

På väg

Visst är HB Anaris litet på väg men det ser mest ut som en tarp på bilderna. Sidoväggarna är så låga att fötterna + liggunderlag+ sovsäckens tjocklek kommer att ta i taket med följd att sovsäcken suger rent taket från kondens. Dessutom är ju materialet alldeles för tungt anser jag.

Det är tydligt att de gamla formerna på tält, ryggås och pyramid, är evigt moderna. Kanske för att dom fungerar. En pyramid med raka sidoväggar (som ett "krontält") skulle också kunna kunna passa mig. Den modellen har ju en jurta vilket också är en traditionell tälttyp som funnits i evigheter.

Förutom hörnpinnarna ( som jag anser onödiga av egen erfarenhet) ser beskrivningen ut att passa ex ett gammalt Keb 2. Jag har själv ett Caravan Keb 3 ( Hilleberg design med kopplat inner och yttertält) och motsvarar nästan på pricken beskrivningen förutom liggbredd 160cm och materialet. Ryggåsen är dessutom lite asymetrisk för att vara som högst vid huvudet när man sätter sig upp.

På det tältet har jag aldrig saknat hörnpinnarna utan sätter man upp tältet välspänt hänger innertältet väl med pga kopplat till yttertältet.

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Hörnen

På det tältet har jag aldrig saknat hörnpinnarna utan sätter man upp tältet välspänt hänger innertältet väl med pga kopplat till yttertältet.
Ja egentligen så bero de väl mycket på var fästpunkterna för hörnens upphängningar sitter i yttertältet. Är dom bara litet högre placerade än hörnets höjd så bör det fungera

Tältfrågan är evig och jag förefaller vara delvis på väg tillbaka till 50-talet med min önskan. Jag vill ha ett tält enligt följande:

Ryggåstält

Innertält

Raka innerväggar 50 cm.

Myggnät sista tredjedelen på gavlarna.

Höjd i mitten 110 cm

Golv 140 x 230 cm

Ingång med L-formad dragkedja på gavlarna.

Upphängningar i yttertältet

Kolfiberstänger i hörnen för att hålla höjden.

Yttertält

100 cm till ”spetsen” på absiden från innertältet

Höjd till ”takås” 125 cm

Markyta 170 x 280 + de halva pyramider som bildas av absiderna.

Snökjolar 15 cm

Material DCF

Några förslag?

Z-packs duplex?

Nära

Det är nog det närmaste hittills.Jag har varit och nosat på det MEN väggarna i fot och huvudänden är alldeles för låga. Om du har en 8 centimeters madrass, ett par fötter som är 28 cm och en sovsäck som bygger ytterligare 5 cm så lär sovsäckens fotände ta i innertaket och garanterat bli blöt. Dessutom behövs "solid walls" en bra bit upp på innertältet (i svenska fjällen) anser jag. Men - som sagt- nära är det!

Det är nog det närmaste hittills.Jag har varit och nosat på det MEN väggarna i fot och huvudänden är alldeles för låga. Om du har en 8 centimeters madrass, ett par fötter som är 28 cm och en sovsäck som bygger ytterligare 5 cm så lär sovsäckens fotände ta i innertaket och garanterat bli blöt. Dessutom behövs "solid walls" en bra bit upp på innertältet (i svenska fjällen) anser jag. Men - som sagt- nära är det!

Ja, jag va rädd för att väggarna skulle vara en dealbreaker för dig. Jag har ett Duplex men har ej testat det i fjällen så jag kan inte uttala mig med erfarenhet. Men jag vill tro att det ska klara fjällmiljön. Jag är så naiv att jag planerar att ha med mig det nästa år eftersom det inte blir av i år. Jag har dock läst om lyckade vandringar i både storm och fjällmiljö där deras duplex klarat sig betydligt bättre än många andra. Men ett stort minus/plus är att tältet är så luftigt att det är som att sova under bar himmel. Förmodligen orsaken till att tältet står kvar när många andra blåser bort. Dvs att vinden går rakt igenom tältet.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips