Hjälp med nytt sovsystem

Jag planerar att uppgradera mitt sovsystem inför säsonger från tidig vår till sen höst. Jag har tidigare sovit mest i hammock men har precis beställt ett Durston X-Mid 2. Min nuvarande utrustning är ganska tung och bulkig:
  • Liggunderlag: Urberg, ca 895 g
  • Quilt: Snugpak Quilt, ca 1100 g

Nu behöver jag se över både liggunderlag och sovsäck/quilt. Jag har tittat på Exped Ultra 3R och 5R – helst vill jag hålla nere vikt och volym, men undrar om det kan vara värt att välja det varmare alternativet för att vara på säkra sidan?

Jag är 187 cm lång, sover mest på sidan eller magen, och har stora fötter – vilket gör mig orolig för att känna mig instängd i en sovsäck. Tror ni det räcker med ett liggunderlag i medium-längd (183 cm) eller bör jag gå upp i längd? Jag tänker i alla fall välja wide för bättre komfort.

När det gäller sovsäck/quilt vet jag inte riktigt hur jag ska tänka:
  • Jag gillar quiltens öppna känsla, men är orolig för att frysa när det blir kallare.
  • Jag är rädd att känna mig för instängd i en sovsäck, men har förstått att det finns rymligare varianter.
Jag har tittat på Cumulus Panyam (sovsäck) och deras quiltar, samt hört gott om den svenska mikrotillverkaren Vilse men hittar inte så mycket info om dem.

Finns det några tips, erfarenheter eller saker jag borde tänka på kring val av liggunderlag och sovsäck/quilt utifrån mina behov?

Alla råd uppskattas!

Om du bara ska sova under sommartid hade jag personligen valt 3R. Jag har en lång mummy-formad variant från Exped som är rätt lik 3R. Den duger gott sommartid. Jag brukar ha med ett tunt cellgummiunderlag som back-up. Det gör att R-värdet med marginal blir nog högt för min användning.

Med din längd klarar du dig med standardlängd. Någon del av dig kommer att sticka utanför underlaget -- men det brukar fungera. Själv hade jag valt långt och brett underlägg. Det är bekvämare.

När det gäller sovsäck är det ett väldigt personligt val. Jag ligger still på rygg, och väljer därmed rätt tighta mumie-modeller. De är varmare för samma vikt. Välj en tillverkare som har bra dun och en modell som passar dig. Hur varm säcken ska vara beror på användningsområde och hur frusen du är...

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.

Månadens fråga: Vandring i Sarek – varifrån utgår du helst?

Har du vandrat i Sveriges största högfjällsområde? Då vill vi veta: vilken plats tycker du är bäst att utgå från?
Om du bara ska sova under sommartid hade jag personligen valt 3R. Jag har en lång mummy-formad variant från Exped som är rätt lik 3R. Den duger gott sommartid. Jag brukar ha med ett tunt cellgummiunderlag som back-up. Det gör att R-värdet med marginal blir nog högt för min användning.

Med din längd klarar du dig med standardlängd. Någon del av dig kommer att sticka utanför underlaget -- men det brukar fungera. Själv hade jag valt långt och brett underlägg. Det är bekvämare.

När det gäller sovsäck är det ett väldigt personligt val. Jag ligger still på rygg, och väljer därmed rätt tighta mumie-modeller. De är varmare för samma vikt. Välj en tillverkare som har bra dun och en modell som passar dig. Hur varm säcken ska vara beror på användningsområde och hur frusen du är...

Men om vi pratar tidig vår eller sen höst. Tycker du 3R funkar då också, eller är det på gränsen? Har ett gossamer thinlight 1/8 liggunderlag också, men det är ganska tunt så ger inte så mycket isolering, utan mest för att hålla liggunderlaget på plats.

Jag litar inte fullt ut på ett uppblåsbart liggunderlag, speciellt inte med tanke på att jag oftast har med mig hund i tältet. När jag är ute ensam så sover jag i ett Nallo 2, har med mig två Exped Flexmat (en för mig, en för hundarna) och lägger ut ett uppblåsbart Exepd LW som är närmast det som kallas Ultra 3R. Det är ingen fyllning alls i det. Sedan sover jag i en Marmot Pinnacle sovsäck.

Med ovanstående utrustning kan jag enkelt sova ner till någon eller några minusgrader.

Ska jag ut på vintern när det är kallare blir det annan utrustning. Både när det gäller liggunderlag och sovsäck.

För bruk i kallare väder blir det ju alltid extra vikt jämfört med varmare, frågan är vad som kan komplettera vår och höst, sommaren är sällan extrem.
Själv har jag 9 olika sovsäckar och frugan har väl minst 4 egna därutöver.
Det har blivit så över snart ett halvt decennium. Vi har totalt fyra stycken dubbelsäckar (alltså 8 enkla) som kan kopplas till en stor, det är bra flexibilitet. Enkel säck om man vill ha det lätt, dubbel om det är kallare och man vill hålla värmen, och kopplad om det är varmt, och man vill ha rörlighet men lite vikt extra inte spelar roll (särskilt inte om man utnyttjar den ihop-kopplad, för två personer). Så egentligen är det 6+3 säckar vi har gemensamt.
Liggunderlagen är nog minst 12 st, varav minst 4 cellplast, och sedan olika uppblåsbara, de äldsta Thermarest mer än 35 år. Det beror på förutsättningarna om man prioriterar komfort eller värme/isolering ("äggkartong" är för mig en god kompromiss i många lägen).

Två enklare dubbla syntetsäckar av budgetmodel från millenniet, i båten som mest används i båten sommarhalvåret, och kan kompletteras med förstärkande fleecefilt som "quilt". Duger bra till 4 pers på sommaren, och även som enkel +filt vid frost i oktober utan värmare i enkel träbåt. Fördel på sommaren är bommullsliknande textil på insidan och hellångt blixtlås när det är värmebölja (då funkar det som en quilt).

Sedan har jag två 50 år gamla dubbla dunsovsäckar (Fjällräven/Caravan), samma flexibilitet som ovan men lite tyngre och varmare. Finns nu mest i sommarstugan, och är även lånesäckar till familjen i övrigt om de behöver utrustning.

I övrigt har vi nyare och lättare säckar som inte är för vinterbruk, både syntet och dun, men några är ganska bra komfort i minusgrader.

Om du gillar quilt så kanske du ska testa det fortsatt med en varmare/lättare än den du nu har. Behöver du förstärka det i kallare väder kan ju en enklare, lättare sovsäck vara ett komplement på de turerna (jag har fjällrävens lättaste LIM dunsäck till sånt). De som är varma nog för minusgrader blir ofta för varma för sommaren, och då onödig vikt.

Liggunderlag är ju lite individuellt hur man vill ha ett uppblåsbart för komfort, men även jag brukar ha backup med cellplast-underlag (om man får punktering). Ett enkelt och lätt cellplastunderlag i lagom längd kan bäras utanpå packningen samt vara bar att sitta på marken med för att skona uppblåsbart, och då slipper man andra sittunderlag.

Men allt beror på hur man upplever komfort, och uppskattar värme kontra vikt. Vart tionde år har vi skaffat kompletterande säck/liggunderlag ungefär.

Så kanske att du (baserat på din beskrivning av din erfarenhet av det) kan satsa på quilt fortsatt, ett billgt/lätt cellplastunderlag som backup till upplösbar komfort, och vid behov framöver komplettera med en lite lättare sovsäck i de kallaste vädren om du upplever att quilt inte räcker då.

Sedan finns ju förstärkning med liners, underställ, mössa, sockor och värmeflaska osv som extra tillägg enstaka tillfällen (jag brukar sällan frysa och snarare tycka att en t-shirt blir varmt). Sockor och mössa är det första som jag tar på mig extra. Min fru åker ingenstans utan långkalsonger, yllesockor och dunjacka.

Vad som fungerar för dig måste du testa.

Tack för er input!

Det jag står mellan nu är väl Exped Ultra 3r eller 5r. Jag har tänkt den breda modellen. Eftersom jag är 187cm lång funderar jag på om det är att rekommendera att jag även väljer den långa? Då börjar 5r kännas tung och bulkig och jag sneglar mer mot 3r. Dock vet jag inte om den känns något begränsande värmemässigt? Jag har ett gossamer thinlight 1/8 foam som liggunderlag och sittdyna jag tänkt använda. Det är väl inte mer än ca 0,5 i R-värde, utan mest för att inte punktera liggunderlaget samt hålla det på plats.

När det gäller quilt har jag kollat en del på Cumulus 450. komfort.temp -1 och limit -7. Är den alldeles för varm för sommartid, även om man "knäpper upp den" så att säga?

Jag hade gärna hållit nere volym och vikt men det får inte bli "dumsnålt" heller utan sömnen är ju viktig när man är ute.

När det gäller quilt har jag kollat en del på Cumulus 450. komfort.temp -1 och limit -7. Är den alldeles för varm för sommartid, även om man "knäpper upp den" så att säga?
Har den quilten och har använt den både i Svenska fjällen i september likväl som i Grekland i maj och när jag använde den som täcke i Grekland tyckte jag att det gick utmärkt att reglera temperaturen genom att välja hur mycket av kroppen som fick sticka ut under den.

Har den quilten och har använt den både i Svenska fjällen i september likväl som i Grekland i maj och när jag använde den som täcke i Grekland tyckte jag att det gick utmärkt att reglera temperaturen genom att välja hur mycket av kroppen som fick sticka ut under den.
Det låter toppen. Då kan man ändå ha en quilt som tål lite kyla men som inte är outhärdlig på sommaren :).

Lite OT, men hade varit lite intressant att höra du resonerade i ditt köp av ett X-mid 2? Vad har du tänkt att använda det till? Gjorde du några jämförelser med andra tält?

Jag går nämligen och funderar lite på X-mid 2 eller möjligen X-mid 2 pro. Och har lite svårt att skapa mig en uppfattning om hur de står sig mot ”vanliga tält” som t.ex Hilleberg, det finns andra tälttillverkare också… men nu råkar jag ha två HB. Visst det finns en massa omdömen och beskrivningar om att de är stormtåliga osv men de jämförs, i alla fall vad jag kan hitta, främst mot sin egen typ av kategori, alltså tält som sätts upp med stavar som väger ett kilo eller mindre. Vilket naturligtvis är rimligt. Men om vi bortser från vikt, hur står de sig rent nominellt avseende exempelvis slitstyrka, stabilitet i vind och motståndskraft mot regn (flera dagar i följd) mot exempelvis Nallo, Unna och liknande mer traditionellt skandinaviska tält. Vågar man ha med sig ett X-mid 2 till Sarek i två veckor?

För min del är det enklare att hantera ett kortare liggunderlag än ett som är för smalt. Jag har ändå gärna huvudet och en "kudde" utanför. Eller lägger en "filt" under fötterna. Visserligen är fötterna känsliga för att bli kalla, men det är inte mycket värme i dom att förlora ned i marken, man får ha varma sockor t ex.

Om du du är van med, och gillar, quilt så är det väl ett första val. Jag har på sommaren med för varm sovsäck klarat mig med att den kan öppnas hela sidan och användas som enbart täcke. Det brukar vara hanterbart ända upp till att man sover enbart ovanpå den när det är över 25 grader.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips