Jag planerar att uppgradera mitt sovsystem inför säsonger från tidig vår till sen höst. Jag har tidigare sovit mest i hammock men har precis beställt ett Durston X-Mid 2. Min nuvarande utrustning är ganska tung och bulkig:
Nu behöver jag se över både liggunderlag och sovsäck/quilt. Jag har tittat på Exped Ultra 3R och 5R – helst vill jag hålla nere vikt och volym, men undrar om det kan vara värt att välja det varmare alternativet för att vara på säkra sidan?
Jag är 187 cm lång, sover mest på sidan eller magen, och har stora fötter – vilket gör mig orolig för att känna mig instängd i en sovsäck. Tror ni det räcker med ett liggunderlag i medium-längd (183 cm) eller bör jag gå upp i längd? Jag tänker i alla fall välja wide för bättre komfort.
När det gäller sovsäck/quilt vet jag inte riktigt hur jag ska tänka:
Finns det några tips, erfarenheter eller saker jag borde tänka på kring val av liggunderlag och sovsäck/quilt utifrån mina behov?
Alla råd uppskattas!
- Liggunderlag: Urberg, ca 895 g
- Quilt: Snugpak Quilt, ca 1100 g
Nu behöver jag se över både liggunderlag och sovsäck/quilt. Jag har tittat på Exped Ultra 3R och 5R – helst vill jag hålla nere vikt och volym, men undrar om det kan vara värt att välja det varmare alternativet för att vara på säkra sidan?
Jag är 187 cm lång, sover mest på sidan eller magen, och har stora fötter – vilket gör mig orolig för att känna mig instängd i en sovsäck. Tror ni det räcker med ett liggunderlag i medium-längd (183 cm) eller bör jag gå upp i längd? Jag tänker i alla fall välja wide för bättre komfort.
När det gäller sovsäck/quilt vet jag inte riktigt hur jag ska tänka:
- Jag gillar quiltens öppna känsla, men är orolig för att frysa när det blir kallare.
- Jag är rädd att känna mig för instängd i en sovsäck, men har förstått att det finns rymligare varianter.
Finns det några tips, erfarenheter eller saker jag borde tänka på kring val av liggunderlag och sovsäck/quilt utifrån mina behov?
Alla råd uppskattas!