Hjälp med lätta kängor/skor

Hej!

Vad jag förstår så är det väldigt individuellt vad som passar ens fötter, men jag är på jakt efter nya skodon inför sommarens vandringar och har kört fast helt. Blir mer förvirrad ju mer jag läser om det.

Har just nu ett par Asolo Falcon GV som jag är helt nöjd med förutom gällande den s.k vattentätheten. Vad jag gillar med dem är att de är förhållandevis lätta, bekväma och har bra grepp. Goretex-membranet släpper dock igenom vatten efter ca 40 minuters ihållande regn och sen är det i princip omöjligt att få dem torra ute på turen.

Eftersom jag försöker få ner vikten på packningen och inte gillar tunga kängor tänkte jag satsa på trailrunners eller skor av lite grövre modell eller kanske lättare kängor av meshmodell. Ska användas till vandring i Dalafjällen, samt i skogsområden med myrar. Vandrar ganska ofta off-trail i hyfsat svår terräng, men inget extremt. Senast var i Tresticklans nationalpark. Har inga direkt planer på att vandra i områden så som Sarek med långa vad och dylikt, utan mer i gränslandet mellan skog och fjäll.

Även om jag vill ha lätt på fötterna gillar jag känslan av lite högre skor som går över fotknölarna (dock inget krav), och som känns lite mer stabila än vanliga löparskor. Vill helst inte ha Gore-tex eller andra membran, då jag hellre väljer en sko eller känga som kan torka hyfsat snabbt

Några modeller jag har spanat in är:
Hoka One One Sky Arkali (verkar dock inte säljas längre)
Salomon X Ultra 4
Salomon XA Pro 3D
Haglöfs Duality AT2
Keen Axis Evo Mid
Adidas Terrex Free Hiker
Merrell Yokota 2 + Merrell Moab 2 Ventilator.

Tar tacksamt emot tips och erfarenheter från kunniga vandrare som kanske har testat dessa modeller eller som har andra förslag.
 
Bara for att ge dig mina favoritskor, som samtidigt ar ganska olika (pa detaljniva)
Altra Lone Peak (beroende pa modell sa kan vissa vara med membran) finns aven som halvhog modell
La Sportiva Wildcat

Kom dock ihag att skor/kangor ar valdigt individuellt. Vad som passar for mig/andra kanske inte alls passar dig.
 
Oboz Sawtooth low-top non-waterproof are my favorite hiking shoe. They are a little more substantial than running shoes.
 
Alla skodon med membram torkar långsamt därav skalskor, vilka man går torra med fotens värme. Mokasinskärning av ovanlädret böjer sig naturligast.

go tur
 
Jag har Salomons Ultra 4 och Adidas Terrex Skychaser som jag använder ombytligt. De är båda väldigt sköna att gå i, med Salomon bredare i framfoten.
Båda har stabilare sula än sneakers men sköna som sådana. Mycket bra grepp. Jag hade kängor förrut men övergått till dessa.
 
Bara for att ge dig mina favoritskor, som samtidigt ar ganska olika (pa detaljniva)
Altra Lone Peak (beroende pa modell sa kan vissa vara med membran) finns aven som halvhog modell
La Sportiva Wildcat

Kom dock ihag att skor/kangor ar valdigt individuellt. Vad som passar for mig/andra kanske inte alls passar dig.
Ja Altra Lone Peak har jag förstått är populär. Har läst att den är mindre bra vid vandring i svår terräng och passar bättre på stigar. Är det nåt du har erfarenhet av?
 
Ja Altra Lone Peak har jag förstått är populär. Har läst att den är mindre bra vid vandring i svår terräng och passar bättre på stigar. Är det nåt du har erfarenhet av?
For mig har den fungerat bra. Sulan ar ganska tjock om an ganska mjuk. Sa om du provar den i butik sa kommer den nog kannas underbar. Framfor allt sa ar det taboxen manga uppskattar.
Jag vager 70kg och brukar inte ga speciellt tungt, vanligtvis inte over 13-14kg. Jag gar heller inte speciellt langt pa en dag, men det beror nog mer pa att det ar valdigt kuperat dar jag bor och ganska manga hojdmeter pa en dag. Sa den sortens terrang ar inga problem for mig. Men aterigen, det ar individuellt.


Lycka till!
 
[QUOTE = "Keep_walking, post: 867804, member: 99501"]
Yes, I understand Altra Lone Peak is popular. Have read that it is less good when hiking in difficult terrain and fits better on trails. Is it something you have experience of?
[/ QUOTE]

I had a pair of Lone Peak. They are popular due to the wide toe box which makes them comfortable. Many people use them with success on rugged trails. But I did find they lacked lateral stability. When walking on a side hill it felt like I was going to slide out of the shoe.
 
Som alltid högst individuellt men mig passar Salomon Slab Speed otroligt bra. Väldigt imponerad med hållbarheten och passformen som funkar både när foten är i god form och uppsvullen och utsliten.
 
Som alltid högst individuellt men mig passar Salomon Slab Speed otroligt bra. Väldigt imponerad med hållbarheten och passformen som funkar både när foten är i god form och uppsvullen och utsliten.
Den såg intressant ut. De Salomonskor jag testat satt dock väldigt tajt kring tårna men det kanske varierar mellan modellerna.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Vättlefjäll Hjälp med lätta men stora säckar. Lättpackning 28
mikael.johansson Hjälp med att banta packlistan Lättpackning 56
jollyrottisch Hjälp! Mina 3 väger 9129 Lättpackning 21
Jumjumjum Hjälp med ryggsäck Lättpackning 8
Keep_walking Hjälp med val av tält Lättpackning 29
BeatriceK Hjälp mig hitta en lätt lösning för att bära med kameran Lättpackning 44
Sleman Hjälp med semibudget 343. Lättpackning 7
tomiso Manta storlek, behöver hjälp Lättpackning 6
tanto Hjälp med 3 för 3 Lättpackning 31
vandrarenemil Behöver hjälp med att banta utrrustningen!! Lättpackning 44
Jörgen Fjaderlatt.se Hjälp, vad skall jag skriva? Lättpackning 81
torger Hjälp i blöta-fötter-djungeln Lättpackning 1
Picea Snabb hjälp med trangiakök? Lättpackning 38
PetNor HJÄLP!! Jag har för lite i min ryggsäck ! Lättpackning 15
Ylvan Hjälp mig packa lättare Lättpackning 15
seobserver Exceldokument som hjälp eller själp? Lättpackning 5
andy69 Goda dyra sovsäcksråd...Hjälp! Lättpackning 28
Fjorr Frågor om lätta ramryggsäckar och erfarenhet av ex. Atom pack och Bonfus etc. Lättpackning 2
Ruhl Lätta byxor? Lättpackning 20
Zachie Tre lätta och billiga jackor Lättpackning 0
makkan77 Lätta kläder för nybörjaren? Lättpackning 23
rottemark Lätta, tunna skor med stabil sula Lättpackning 22
Dania Tips på lätta/torra skor för fjällvandring Lättpackning 12
Crimper Lätta snabbtorkande skor att vandra i Lättpackning 15
VirgilBW Lätta sovsäckar för minusgrader? Lättpackning 22
camoscio Lätta skor och stegjärn Lättpackning 15
Kilo Lima 201 tips för att lätta packningen Lättpackning 36
wistrom Köpa lätta grejer i usa? Lättpackning 8
V. Väderhatt Bästa lätta tält (2p) för en blöt natt i skogen? Lättpackning 29
w2best Väldigt lätta zip-off byxor Lättpackning 12
Davva2 Lätta, varma lägerskor på vintern Lättpackning 15
såg lätta på ryggsäcken.. Lättpackning 13
Jörgen Fjaderlatt.se Lätta morgonrutiner Lättpackning 11
Jallur Lätta tältpinnar Lättpackning 18
Jörgen Fjaderlatt.se När man vilar - lätta sovplagg Lättpackning 10
Jörgen Fjaderlatt.se Lätta vintertält Lättpackning 36
Jallur Lätta GTX-kängor Lättpackning 38
majjen Lätta gaiters? Lättpackning 9
torger Lätta vandringsstavar Lättpackning 4
honkydory Lätta pryl nyheter på OutDoor 2008 Lättpackning 0
Jallur Lätta skor? Lättpackning 20
3338 Visa ditt lätta Trangia vindskydd Lättpackning 1
Schneeberger Lätta ryggsäckar i Utemagasinet. Lättpackning 0
Jörgen Fjaderlatt.se Lätta kläder för vinterturer - teori och erfarenheter Lättpackning 38
Jörgen Fjaderlatt.se Lätta underkläder för vinterbruk Lättpackning 34
Avslut090305 Lätta snabbtorkande skor? Lättpackning 14
stumpe lätta byxor Lättpackning 21
nermander Lätta "Jysk-underlagen" för 19 spänn Lättpackning 32
tbergman Lätta fotoväskor Lättpackning 10
kalle1969 Lätta tält Lättpackning 14

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.