Hjälp med att banta packlistan

Jag skulle behöva hjälp med att banta ner min packlista. Har försökt rensa ut onödigt och komma en bit utanför bekvämlighetszonen men är kanske på fel spår och skulle behöva synpunkter på vad som kan ändras mm. Vikt på ryggen för 8 dagars vandring hamnar runt 17kg och jag skulle vilja ha ner den ett par kilo till om det går.

Hör detta inte hemma i detta forum hoppas jag att jag kan få hjälp att flytta det till rätt forum.

Förutsättningar:
  • 8 dagars vandring i Sarek i augusti + 2 resdagar
  • i valet vilka kläder som är på kroppen jämfört med i ryggsäcken så baseras det på uppehållsväder och ca +6 grader
  • mat räknas bara för vandringsdagarna

Jag ser i en del trådar att det blir diskussioner om vad som räknas som basvikt och vill helst inte hamna i en sådan diskussion här utan tänker att jag delar upp allt i tre kategorier:
  • ryggsäck med innehåll
  • skor och kläder på kroppen
  • övrig utrustning i byxfickor mm
Det som är markerat med * är sådant jag inte har idag utan skulle behöva skaffa.

Två frågor jag har direkt är
  1. Kläder för dagen: jag har gått rejält utanför bekvämlighetszonen när jag använder samma tröja och sockar i ett antal dagar. Skall man hellre resonera att man tar på sig ett rent ombyte vid dagens slut och det man har haft på sig under dagen sköljer man upp och så får det torka under dagen efter? Klarar man sig då på två uppsättningar kläder? Hur gör ni som är ute en vecka eller längre?
  2. Den mest avancerade matlagningen blir att koka vatten till (köpt) frystorkad mat. Skräpet från den frystorkade maten väger rätt mycket och blir en del dödvikt även när maten är uppäten. Skulle det fungera att packa om innehållet till plastpåsar och tillaga det i kastrullen?

ryggsäck med innehåll
Vikt
per sak
Total vikt
per grupp
Bära/sova/skydd
*Osprey Exos Pro 55, maxload 18kg
980g​
*SeaToSummit Spark SpII - Dunsovsäck
505g​
Sovsäckslakan SeaToSummit Mummy Silk+cotton
122g​
Exped Fold Drybag UL M 8 liter
23g​
*Thermarest Z lite SOL 51x183 cm
410g​
*Hilleberg Enan, 1 persons
1200g​
3240g​
Matlagning
Soto Windmaster + Titankastrull
205g​
Gasflaska 230g Primus Wintergas
370g​
MSR Titan cup
54g​
Spork (titan)
20g​
Filter Sawyer mini
53g​
Renspolningsspruta
26g​
CNOC 2l vattenbehållare
73g​
801g​
Hygien
Handduk SeaToSummit Airlite Towel XLarge 54x132cm
70g​
Spade Sea to Summit Pocket Trowel (anodiserat blad)
108g​
Toalettpapper halvfull rulle
90g​
Tandborste + tandkräm (liten tub)
70g​
Deo (halvfull, plast)
65g​
Dushtvål (kvarts)
50g​
453g​
Övrigt
Reparationskit
55g​
Multitool Gerber Dime Micro Tool
62g​
Sittunderlag
25g​
Pannlampa Silva Explore
100g​
Sjukvårdskit
80g​
Laddare + sladd till telefon
37g​
359g​
Kläder (oberoende av antal dagar)
Regnställ Byxa Marmot Prezip
350g​
Regnställ Jacka Haglöfs Zodiac III
585g​
Underställ byxa + tröja
416g​
Haglöfs L.I.M Down Väst, XL
185g​
Myggnät
30g​
Foppatofflor stl 44
265g​
Mössa, vantar, buff
165g​
2019g​
Kläder (beroende av antal dagar)
Kalsonger (1/dag), 10st (-1 som bärs under vandring) -> 9x77g
693g​
Kortärmad tröja syntet (1/4 dagar) 3st (-1 som bärs under vandring) -> 2x175g
350g​
Sockar (1/4 dagar) 3par (-1 par som bärs under vandring) -> 2x79g
158g​
Sockar Merinoull liner (1/4 dagar) 3 par (-1 par som bärs under vandring) -> 2x40g
80g​
Exped Fold Drybag UL M 8 liter
23g​
1304g​
Foto
Kamera Nikon D7200 hus
850g​
Objektiv Sigma 17-50/2.8
600g​
Mellanring 20mm
80g​
Extra batteri Nikon EN-EL15 (till D7200)
75g​
SeaToSummit BigRiver 8 liter (grön) 10000mm
130g​
1735g​
Mat
Vatten 2x0.5l
1000g​
Mat 8x750g
6000g​
7000g​
Totalt
16911g



skor och kläder på kroppen
Vikt
per sak
Total vikt
per grupp
Flieströja Helly Hansen Daybreaker 1/2 zip, XL
275g​
Kalsonger
77g​
Kortärmad tröja syntet
175g​
Sockar
79g​
Sockar Merinoull liner
40g​
Byxor
700g​
Skärp
150g​
Kängor Meindl Kansas GTX
1500g​
2996g​
Totalt
2996g



övrig utrustning i byxfickor mm
Vikt
per sak
Total vikt
per grupp
Karta + kartfodral
90g​
* Kompass Silva Field
28g​
Telefon Samsung Galaxy S10
265g​
Läsglasögon
22g​
405g​
Vandringsstavar Black Diamond Alpine FLZ 2st
552g​
552g​
Totalt
957g
 
Några kommentarer... Det finns lättare tält och liggunderlag, men kostar då en massa stålar att anförskaffa. Samma med kamera, tex en kompakt-kamera med zoom kan spara mkt vikt. Eller bara mobilkamera om man klarar sig med det.

Funkar säkert bra att packa om frystorkat i plastpåsar, då sparar man både volym och vikt. Men hållbarheten blir då inte lika lång. Man kan även testa att torka egen mat, roligt och imho godare än frystorkat. Om man vet i förväg exakt hur mkt mat man behöver per dag så kanske det går att minska från 750g ? Vatten behöver man kanske inte räkna in det finns överallt att ta.

Kommenterar inte kläder, det är ju personligt vad man gillar & behöver.
 
Tycker det ser hyggligt ut från första början.
17kg minus 7kg mat minus 2kg fotogrejer, så du är ju nere på 8kg på ryggen i grundutrustning.
Men några grejer hittar jag =)

Generellt:
Ta bort alla typer av förpackningar och påsar och ersätt med en sopsäck eller liner som är lika stor som ryggsäcken. Det är en hel del vikt låst i påsar och sådant.
Sovsäck tycker jag att man bör ha säkrad i en egen drybag, som extra säkerhet.

Bära/sova/skydd:
Inga konstigheter.

Matlagning:
Mugg på 54g. Min mugg väger 6g (Knorr snackpot).
Spork 20g. Min träsked på 17cm väger 6g.
Du saknar vindskydd. Ett sådant väger <15g och spar väldigt mycket gas.

Hygien:
Handduk 70 g. En städduk (gammalmodig disktrasa) väger 10g och gör jobbet. Torkar på 10 minuter och tar ingen plats på torklinan heller. Marginalkomfortförlusten mot ditt val är ytterst liten (du får vrida ur den 2-3 ggr under torkandet). Dessutom är det bra att ha en sådan här för att torka kondens i tältet m.m.
Din spade. Jag har en The Deuce. Den väger 17g.
Tandborste och tandkräm. En kortad trätandborste väger ca 5g. Tandkrämstabletter väger 1g/dag.
Deodorant. Jag brukar trycka in stift-deo i ett sånt där litet stift. Rymmer 10 g deo och stiftet väger 6g.
Tvål. Jag använder Dr Bronners flytande tvål som jag förvarar i en ögondroppsflaska som rymmer 10ml. Den är extremt dryg. Nu blir det nördvarning, men jag mätte upp detta en gång. 50 droppar/gram. 10 droppar räcker gott och väl för att tvätta händerna.
300g kan du spara här under hygien. Typ 75%.

Övrigt:
Svårt att bedöma utan att veta innehållet exakt. Men generellt så kan man, i relativa mått mätt, minst halvera vikten på många småsaker. Lämna förpackningen hemma, linda av sytråden istället för att ta hela rullen, o.s.v.
Värktabletter t.ex. Byt från Alvedon (maxdos 8/dag) till Ipren (3/dag). Det blir en halvering i vikt. Räkna ut hur många dagars dos du behöver på din tur. Halvering igen. Ploppa ut tabletterna ur arket och lägg dem i en pytteliten zippåse, så halverar du vikten igen.

Kläder:
Regnkläderna är ganska tunga. Inte jättetunga, men 500g för både jacka och byxa är möjligt utan att det blir extremt på något sätt.
Du saknar vindjacka. En sådan väger <150g och är betydligt trevligare att vandra i när det är vindskydd du vill åt.
Kalsonger. Man väljer en syntetmodell som torkar snabbt. Man har ett par att gå i, och ett par att sova i. Det paret man går i sköljer man ur när man byter om efter dagens slut. Två par väger max 200g. Besparing 500g.
Kortärmad tröja/underställströja. En att gå i, en att sova i. Totalt 2st alltså, inklusive den på kroppen. Besparing 175g.
Foppatofflor. I och med att du har kängor som det inte går att vada i så är det ett måste med ett par vadarskor. Skalkängor utan foder kan man vada i. Antar att du inte vill byta =)
Under kläder kan du spara åtminstone 500+175g.

Foto:
Ja det vill du väl ha med dig helt enkelt =)

Mat:
750g per dag är rimligt tycker jag, men det står ingenting om energiinnehåll, så det är svårbedömt.

På kroppen:
Fleecetröja kan ersättas med brynja i syntet. Klart lättare och likvärdigt isolerande. Men det är ju lite avhängt på hur kall du är som person såklart.
Onödigt tunga byxor tycker jag, men ingen stor grej.
Skärp. Finns funktionella som väger 30g.
Buren vikt på kroppen är också vikt, även om det har mindre betydelse.


Du borde med enkelhet kunna skala av 800g på detta utan att behöva köpa något dyrt.

Länkar min packlista, om det kan vara utav intresse.

EDIT:
Kartan.
En tyvekkarta väger 40g och behöver inget kartfodral i det avseendet.
 
Senast ändrad:
Den mest avancerade matlagningen blir att koka vatten till (köpt) frystorkad mat. Skräpet från den frystorkade maten väger rätt mycket och blir en del dödvikt även när maten är uppäten. Skulle det fungera att packa om innehållet till plastpåsar och tillaga det i kastrullen?
Ja det blir definitivt mycket skräpvikt. Minns inte vad en tom påse från frystorkat väger, men det är drygt 10g helt tom (kanske 15g till och med). Inräknat att det blir lite mat och vatten kvar i dem så är det snabbt ytterligare 5g. 3 mål om dagen i 8 dagar blir ju närmare ett halvt kilo bara skräp.

Jag packar alltid min mat i en-liters plastpåsar och klipper bort överflödet utanför knuten. Då blir det inte mer än max 50g skräp på 10 dagar. Dessutom ryms allt skräp i en liten zippåse.

Det går bra att flytta över maten till andra påsar. Maten är ju torr och kommer inte bli dålig under en vecka så länge som du inte får in vatten i påsen. Fukt gör ingenting.
 
Vad kul, jag älskar såna här trådar. Återkommer med fler kommentarer men som en start lite om kläder.

Du uttrycker en viss oro över att bli ofräsch men har ändå valt syntetiska kläder. Mitt råd är att byta så allt är i ull!! Underkläder, t-shirt, underställ, allt som ska vara nära kroppen gör sig bäst i ull. Det håller sig mycket fräschare och luktar bättre och är enklare att vädra. Alltså man får mer effekt av att vädra dem. Ju tunnare ull desto mindre smuts samlar de och desto lättare är de att vädra och tvätta. Aclima Lightwool är min absoluta favorit men det finns flera fina.

Jag har alltid ett torrt ombyte till kvällen, alltså underställströja och långkallingar och raggsockar. På längre turer där jag vill ha backup på vanliga strumpor ifall det blir hål, så har jag även ett par sådana att byta till på kvällen. Det håller sig ganska rent då jag inte vandrar i det. Utan att byta till kvällskläder blir det både kallt och obekvämt.

Jag är tjej och tjejer brukar ofta sunka ner underkläderna lite mer än killar faktiskt. Ändå nöjer jag mig med att ha ett på mig och ett i packningen. Ungefär varannan dag så tvättar jag ett av paren genom att lägga i en 1L ziplockpåse tillsammans med tvål och ljummet vatten. Jag använder samma vatten och en halv wettextrasa eller liknande för att tvätta kroppen på några väl valda ställen. Givetvis innan jag lagt i mina smutsiga trosor! Och givetvis är trosorna i ull för att hålla sig fräsha. Är det kallt så vet jag att jag inte kommer vilja tvätta och då tar jag ibland såna pappershanddukar som finns på många offentliga toaletter och har i trosorna. När dagen är slut så slänger jag eller eldar upp pappershandduken.

Som myggnät använder jag StS Nano som väger 12g inkl förpackning och troligtvis är trevligare att använda än det du har (gissar det pga att de tyngre brukar vara svårare att se igenom och ventilera sämre men jag vet så klart inte vilket du har).

Och angående den frystorkade maten, packa absolut om den! Tillaga i kastrullen (med grytmysare) eller om du vill slippa disk och gillar att äta ur påse så använd rejäla påsar från topits som tål 90 grader. Du kan koka vatten i kastrullen, hälla över i påsen och sedan lägga påsen i kastrullen så den blir bekvämare att äta ur. Själv ogillar jag att äta ur påse utan äter ur kastrullen och diskar efteråt genom att värma någon matsked vatten efter middagen och torka ur med en liten trasa.
 
Här är packlistan för en vandring av liknande längd jag gjorde i Padjelanta förra året: https://lighterpack.com/r/kjzzob . Bar allt och sov i tält hela vägen. 15,3 kg inklusive kläderna på kroppen och 6 kg mat (och ett 2-manna tält...).

Platsen du verkligen kan spara vikt (förrutom att skippa kameran, men det antar jag att du inte vill) är på kläder, framförallt extrakläderna: skippa dom, förrutom någonting att ha på hemvägen (om du åker kollektivt, av respekt för medresenärerna). Om du bär kläder i naturmaterial (främst tröjan) stinker de mindre. Regnkläderna och kläderna på kroppen går att lätta en hel del.
Jag har inte vandrat i Sarek, men jag tror inte du behöver bära vatten, i alla fall inte så mycket som det ser ut som att du tänker kunna bära (jag ser en tom? 2-liters blåsa och 2*0,5 liter utan flaskor?): jag fyllde aldring mina flaskor om jag inte skulle laga mat och behövde aldrig gå törstig.
 
(...) Två frågor jag har direkt är
  1. Kläder för dagen: jag har gått rejält utanför bekvämlighetszonen när jag använder samma tröja och sockar i ett antal dagar. Skall man hellre resonera att man tar på sig ett rent ombyte vid dagens slut och det man har haft på sig under dagen sköljer man upp och så får det torka under dagen efter? Klarar man sig då på två uppsättningar kläder? Hur gör ni som är ute en vecka eller längre?
  2. Den mest avancerade matlagningen blir att koka vatten till (köpt) frystorkad mat. Skräpet från den frystorkade maten väger rätt mycket och blir en del dödvikt även när maten är uppäten. Skulle det fungera att packa om innehållet till plastpåsar och tillaga det i kastrullen?
  1. Som Kimkim skrivit: svaret är ULL :). Jag vandrar i två veckor och på sin höjd sköljer upp underställströjan på kvällen någon gång, när vädret är sådant att den kan torka hyfsat (inte nödvändigtvis helt) över natten och frukosten. Eller när det är så varmt att den lika gärna kan torka på kroppen. Annars inte alls.

    Du behöver alltså inte annat än ETT ombytes-underställ + strumpor, helst som sagt i ull. Det blir inte särskilt smutsigt om du bara använder det i läger/sovsäcken, och är skönt att byta om till - det skonar sovsäcken och kroppsfuktiga kläder fryser man mer i.
    Jag använder sen det understället på tåget hem. Är det av ull och har bara använts till att sova i, så är det fullt kramvänligt :).

    Sen är det ju till fördel om det understället är lite rymligare och kanske även lite tjockare än det du går i, så det också kan användas som extra värmelager om det skulle bli ovanligt kallt, eller kris-ombyte om något oförutsett händer, typ att du fått ditt ordinarie nerblött i nåt surhål eller vad.

    Alla andra kläder ska helst också kunna användas i lager samtidigt, om det är kris. Men inget behöver dubbleras.

    Underbyxor har jag också två par av, men det par jag gått i sköljer jag däremot upp varje kväll. Sover i de rena och antingen byter om det tvättade paret hunnit torka, eller fortsätter gå i "nattparet", låter det tvättade torka utanpå ryggsäcken, och byter först till kvällen. MEN mina underbyxor är en minimalistisk modell av siden, väger kring 5 g styck, och torkar blixtsnabbt. Ull är skönt men kan ta lång tid på sig att torka.

  2. Som många redan skrivit: måste du använda frystorkat så packa åtminstone om det. Du behöver inte vara orolig för hållbarheten. Om det är små zip-påsar med enskilda portioner, eller EN stor påse för alla portioner av samma maträtt, är en smakfråga, men det senare spar ju ytterligare plats och vikt. Samt tillåter dig att vara mer flexibel med portionsstorleken beroende på hur hungrig du är. Lär dig hemma volymen på EN portion - man kan t ex göra märken på din mugg och mäta med den.

    Men frystorkat är ju varken billigt eller särskilt energi-effektivt (och inte heller gott, tycker jag själv). Du kan enkelt få ihop en egen mer kalorität matsäck till bråkdelen av priset och med mat du själv gillar, utan att ens behöva torka något själv (men det blir ännu bättre om du gör ; )

Jag behöver bryta här, men ska titta mer noga på din lista sen, och kanske skriva särskilt om maten.
 
Mat

Det effektivaste sättet att öka energiinnehållet i maten, och därmed minska dess vikt, är att höja fettandelen. Tänk nötter/frön, rejält med smör/olja i maten, fullfett mjölkpulver, kokosmjölkpulver, choklad, chalva, jordnötssmör etc. Själv drar jag ner rejält på kolhydraterna i stället, men andra verkar behöva en viss andel för att må bra.

Det effektivaste sättet att spara på bränsle är självklart stor andel mat som kan ätas/återvattnas kall: hellre någon matig musliblandning med fullfett mjölkpulver, än att koka gröt varje morgon. Men alla trivs ju inte med det. Bästa sättt att spara bränsle annars är ett rejält vindskydd och minimerad koktid. Det är enkelt att sätta ihop måltider som bara behöver kokas upp och sen svälla klart en stund i en grytmysare. Couscous är bara ett exempel, och såklart all hemmatorkad mat.

Denna länklista leder vidare till några inlägg och en artikel jag skrivit om "lätt" mat på vandring.

Man behöver inte torka så mycket själv, eller inte alls om man inte vill. Allt fler användbara torkade ingredienser går att köpa i vanliga mataffärer, men ännu fler i invandraraffärer med mat från hela världen. Massor med sådana tips finns i denna tråd.

Annars är det busenkelt att torka själv, särskilt grönsaker. Jag brukar ha ICA basic/Willys/Liedls (det är samma) bas-wokmix i enkilospåsar som stapelföda hemma i frysen. Bara att tina i mikron, hälla ut på långpannan och sätta på ugnen, så har man blandade grönsaker klara för en veckas vandring.
Samma med storpack av hackad spenat - det går fort och blir jättegott i nästan allt.
Samma med typ storpåsar av färdiglagat tunnskivat kebabkött.

Jag har alltså INTE några portionsförpackade zippåsar, utan föredrar att fritt kombinera ur ett par-tre (små) kolhydratbaser (ex: bulgur, krossad bönpasta), några hemtorkade grönsaksblandningar, några proteinkällor och några energi- och smak-boosters, som jag kombinerar fritt efter humör och hunger.
Inget som kräver mer än uppkok + eftersvällning i en grytmysare, och en del som kan återvattnas kallt.
Mina favoriter: hummuskoncentrat (finns att köpa, men hemmagjord är godare), torkad ost, kokosmjölkpulver, tomatsåspulver (gjort på tub-puré), mixade torkade oliver, rostade kikärter (färdigköpta, finns bl a i Asien-affärer), smör, färsk vitlök och en j:a massa frön & nötter
🙂
 
Här kommer lite tankar. Jag känner ju inte dig, så ta det för vad det är, alltså spontana tankar. Du kan ju ha goda skäl till dina val som jag inte känner till och din lista verkar på det stora hela rimlig och genomtänkt. Men det borde gå att hyvla av några hekto.

Sovsystem: härligt att läsa om någon som struntar i uppblåsbart liggunderlag. Cellplast är ju lätt och dessutom säkrare/hållbarare.
Jag hade inte klarat mig med den sovsäcken men jag är frusen av mig. Tänker du att linern ska ge värme eller är den för att skydda sovsäcken?

Kök: jag saknar vindskydd och grytmysare på din lista. Man sparar mkt gas med grytmysare. Vindskydd sparar också mycket gas och kan i vissa förhållanden vara nödvändigt för att ens koka upp vatten.

Behöver du verkligen filter i Sarek?

Hygien: det finns tandkrömstabletter som blir ännu lättare än en liten tub.
om jag använde deo skulle jag ta en bit av ett deo-stift inne ziploc, ca 10g. Är det rollon så kan man hälla över lite vätska i en liten plastburk tillsammans med tvättservetter för enklare applicering.
En liten bit olivtvål väger kanske 5g. Man kan göra flytande tvål av den genom att skava av några smulor och lösa upp i vatten, tex i kastrullen eller i tvättpåsen jag redan nämnt.

Övrigt: behöver du sittunderlaget eller kan du sitta på liggunderlaget?
Pannlampan är lite tung. Jag vet inte hur mörkt det blir där uppe så sent, är den inte för att vandra med kanske det räcker med en Prezl elite på typ 30g?
 
Endast åsikter förstås:

Renspolningsspruta och vattenbehållare - spruta behövs ej, vaska av i bäck. Vattenbehållare behövs ju egentligen mest om man gör toppturer, och även då inte 2L. Använd 0,5 L pet.

Deo och duschtvål- skippa, fördelen med att gå själv är att man kan omfamna smutsigheten!

Spade - behöver du inte, gå långt ifrån en ev frekventerad led, tutta eld på pappret och lägg resten under en sten.

Sittunderlag, pannlampa, multitool -sittunderlag behövs inte enligt min mening, pannlampa behöver du inte på sommaren i Sarek och en multitool skulle ivf jag lämna hemma (fällkniv ska man ha)

Mat - torka själv! Laga god mat du tycker om (utan animaliska grejer misstänker jag håller bäst), finfördelat och mindre vätska än normal. Släng in i ugnen ngt dygn (tills det är helt torrt) på 50 grader med luckan på. Förpacka i plastpåse.
 
Nu försöker jag skriva lite om enskilda saker i din lista. Viss risk för upprepning med vad som redan står i mina och andras inlägg. Se den röda texten i resp. rubrik.

(Det blev för långt för att accepteras som inlägg, så läs på skärmklippen i stället.)
1711655227538.png

1711655269343.png
 
Senast ändrad:

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.