HJÄLP!! Många punkteringar, vad kan vara fel?

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trail Run för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
I dubbelbottnade fälgar med ekerbrunn har jag haft god framgång av Tesa textiltejp som fälgband.
Plasfälgband som fixeras med lite däcksklister som får torka, fungerar väl när nipplarna ligger i fälgbotten. Efter varje ekerspänning är det viktigt att kolla att ekern ligger under nippelhuvudet, sticker den upp åtgärdas genast med fil, se till att få bort filspånen.

Nya däck och oförklarliga punktringar så kan man hitta felet i kanttråden, väldigt lätt att missa. Råkade själv ut för det en gång, punka med nya däcket och inte ett märke någonstans som kunde ge en ledtråd. Av en ren tillfällighet så såg jag att kantrådens ena ende stack ut och låg öppet inne i däcket längs kanten, det hade blivit något fel i tillverkningen 2cm tråd låg inne i däcket utan något gummi över. Den var orsaken till min punka då det stämde med var på slangen hålet var, nu hade jag inte tid att vänta på ett utbytes däck så jag klippte bort den biten som stack ut. Däcket är inne på sitt tredje år nu och både sitter bra och rullar fint.

är hålen placerade

På samma avstånd från ventilen på samtliga slangar? Isf sitter felet med största sannorlikhet i fälgen eller fälgbandet.

är hålen placerade

På samma avstånd från ventilen på samtliga slangar? Isf sitter felet med största sannorlikhet i fälgen eller fälgbandet.

Har cyklat ca 10 dagar och typ 110 mil nu och jag har haft en liten punktering. Också denna på insidan mot fäljen. Hålet var mycket litet och jag undrar om det kan ha orsakats av att jag körde ner för en hög kant då cykelbanan tog abrupt slut i Boden. Märkte det bara några minuter efter det. Utöver detta har jag inte stött på några incidenter och jag har kört på en del taskigare vägar i skogen också.

Genomslag brukar bli "snake bits" d v s två hål, eller i varje fall försvagningar.
När man blir sne på något brukar det bli som med gumman med skräddaren, hon klagade länge och väl på han sätt att sy i knapparna, trots att hon själv sytt fast dem flera ggr.

go tur

Den här sommaren har jag också råkat ut för 2st helt oförklarliga punkteringar inom loppet av 2v.
Jag har alltid slang och pump med så det tar bara 5min att byta men när jag har kollat på slangarna så har det inte varit småhål som man kan laga, utan totala explosioner där slangen fullständigt har fläkts upp!?

Irriterande när man inte kan hitta en logisk förklaring till varför.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips