Scott Spark 35, dämparfunderingar.

Cyklade mountainbike för 10 år sedan, fick ett ryck och köpte en cykel igen igår.

Det blev en Scott Spark 35.

Jag kan ingenting om cykeln, den såg okej ut och det kändes bra när jag satte mig på den i butiken.

Nu har jag cyklat en sväng igår och en sväng idag, tycker den känns lite väl mjuk i dämpningen.
Snubben i affären sa att den var inställd för min vikt, jag pendlar nånstans mellan 86-90 kilo.
Han tyckte inte jag behövde skaffa mig en egen pump för att kolla trycket i dämparna utan att det kunde man göra kanske en gång/år och gärna i butiken.

Hur som helst, kan man justera in dessa dämpare efter sitt eget tycke? Eller är ska det bara vara nåt standard tryck i dom och sen är det bara att gilla läget?
Jag vet inte hur man kollar trycket i dämparen heller, men jag antar att det inte kan vara allt för svårt?
Skulle vilja ha dämpningen lite hårdare om det gick.

Dämparen fram är en: Rock Shox Reba SL.
Dämparen bak är en: DT Swiss M210.
 
Ju tyngre du är destå högre lufttryck i gaffeln! Behövs speciel luftpump för det, kostar ca 500:-
Dämpningen justerar du under höger gaffelben, en liten röd ratt! Markeringen hare-sköldpadda markerar åt vilket håll du ska justera ;)

/Janne
 
Kollade på min gaffel å det står faktiskt på vänstra gaffelbenet en tabell som säger att du ska ha 120-135 psi om du väger 81-90kg!
Detta gäller både på plus och minus inställningen!

/Janne
 
Tack för snabbt svar!

Det känns som det är lika bra att skaffa en egen pump. Är det någon skillnad i funktion/kvalité på dessa pumpar. Jag har sett att tex. Rockshox och Scott har pumpar.
Passar denna pump även för bakdämparen, den ska väl också ha ett visst tryck då antar jag.

Den röda ratten under framdämparen, på min dämpare känns den lite "glapp". Den kan ska göra det? Antar att den justerar hur snabbt dämpare ska gå tillbaka?
 
Tack för snabbt svar!

Den röda ratten under framdämparen, på min dämpare känns den lite "glapp". Den kan ska göra det? Antar att den justerar hur snabbt dämpare ska gå tillbaka?

Jo även min "ratt" känns lite lös så det är nog helt ok!
Vrid lite utåt(sköldpadda för att öka dämpningen)
Vet inget om pumpar men ska nog köpa en oxå cykelaffären hade en bra för ca 500:-

/Janne
 
Skruv till framdämparen

Jag förlorade min "röda" i skogen, blev lovad en ny från butiken jag köpte cykeln. Måste påminna dom igen :/ att skicka en ny. Dock går det att ställa in med en liten insexnyckel .
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.