Scott scale??

Hej!!

Sitter och funderar på att byta cykel. Har i dag en GT Avalanch 2,0 årsm. 2010. Har funderat på en scott scale 50 eller 60. Är det någon som har några erfarenheter av dessa cyklar? Vad ska man satsa på? Eller finns det någon som har något annat tips på bra cykel med skapliga komponenter? Hade väl tänkt mig en cykel i prisklassen 8000-12000. Eller är det ens värt att byta bort GT:n?

Ska väl tilläggas att jag är absolut ingen proffscyklist utan mer en motionär. :) Ska cykla cykelvasan i sommar.

Tacksam för svar.

Mvh Fredrik
 
Vad gäller Scott är det enkelt uttryckt att lägre siffra innebär lite "finare" komponenter och lättare cykel. En 50 är alltså lite bättre än en 60.

Jag har själv en 50 och är helnöjd den. Precis som du är jag motionär och använder den för pendlign samt skogsturer i "lagomterräng" (Läs stigar, leder och dylikt.)
Det enda jag kan tänka mig att man kan ha problem med är den "raceinriktade" geometrin på Scalecyklarna som gör att man sitter väldigt framåtlutad. Jag gillar det, men det kanske inte passar alla.

Slår man till nu så har många affärer rea på 2011 års modell eftersom 2012 är på väg in vilekt oxå kan vara bra att veta.

Om det däremot är ett uppbyte eller hur den förhåller sig till din GT tänker jag itne yttra mig om eftersom jag saknar erfarenhet av GT.
 
Scott

Jag har också en Scott scale 50 och är helnöjd med den . Det sitter hyfsade komponenter på den för det priset.Har alltid kört på Scott har även en Scott CR 1 Team som jag också är helnöjd med.
 
Jag var superlycklig på min Scott scale 70, tills den blev stulen - vi hade alla tiders i skogen och på vägen, det var en riktig drömhoj. När jag skulle ersätta den stulna hojen så valde jag att uppgradera till en scale 40, men OJ vilken skillnad på cykelglädje!! Särskilt i terräng. Prova dig fram och resonera utifrån hur du skall använda cykeln, det kan aldrig bli fel med en Scott scale, men det kan helt klart bli bättre om du lägger till några tusenlappar... Lycka till!!
 
Scott

Köpte min Scott Scale 60 för ett år sedan ungefär. Är väldigt nöjd med cykeln. Bra komponenter med en suverän XT bakväxel. Min väger in på 12kilo vilket inte är superlätt men det ger väl bara mer muskler!? Det ända jag inte gillar är Shimano bromsarna. Har funderingar på att byta ut hjulen till något lättare! Skulle ge den 4/5 :)

// Niklas
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.