Scott Expert Racing 03 ...

Tjena !

Är det någon som har erfarenhet av denna cykel ? Jag har precis köpt en -03 som jag är nöjd med.
Funderar på lite uppgraderingar då ramen verkar bättre än komponenterna.(LX bak Deore fram, Tektro V-bromsar.)

Jag är inte helt nöjd med Judy TT. Några som har något att säga om den? Funderar på Marzocchi MX Comp istället.

mvh
Patrik
 
Men klarar jag mig inte på LX ? Gaffeln kommer jag att byta. Skall jag byta nav kanske jag borde byta fälgar och byter jag fälgar och nav så borde jag kanske byta drev... o.s.v.

(=^D


mvh
Patrik
 
Hur vårda?

Det här med vården av grejerna är, hur dumt det än låter fortfarande lite oklart för mig.
Hur vårdar man mer än att hålla rent och smörja? Jag menar, ska man pilla isär hela bakväxeln och fixa en massa? Vicka och rucka på saker och ting för att hålla koll på slitage och glapp?
Jag har läst en hel del inlägg och texter om vård, men många är svepande som "sköt om grejerna så håller de längre.." eller snusförnuftiga som "Med sunt förnuft, en trasa och lite olja kommer man långt".
Om någon kan tipsa om en steg för steg anvisning för oss oerfarna cyklister skulle jag bli glad.
 
Det märks att det är vår, då kommer frågorna om skötsel :) Skämt o sido, regelbundet underhåll gör att alla prylar håller längre.

Orginalfrågan här var väl vad han skulle/borde uppgradera. Varför skall du köpa nya prylar? Är det något som är trasigt? Annars kan du lägga pengarna på cykelkläder i stället, det ger en betydligt trevligare cykelupplevelse än XT bakväxel istället för LX.

Scott är kända för att välja billiga gafflar till sina hojjar, så det är en sak jag skulle kolla på. En -03 gaffel, ny, kan man ofta hitta på till exempel http://www.chainreactioncycles.com till en riktigt bra penning.

Tekro bromsarna är i mitt tycke något som skulle bytas när du får möjlighet/tillfälle. LX bromsar, eller Avids motsvarande är bra och prisvärda. Fick jag bestämma skulle det bli skivbromsar (men jag tror inte du har skivbromsnav).

Så över till frågan om underhåll.
Jag tycker att man minst en gång per år skall se över hela sin cykel, fetta om lager, byta olja i dämpare, byta växel/bromsvajrar ja i princip montera ner cykeln i småbitar, rengöra, byta det som är slitet, fetta in och montera igen.
Vet man hur det skall göras och har lust att göra det själv så gör man det själv. Annars lämnar man in den och låter en cykelbutik göra detta. Jag är för slö för att göra det själv så jag lämnar in min hoj.

Efter i princip varje cykeltur bör man rengöra cykeln. Om man torrtvättar eller våttvättar låter jag vara osagt, för det är upp till var och en. Dessutom är det ett utmärkt tillfälle att kolla cykeln så att allt är helt och inte allt för slitet.

Är något slitet eller glappar skall det bytas eller justeras snarast. I början är det ett litet problem men får det utvecklas så kommer det bli ett stort (läs dyrt) problem.

Annars så har vi haft det här uppe och diskuterat det i detalj tidigare så en sökning i gamla inlägg ger nog en hel del. Har för mig att jag postade ett underhållsschema förut.


/Mattias
 
TACK !

Tack för ett vettigt svar Mattias. Jag har planer på att byta bromsar till LX snart... Och senare dämparen. Men jag hårdkör nog med JUDY TT denna säsong och köper cykeltröjor för 3500:-

;o)
 
inlägg expert racing

Tjena!
har själv en sctt expert racing
och har gått i tankarna att byta ut
vissa komponenter , men efter att ha pratat med en cykel handlare (Racerdepån i falköping )så har jag änrat mej , det enda dom tyckte att man kunde byta isåfall var framgaffeln , vill man uppgradera växlarna
är det ju upp till var och en , men det blir ju en ganska stor kostnad. Dom på racerdepån tyckte att det
det vore bättre att byta cyker istället , självklart vill dom sälja cyklar , men dom vet vad dom pratar om
Personligen byter jag nog upp mig till en Comp- racing än att hålla på att mecka med komponenter.
Då har man ett bättre växel system,fram
gaffel med lockout och skivbromsar (om man nu tycker att skivbromsar är bra villsäga).
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.