Hjälp för Sarek vandring

Hej.
Jag tänkte göra min första fjällvandring ca 10 dagar i Sarek i augusti.
Tänkte ev börja i Saltoluokta och gå till Sultihjelma, sen åka hem via Oslo. Jag är inte sugen o gå mej slut utan stanna till mycket och bara vara.
Vad är de finaste vägen att gå? Samt om man går ca 15km per dag, hur många timmar går man det på? beror väl iof på terrängen men..

Daniel

Hej.
Jag tänkte göra min första fjällvandring ca 10 dagar i Sarek i augusti.
Tänkte ev börja i Saltoluokta och gå till Sultihjelma, sen åka hem via Oslo. Jag är inte sugen o gå mej slut utan stanna till mycket och bara vara.
Vad är de finaste vägen att gå? Samt om man går ca 15km per dag, hur många timmar går man det på? beror väl iof på terrängen men..

Daniel

Om det är första gången i fjällen så är nog Pastavagge/Routesvagge-Padjelantaleden ett vanligt val. Fast de flesta skulle inte börja med Sarek för en första fjällvandring.

Är det mycket regn kan även Pastavagge vara kört med tanke på vattennivå/-flöde i jokkarna, har varit med om det. Det brukar dock räknas som en lättgången dal.

Tjågnårisjokken (stavning?) brukar räknas som ett lite småkrångligt vad att ta sig över, själv har jag inte varit där.

Jag brukar räkna med 15 km/dag just för att kunna få tid till utflykter, soliga fikapauser, lagom tempo. Då brukar jag gå iväg mellan 8-11 på morgonen och vandrar till 16-20 på kvällen. Allt beroende på humör, tempo, terräng mm mm mm.

Peter P.

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Suorva eller Salto start..

Kan ju vara en idé att skippa Pastavagge om man har en så lång vandring, inom en viss tidsram.
Säkrare är att starta tex i Salto och gå via Pietsaure, sen över bron vid Kukkesvagge och vidare mot Mikka och in i Alkavagge.... sen bara raka vägen mot Stalo...

För att kapa tråden. Jag ska till Sarek om en vecka och andra. Planen är att starta i Saltoloukta och sedan vandra ner till Sitojaure och därefter Pastavagge till slätten. Efter att ha läst diverse trådar här på forumet så funderar jag på att vandra längs Rapadalens nordsida istället, dvs inte nere i dalen utan till Skierfe och sedan högt uppe. Är det ett bättre/vackrare val än Pastavagge? Hur är vaden i Rapadalen? Till saken hör att jag ska vandra ensam och aldrig har varit Sarek tidgare. Målet är fortfarande Pielaslätten, och därefter Routesvagge.

Rapadalen och Pastavagge är två helt olika upplvelser ;). I Pastavagge ser du mäktiga och spännande bergväggar nära inpå mest hela tiden, i Rapadalen är det oändligt fritt och de väldiga bergen är på längre håll.

Det är inte mycket i det här landet som kan mäta sig med Rapadalen, anser jag. Om man inte sett det tidigare tycker jag det ett givet förstaval. Dock finns det mygg vid den här tiden om vädret är någorlunda varmt. I Pastavagge kan man kanske slippa dem.

Rejäla vad finns vare sig man vandrar nere i Rapadalen eller man går på hög nivå. Det är samma bäckar som ska korsas i vilket fall. Däruppe bildar en del av dem djupa branta raviner som kräver försiktighet och lite letande efter möjliga vadställen. Nere på stigen genom björkskogen är det flackare. Man får för säkerhets skull räkna med att minst 3-4 stycken av jokkarna har vattennivåer som går upp till knäna.

För att gå i Sarek ska man ha rejäl tidigare erfarenhet av fjällvandring med tältning, och det har du väl? Samt kunskaper att orientera sig fram utan stigar, med hjälp av karta och kompass. Några sträckor på vägen saknar nämligen tydliga stigar (eller så är de väldigt lätta att tappa bort). Skaffa ordentlig kunskap om dina dagsetapper så är du förberedd på vad som väntar.

Lycka till med planeringen! /Hans

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips