Hjälp en nybörjare!

Hej allihopa!

Har på senaste blivit sugen på nya äventyr längs vattenlederna i Sverige.
Framförallt har jag tänkt mig längre turer längs med åar, floder, älvar m.m.

Den funderingen jag har är om man då ska försöka satsa på en kanadensare (enklare för mig som nybörjare) eller en kajak.

Kanske finns det någon därute som har något tips på vad jag ska ha i åtanke vid mitt val eller har någon idé kring vad jag skulle kunna välja för farkost!

Tack på förhand, inväntar ivrigt er hjälp! :)
 
Det beror ju på, om du skall ha mycket utrustning, med dig, och hur bekvämt du vill ha det, kanadensare, då kan du ta med dig soffgruppen, har en INKAS 535 aluminium med teaksitsar med svarta nylonband, ser ut som bilbälte, sköna att sitt på luftar under så man blir inte svettig, sen har jag även en kajak Prijon Kodik, mycket nöjd med även den, men där får man packa på ett annorlunda sätt, går int att ta med någon brassestol o bord, finns även där smarta bord och stolar som inte tar någon plats av märket Helinox, det packar jag ner i kajaken, fördelen med kajak, är att jag själv kan lasta den på biltaket, och sticka ut, och jag kan paddla i havet som i insjöar, kanadensaren är kanske inte så bra i havet om det går vågor, mer lämpligt för lugna vatten. Lycka till med vad det nu blir.
 
Det beror ju på, om du skall ha mycket utrustning, med dig, och hur bekvämt du vill ha det, kanadensare, då kan du ta med dig soffgruppen, har en INKAS 535 aluminium med teaksitsar med svarta nylonband, ser ut som bilbälte, sköna att sitt på luftar under så man blir inte svettig, sen har jag även en kajak Prijon Kodik, mycket nöjd med även den, men där får man packa på ett annorlunda sätt, går int att ta med någon brassestol o bord, finns även där smarta bord och stolar som inte tar någon plats av märket Helinox, det packar jag ner i kajaken, fördelen med kajak, är att jag själv kan lasta den på biltaket, och sticka ut, och jag kan paddla i havet som i insjöar, kanadensaren är kanske inte så bra i havet om det går vågor, mer lämpligt för lugna vatten. Lycka till med vad det nu blir.

Tack för snabbt svar!

Tänker nog inte ha med bord & stolar (hehe).
Men vill ha nog med plats för att kunna ta med mig utrustning, kläder & mat för åtminstone en - men i värsta fall med lite ”smart” packning, två veckor.

Eftersom jag har dålig koll vet jag inte hur mycket packningsutrymme man ”förlorar” i en kajak (?)

Eller om det ens är möjligt att packa för så långa turer i en kajak el. Kanadensare (?)

Kanske finns det någon kanadensare som är ”lätt” nog för att en person ska kunna bära med sig och lyfta den vid behov. En i aluminium klarar nog det mesta man utsätter den för, men den är inte lika fördelaktig om man talar om vikt.

Tack återigen för snabbt svar och ska ha dina tips i åtanke när jag väl gör mitt slutgiltiga val! :)
 
Jag föredrar kajak av den anledningen att den är mycket lättare att paddla. Blir det långa sträckor så är det skönt att inte bli totalt utmattad och vill du öka farten så är kajaken överlägsen. Lastutrymmena är litet mindre men räcker till om man tänker sig för och inte behöver bord o stol. Vill jag ha mycket med mig så tar jag 2-manskajaken. (Min styr man från den bakre sittbrunnen.)
 
Jag skulle säga att du har 3 val av båttyp och därefter en oändligt antal val av modeller.

Kanot, Kajak och Packraft. Jag har gjort turer med samtliga och alla är bäst på något.

Kajak - Klart bäst på att hantera vågor, vind och är snabbast. Kan användas både i lugna vatten och längs kuster och större sjöar. Turkajaker sväljer rejält med packning.
Kanot - Tar mest packning, upplevs ofta som mest ergonomisk, inte lika snabb som kajak men om vattnet är lugnt och vinden är i ryggen är det inte långt ifrån. Funkar bäst i lugnare vatten utan större vågor eller kraftig vind.
Packraft - Överlägset snabbast på land men klart långsammast i vattnet, tar väldigt lite plats att förvara/bära, väger endast 2-4kg. Gör sig bäst på turer där man går mellan/till vattendrag och håller sig till mindre sjöar och far nedströms strömmande vattendrag. Beroende på val av modell fungerar de bra i fors och klarar packning för 2 veckor utan problem.

Av dessa har jag enbart en packraft själv, kajak/kanot har jag alltid hyrt på plats vilket jag tycker funkar utmärkt. Finns det fina vatten finns nästan alltid uthyrare i närheten och då är man mycket friare i hur man reser till platsen. Det blir många hyror innan man försvara investering av kanot/kajak och förvaring, även en packraft är rätt dyr om man inte tillverkar den själv men kan förvaras i skokartong.

Jag tycker helt klart du ska börja med att hyra även om du är säker på att du senare vill köpa. Då kan du prova ut vad som passar dig bäst och ta reda på om du vill lägga de pengarna. För äventyr utanför bilvägarna gillar jag kanot/kajak i polyetylenplast då dessa klarar slitage bäst och glider fint över myrmark. De går att bära själv över axlarna om man är i hyffsad form men det är inget man vill göra några längre sträckor.

/G
 
Att jämföra kajak med kanor är som att jämföra föra en Volvo Sedan med en veteranlastbil.

Volvon är bra, driftsäker och gör sitt jobb året runt på ett effektivt men osexigt sätt.
Veteranbilen gör det mesta sämre och man vill inte ta ut den i dåligt väder, men den har mer lastutrymme, gör sig bra på bild och ger en härlig känsla i kroppen när man är nära den.
 
Har oxå en Packraft, och då kan man ju enkelt göra vilka paddlingsturer man vill. Ta med i ryggsäcken eller i bilen eller på buss/tåg. Nackdelen är att den är lite trög att paddla, så planera för lagom korta sträckor varje dag. Men vem har bråttom ?
En Canadensare är kanske för tung att hantera och paddla om man är ensam, passar bäst för 2 personer med mkt packning, och man måste köra den med bil till/från paddlingen.
 
Jag vill nog ifrågasätta om kanadensare verkligen är mer lätthanterlig för en nybörjare. Själv har jag testat några kajakturer och utan att kunna påstå att jag är en van paddlare, gick det ganska fort att bli så pass säker att man i sällskap med erfarna vågar ge sig ut i lite vågor och blåst runt öar på Bohuskusten.
Nu har jag köpt en kanadensare som jag tänkt använda här hemma på älven och små fiskesjöar, och tro mig, det är INTE lättare att hålla kursen eller parera vågor och vind med enkelpaddel i en kanadensare!
Har dock inte gjort någon längre tur med den än utan bara dagsturer, och fiske förstås.
 
Det är enklare att komma i och ur en kanadensare. Det är också lättare att hanka sig fram i vatten där inte blåser eller går vågor.

När du väl kommit i en kajak är den lättare att hantera om det blåser och går vågor.

Om du är nybörjare skulle jag börja med att hyra både kajak och kanadensare ett par gånger för att bilda dig en uppfattning om vad du prioriterar.

Jag har paddlat en del med både kanadensare och kajak. Om jag skaffade mig något nu skulle det bli en hoppfällbar kanadensare (typ Ally Folding) eller pack-raft. Med det passar mitt behov -- inte nödvändigtvis ditt.
 
Jag skulle nog också vilja påstå att en kajak är ganska mycket lättare att känna sig bekväm med att paddla än en kanadensare som nybörjare eftersom de är lättare att hålla kursen med och lättare att få upp i fart. Jag skulle också föreslå att hyra och pröva bägge, och kanske gå en kurs eller hitta en erfaren paddlare för lite hjälp när du vet vad du lutar åt. Man kan spara mycket tid på att lära sig rätt från början.
 
Nja. Inte vet jag att jag håller med om att en kanadensare är "lättast" för nybörjaren.

Vem som helst tar sig fram i en kanadensare, givet att det är stilla plattvatten och vindstilla.
Vill man ta sig fram effektivt även när det strömmar eller blåser så krävs en hel del teknik.

Däremot känns det säkert tryggare med en kanadensare för en nybörjare. I en kajak sitter man ju "fastspänd" i något som kan tippa och dränka en =)

Oavsett vad du väljer så kommer du lära dig ganska fort.

Kanadensare är jättebra till åar och sjöar (om det inte blåser för mycket).
Den går snabbt att kliva i och ur, vilket är bra om det finns hinder i vattnet.

Kajaken transporterar dig snabbare och med mindre arbetsinsats, men går inte att hoppa ur på samma sätt.
 
Jag skulle säga att du har 3 val av båttyp och därefter en oändligt antal val av modeller.

Kanot, Kajak och Packraft. Jag har gjort turer med samtliga och alla är bäst på något.

Kajak - Klart bäst på att hantera vågor, vind och är snabbast. Kan användas både i lugna vatten och längs kuster och större sjöar. Turkajaker sväljer rejält med packning.
Kanot - Tar mest packning, upplevs ofta som mest ergonomisk, inte lika snabb som kajak men om vattnet är lugnt och vinden är i ryggen är det inte långt ifrån. Funkar bäst i lugnare vatten utan större vågor eller kraftig vind.
Packraft - Överlägset snabbast på land men klart långsammast i vattnet, tar väldigt lite plats att förvara/bära, väger endast 2-4kg. Gör sig bäst på turer där man går mellan/till vattendrag och håller sig till mindre sjöar och far nedströms strömmande vattendrag. Beroende på val av modell fungerar de bra i fors och klarar packning för 2 veckor utan problem.

Av dessa har jag enbart en packraft själv, kajak/kanot har jag alltid hyrt på plats vilket jag tycker funkar utmärkt. Finns det fina vatten finns nästan alltid uthyrare i närheten och då är man mycket friare i hur man reser till platsen. Det blir många hyror innan man försvara investering av kanot/kajak och förvaring, även en packraft är rätt dyr om man inte tillverkar den själv men kan förvaras i skokartong.

Jag tycker helt klart du ska börja med att hyra även om du är säker på att du senare vill köpa. Då kan du prova ut vad som passar dig bäst och ta reda på om du vill lägga de pengarna. För äventyr utanför bilvägarna gillar jag kanot/kajak i polyetylenplast då dessa klarar slitage bäst och glider fint över myrmark. De går att bära själv över axlarna om man är i hyffsad form men det är inget man vill göra några längre sträckor.

/G

Tack för utförligt svar, mycket bra saker som jag kan ta med in i framtida köp!

Hur mycket enklare/lättare är det att ha med sig en packraft samt hantera i jämförelse med de andra alternativen skulle du säga från din egna upplevelse?

Med vänlig hälsning,
Markus
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Kalle-j Nybörjare söker hjälp Paddling allmänt 8
sarapersson Hjälp och tips till en nybörjare Paddling allmänt 2
Perambulate Hjälp om vad detta är för Kajak? Mysteriet med den förlorade modellen. Paddling allmänt 4
Ovansjö Hjälp med roder. Point 65 Paddling allmänt 13
Skogsäventyret Hjälp ställa in pedaler, Seabird kajak Paddling allmänt 4
swepma Hjälp med att bedöma skrovform Paddling allmänt 1
smejen87 Hjälp med kajak Paddling allmänt 12
nicolej hjälp med Transport av kajak Paddling allmänt 1
Niklasx Hjälp med val av kajak Paddling allmänt 5
emmly Hjälp, vilken Tahe Fit? Paddling allmänt 5
elgen88 Hjälp att välja kajak Paddling allmänt 13
ElleA Hjälp välja kajak Paddling allmänt 4
Darkblack Hjälp med turförslag Paddling allmänt 15
Tryps Vilken plastkajak - hjälp med val önskas Paddling allmänt 11
decido Hjälp!! Paddling allmänt 7
P-E Hjälp att identifiera en äldre glasfiberkajak. Paddling allmänt 26
anjoua Hjälp,tips och förslag önskas Paddling allmänt 3
MattiasThorin Kajak skall köpas, behov av hjälp! Paddling allmänt 100
Trikåmannen Hjälp mig hitta en ny kajak! Paddling allmänt 23
marwah Snabb hjälp om Rockpool Menai 18 Paddling allmänt 10
Mikael87 Hjälp vid köp av första Kajak / Aquilo K1 GF eXtreme Paddling allmänt 4
ski3r Hjälp vid köp av kajak Paddling allmänt 2
doffelund Hjälp med bra kajakturer Paddling allmänt 3
TMW hjälp. kort (längd) kanot/kajak Paddling allmänt 14
Pearoftheyear Utrustnings hjälp. Paddling allmänt 6
Andfor1 Vilket kit? Hjälp! Paddling allmänt 6
Katala behöver hjälp att hitta en kayak. Paddling allmänt 8
Stuvarn Snabb hjälp (israpport) Paddling allmänt 1
skarabe [Hjälp] Identifiera kajak (modell, typ) Paddling allmänt 6
NorthernLight Hjälp välja kajak för liten paddlare Paddling allmänt 34
gaazmaa Kajakbygge - luftbubbla! :( Hjälp... Paddling allmänt 7
Seventysix Flyväst - borttappad länk - hjälp! Paddling allmänt 7
Pkon03 Hjälp en nybliven motionspaddlare välja rätt Paddling allmänt 0
Pippirull Hjälp med värdering av gammal olympier Paddling allmänt 4
melvin_f Hjälp mig identifiera kajakmodell (VKV) Paddling allmänt 19
supinum hjälp med reparation (glasfiber) Paddling allmänt 2
sssylvasss Hjälp med paddlingskläder Paddling allmänt 5
Mike C Hjälp! Polera bort repor på kolfiber kajak? Paddling allmänt 7
andersbq Hjälp, tips på födelsedagspresent - en paddel? Paddling allmänt 6
Ruffguide Hjälp men köp havskajak! Paddling allmänt 31
7493 hjälp? Paddling allmänt 2
nea Hjälp i plastkajaksdjungeln Paddling allmänt 6
Jerker Dahlblom Behöver hjälp att hitta lämplig kajak. Paddling allmänt 31
myospinae Önskas hjälp - träkanot! Paddling allmänt 2
Neonia Havskajak Vill Ha Lite hjälp! Paddling allmänt 3
PAF Hjälp med kapning av Bracsa Paddel.. Paddling allmänt 11
Eva_Lundgren Kajak Hjälp Prijon o Point Paddling allmänt 13
Biped Hjälp kajakSport navigator roder och pedaler Paddling allmänt 2
skiman HJÄLP MIG NU MED TIPS PÅ KAJAK TILL FÄRSKING Paddling allmänt 15
pat2 Hjälp!!, Åtgärd gnekande bindning Paddling allmänt 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.