Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Hittar man en digital / online karta någonstans
- Trådstartare Daikaruus
- Start datum
Jag har tyvärr inget tips på någon karta. Men är problemet så stort? Om terrängen lutar 25 grader blir felet ungefär 10%. 25 grader är gränsen mellan röd och svart pist.som kan visa en verklig sträcka... Eniro och Naturguiden har sina måttband, men de räknar inte med att sträckan innehåller höjningar och djupningar så det blir fel antal kilometer som resultat, ibland kraftigt fel.
Lästips
ANNONS
Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken
STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.
Om terrängen lutar 25 grader blir felet ungefär 10%. 25 grader är gränsen mellan röd och svart pist.
Tack för svaret. Intressant. Det där låter rätt lineärt sätt. De sträckor jag hamnat med cykeln i denna månad varierar väldigt kraftigt i frekvensen. Stockholms trakter är inte platta. Särskilt här i Huddinge. Tog en liten bit av 25 kilometers sträckan som jag malde en dag. Här alltså endast 3km av det. Från 50 till 70mtr - 40% skillnad hela tiden upp o ner.
Hur skulle man kunna räkna det?
Bilagor
Som Benji skrev - felet är försumbart.
Jag tog din graf som bas för en kort beräkning.
Om jag antar en stigning av 15% (15 meters höjdskilnad under 100 meters sträcka) - vilket känns redan gannska brant om man skall cycla uppförs och den totala höjdskillnad (upp och ner) med 150 m (grovt uppskattning ur grafen, troligen är det även mindre) blir sträckan 10 meter (!) längre. Om stigningen är mindre brant blir det även mindre.
Du har troligen en större fel i mätningen på kartan än du får av stigningen.
Henning
Jag tog din graf som bas för en kort beräkning.
Om jag antar en stigning av 15% (15 meters höjdskilnad under 100 meters sträcka) - vilket känns redan gannska brant om man skall cycla uppförs och den totala höjdskillnad (upp och ner) med 150 m (grovt uppskattning ur grafen, troligen är det även mindre) blir sträckan 10 meter (!) längre. Om stigningen är mindre brant blir det även mindre.
Du har troligen en större fel i mätningen på kartan än du får av stigningen.
Henning
man borde väl kunna använda pythagaros sats för att få fram längden på stigningen (hypotenusan) jämfört med (a) om man vet höjdskillnaden (b)
ex 1000 meter (a) till en högre höjd på 100m (b) ger 1005 m (hypotenusan). Liten skillnad som sagt.
Räkna ut hypotenusan med Pythagoras sats - Miniräknare online
Använd vårt verktyg online för att räkna ut hypotenusan på en rätvinklig triangel direkt, vi kan även lära dig hur man använder Pythagoras sats för att räkna ut hypotenusan på en triangel.
www.xn--minirknareonline-znb.se
ex 1000 meter (a) till en högre höjd på 100m (b) ger 1005 m (hypotenusan). Liten skillnad som sagt.
Vad är du ute efter?
Alla mätningar ger ett större eller mindre fel. Gps-mätning ger tex en annan vägsträcka än cykeldator med magnet på hjulet. Olika GPSer har lite olika uppdateringsfrekvenser och algoritmer och ger olika resultat. Olika cyklister vinglar olika mkt osv. Och höjdvariationer på svenska vägar bidrar inte till större mätfel än kanske nån tiondels promille. Mer än 3 siffrors noggrannhet blir det knappast med cykel skulle jag säga.
Thure
Alla mätningar ger ett större eller mindre fel. Gps-mätning ger tex en annan vägsträcka än cykeldator med magnet på hjulet. Olika GPSer har lite olika uppdateringsfrekvenser och algoritmer och ger olika resultat. Olika cyklister vinglar olika mkt osv. Och höjdvariationer på svenska vägar bidrar inte till större mätfel än kanske nån tiondels promille. Mer än 3 siffrors noggrannhet blir det knappast med cykel skulle jag säga.
Thure
Vad är du ute efter?
Thure
Och när vi ändå talar mätfel, hur noggran är en cykeldator egentligen, den mäter väl tid mellan magnetpassagerna i hjulet och hur många har kalibrerat sin cykeldator ner på mm-nivå på hjulets omkrets. Jag har iofs men tror det finns de som missat det också. Vet inte hur precisa cykeldatorer är på att mäta tid men det brukar iofs stämma hufsat väl med mobilens berkänade GPSfart på rak väg med öppet runt om.
/Patrik
[QUOTE = "Chrille74, post: 872312, member: 24841"]
On Google Earth Pro, there is also a function where you can enter a path and then you came to look at the height profile. How much slope, height, gains and losses, etc.
[/ QUOTE]
Google Earth will give the ground and map (horizontal) distance for a path you mark. As pointed out above, unless your path takes yoff a cliff, the difference is minimal.
On Google Earth Pro, there is also a function where you can enter a path and then you came to look at the height profile. How much slope, height, gains and losses, etc.
[/ QUOTE]
Google Earth will give the ground and map (horizontal) distance for a path you mark. As pointed out above, unless your path takes yoff a cliff, the difference is minimal.
När cykeldator med flytandekristalldisplay var rätt så nytt så köpte jag cykeldator till min cykel. Efter någon inställning (hjuldiameter/omkrets?) så jämförde jag min cykel/cykeldator med en bana för ett halvmaratonlopp där dom märkt ut varje km (målat på asfalten). Min cykeldator slog om till 1 km ca 20 cm efter jag passerat halvmaratonloppet km-märke. Provade kanske på 5 km. Mycket nöjd med den noggrannheten. Var min cykeldator eller hjulet som arrangören av halvmaratonlopp sprungit med mest noggrann? Och 20 cm gick nog ”gena” eller ta en ”omväg” i en kurva
Men så glömde jag ta in cykeldatorn och när jag kom hem och kom på detta efter 10-15 minuter men då hade någon stulit cykeldatorn. Vad tjuven nu skulle med cykeldatorn till utan hållare på styret, utan kabel och utan givare på hjulet?
Numera använder jag mest min Polar pulsklocka med GPS för att kolla hur långt & fort jag cyklat/paddlat/åkt långfärdsskridskor. Pulsklockan sparar nog positionen 1 gång per sekund.
Men som flera skrivit. Lite backar är försumbart.
/Per
Men så glömde jag ta in cykeldatorn och när jag kom hem och kom på detta efter 10-15 minuter men då hade någon stulit cykeldatorn. Vad tjuven nu skulle med cykeldatorn till utan hållare på styret, utan kabel och utan givare på hjulet?
Numera använder jag mest min Polar pulsklocka med GPS för att kolla hur långt & fort jag cyklat/paddlat/åkt långfärdsskridskor. Pulsklockan sparar nog positionen 1 gång per sekund.
Men som flera skrivit. Lite backar är försumbart.
/Per
Liknande trådar
- Svar
- 1
- Visningar
- 606 K
- Svar
- 1
- Visningar
- 767 K
- Svar
- 4