Hilleberg VS Fjällräven

Är på jakt efter ett 4 säsongstält. Fastnat för Hilleberg Nallo 3 GT pga dess vikt samt stora absid. Alternativt Fjällräven AKKA R/S 3 Skulle vilja höra vad alla ni proffs har att säga om saken. Kan inte vända mig till min far pga att han är ett Hillebergs fan.
Tacksam för svar.
 
Hmm, känns som om det kommer att bli en HB-anstormning. Nästan så jag tycker lite synd om Fjällräven... Hoppas det finns några som kan rycka ut till AKKA:s försvar :)

Mvh /Joel (också hilleban)
 
Hmm, känns som om det kommer att bli en HB-anstormning. Nästan så jag tycker lite synd om Fjällräven... Hoppas det finns några som kan rycka ut till AKKA:s försvar :)

Mvh /Joel (också hilleban)


FJ har inte samma kvalitet på vävar och detaljer som HB eller för den delen Helsport...

Men det beror ju också på hur mycket man använder sitt tält...året runt och många nätter per år förutsätter hög kvalitet om det ska hålla...

...några helger om året och en sommarvandring, köp ngt typ Fjällräven eller Bergans och använd pengarna som blir över till annat...

Min subjektiva uppfattning är att Bergans och Fjällräven är högst kompetenta tält.

//J (som har HB i olika versioner)
 
KAn inte annat än hålla med om att det är en klar skillnad i kvalitet, men att det inet spelar så stor roll om du inte tillhör en ganska exklusiv liten skara som verkligen testar grenserna för sig själv och i de lägena inte vill att utrustningen ska sätt gränsen onödigt tidigt.

Dvs: 90% eller fler av dem som har hilleberg lika gärna kunde haft FJ vad gäller slitstyrka osv.

Om du har tänkt använda ditt tält mer än någon gång i månaden och året runt så är hilleberg nog att värd sin prisskillnad.

Om du tänkt dig att fjällvandra om sommaren och kanske hösten och i övrigt kommer använda tältet max någon natt i månden så är FJ fullt tillräckligt för dig.

Detta skrivet med avseende på material- och sömnads-kvalite samt slitstyrka, det tar inte hillebergs i vissa fall mer tilltänkta och smidiga detaljer i hänseende. Om du funderat på ett nallo GT tex så är möjligheten att rulla undan absiden enligt mig väldigt mycket värd om det är en vindstilla, varm och myggig vilodag på fjället tex...

...vikten låter jag bli att nämna för det kommer snart någon som ser det som sitt område att göra om jag känner vissa rätt!
 
...vikten låter jag bli att nämna för det kommer snart någon som ser det som sitt område att göra om jag känner vissa rätt!

Jag steppar in från höger på scenen, snurrandes en promendakäpp av kolfiber!

Senast jag räknade, för några år sen, var Fjällrävens tält lika många procent tyngre som de var billigare. Men jag överlåter till någon annan att se om den kalkylen fortfarande stämmer eftersom jag ju inte tycker att Hilleberg och Fjällräven är bra alternativ för den som räknar pengar och kilon :)
 
FJ har inte samma kvalitet på vävar och detaljer som HB eller för den delen Helsport...

estetdrägg sa:
Om du tänkt dig att fjällvandra om sommaren och kanske hösten och i övrigt kommer använda tältet max någon natt i månden så är FJ fullt tillräckligt för dig.

FJ? Borde det inte rimligtvis heta FR?

För övrigt går det alldelles utmärkt att sova i fjällräven även på vintern. Att påstå annat är bara religiös övertygelse. Klarat mig både 8 och tio dagar i en lågbudget-tatonka-hillebergkopia. Tyngre? Ja! Billigare? Ja! Lika slitstarkt? Ingen aning, det gick inte sönder, vare sig i hård blåst i lappland eller under mkt snöfall i alperna.

Jag är dock delägare i ett HB nammatj2gt, och ska inte klaga, men i retrospekt tycker jag inte det är värt de extra pengarna jämfört med de billigare alternativen. Dessutom hade tatonka alaska mer fiffigheter, såsom ett mesh-loft och något större absid.
 
Ville bara förrtydliag att jag inte anser andra märken rakt av vara undermåliga för vinterbruk ovan trädgränsen...dock att här måste man nog kolla till lite nogrannare.

FR/FR tält håller nog mer än väl den kvalitete som kan krävas skulle jag tro.

Dock finns det tält (som tex Firstlight/Earlylight) som jag inte skulle lita på i blåsväder av något slag!
 
man behöver inte ett expeditionstält för att klara vintertältning, VAUDE med flera gör utmärkta tält som är billigare, lättare och lika bra som HB, hellsport och andra dyr-tält..
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Henket Tält till fjäll med barn Bo och sova 9
Guldhönan Finns prisvärt 4-mannatält eller är det HB/FR som gäller? Bo och sova 13
The Crow Fjällräven Keb Dome 2 vs Hilleberg Allak 2? Bo och sova 1
Joakim.e Nytt fjälltält, Kaitum 3, Dome 3 eller annat? Bo och sova 12
95239 Hilleberg eller Fjällräven? Bo och sova 15
Tobias.H Hilleberg Nallo 2 vs Fjällräven Abisko Lite 2 Bo och sova 17
erikh1 Fjällräven - Hilleberg eller annat? Bo och sova 2
MiaWik Hilleberg Kaitum 4GT eller Fjällräven Abisko Bo och sova 25
JackLynx800 Hilleberg eller Fjällräven Bo och sova 31
såg Tältvalet står mellan Hilleberg Kaitum GT2 vs Fjällräven Akka 2 Bo och sova 5
pelka Hilleberg VS Fjällräven Bo och sova 47
Weox Kondens på innertält ? Bo och sova 18
Kalkylarn Hilleberg Sand Bo och sova 4
Kalkylarn Hilleberg Atlas Bo och sova 1
Snödrivan Unna Hilleberg + tarp Bo och sova 5
Marsko6647 Köpa enstaka tält-peg till Hilleberg tält Bo och sova 7
magkar80 Hilleberg, hjälp med tältstång. Bo och sova 5
oscarhav Hilleberg Anaris utan vandringsstavar Bo och sova 1
NJUTERISOLNEDGÅNGEN Hilleberg bivakanorak Bo och sova 0
Martin på Elsa H Tål inte Hilleberg fukt? Bo och sova 17
Pohman Hilleberg Soulu med hund Bo och sova 13
Aset Tälta med hund - Tarptent Stratospire 2 eller alternativ? Bo och sova 7
SkogsKn Köpa ett 18 år gammalt Hilleberg? Bo och sova 10
John_north Amerikanskt eller svenskt familjetält Bo och sova 33
manlan Byta golv i gammalt Hilleberg Bo och sova 12
foos Hilleberg Allak 2 eller Allak 3 för två personer? Bo och sova 7
tillin nordisk halland 2 lw vs Hilleberg nallo 2 Bo och sova 6
tillin Lång väntetid på tält från Hilleberg. Bo och sova 8
RobK Hilleberg Soulo 1 pers + hund Bo och sova 3
langben Bekvämt tvåmannatält även ok för ensamvandring? Niak eller Rogen? Bo och sova 13
avslutmedlemskap0904 Hilleberg NAMMATJ 2 Bo och sova 1
MonicaKa Hilleberg Meshbox, erfarenheter? Bo och sova 0
Fjorr Köpa begagnade Hilleberg utan kvitto/garanti... Bo och sova 14
kerk Hilleberg logotyp Bo och sova 1
Elvah Hur är Hilleberg Unna med logga i läder? Bo och sova 9
bientai Nordisk Telemark ULW 2 eller Hilleberg Enan Bo och sova 2
xstealx Hilleberg Nallo 4GT vs Bergans Romsdal 4-pers Bo och sova 1
skogsbaronen Nya tält från Hilleberg (Helags och Soulo BL) Bo och sova 14
Haudigaudi Hilleberg Bo och sova 19
Cuba Cola Hilleberg - val av litet tält Bo och sova 34
Still Alive Problem med Hilleberg Unna Bo och sova 4
aksello Äldre Hilleberg, lite problem Bo och sova 5
joask202 Hur ömtåligt är Hillebergs Enan? Bo och sova 9
EkanPonti HILLEBERG med eller utan GT (större eller mindre absid) Bo och sova 12
Calexico Hilleberg 1:a aprilskämt Bo och sova 0
adamstrom Hjälp med tältköp, Hilleberg Anjan eller Hiieberg Nallo?? Bo och sova 9
Tompa73 Hjälp med Hilleberg NAMMATJ Bo och sova 4
brigas Hilleberg påsar; slump eller uträknat? Bo och sova 0
Per-Tommy Hur packa Hilleberg Akto? Bo och sova 3
Fred2332 Hilleberg keron 3? Bo och sova 12

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...