Hilleberg VS Fjällräven

man behöver inte ett expeditionstält för att klara vintertältning, VAUDE med flera gör utmärkta tält som är billigare, lättare och lika bra som HB, hellsport och andra dyr-tält..

Absolut; kolla på enskilda lösningar i stället för specifika märken. Absid, ventiler, innertältskonstruktion, uppsättning, materialval, vikt, etc etc. Jag har ett Jack Wolfskin-tält som i material och byggkvalitet är klart ok, däremot har det löst yttertält vilket jag inte gillar, och det är ganska tungt. Så det följer bara med om jag ska gå korta sträckor och i låglandsterräng. Det är däremot mycket rymligt och ljust och har ett trevligt meshnät i taket.
 
Tänk dig in i att du köpt Fjällräven. Är du en prylfantast som hela tiden skulle tänka "-Fan, skulle köpt det dyra Hilleberg". I såfall är chansen stor att du byter efter några år och då kan du lika gärna köpt Hillebergs direkt. Bra tält håller så länge att man nästan aldrig behöver byta ut dom för att dom är slut, i med nya dragkedjor och nytt golv, sen går dom 15 år till. Blir du nöjd med Fjällräven, köp ett sånt, dom är också bra.

P.S. Fjällräven anger "total vikt" til 3400g. Vad är det för något? Vad ingår? Hilleberg anger Bruttovikt til 3.8 kg, då räknar dom in allt. D.S.
 
Skillnaden är Nordic style, Foxfoot, Stormwall, V-bag, Easyglide eller Nightfinder

Har verkligen Hilleberg Nordic style, Foxfoot, Stormwall, V-bag, Easyglide eller Nightfinder?

Nordic style, Foxfoot, Stormwall, V-bag, Easyglide och Nightfinder är nämligen standard hos Fjällräven, och jag tror att de flesta av oss faktiskt vill ha Nordic style, Foxfoot, Stormwall, V-bag, Easyglide och Nightfinder.

Jag hade en gång ett tält utan Nordic style, Foxfoot, Stormwall, V-bag, Easyglide och Nightfinder, och det var inget att ha.
 
Dags att slå ett slag för budget varianterna, jag har ett gammal High Colorado. Det är numera 5 år gammalt och det är välanvänt. Eftersom det inte kostade en förmögenhet så har det blivit ett tält som man "vågar" låna ut. De flesta klåpare till kompisar har misshandlat tältet på fjällfärder, låglandsvandringnar och kanotturer. Tältet håller än. Visst vore det kul med ett HB men det kostar också 3 ggr så mycket. Som smålänning tycker jag inte det rä värt det på det sättet jag använder tält. Bättre att jobba lite mindre och få mer tid att använda grejerna eller lägga pengarna på en resa där jag får använda tältet.
 
Har verkligen Hilleberg Nordic style, Foxfoot, Stormwall, V-bag, Easyglide eller Nightfinder?

Nordic style, Foxfoot, Stormwall, V-bag, Easyglide och Nightfinder är nämligen standard hos Fjällräven, och jag tror att de flesta av oss faktiskt vill ha Nordic style, Foxfoot, Stormwall, V-bag, Easyglide och Nightfinder.

Jag hade en gång ett tält utan Nordic style, Foxfoot, Stormwall, V-bag, Easyglide och Nightfinder, och det var inget att ha.
Ahh, en utbildningschans:) Får se om jag har något klart för mig.

"Nordic style", det betyder väl sammankopplade ytter- och innertält så allt reses simultant?
"Foxfoot", torde väl vara de små hylsorna som bågarna sätts i?
"Stormwall", hmmmm. Stormvägg? Stormmattor?Stormlinefästen?
"V-bag", hmm. Ingen aning. V-form så tältet smalnar mot fotänden?
"Easyglide", så tältbågarna lättare glider i kanalerna?
"Nightfinder", reflexer?

Definiera gärna så jag vet om mina tält är något att ha;-)

Raskesven
 
Inget att ha...

"V-bag" tror jag betyder att packpåsen är konisk,en betydande funktion som kan stjälpa en hel tur om det skiter sig.Marsch till återvinningen Raskesven.


peter
 
Definiera gärna så jag vet om mina tält är något att ha;-)

Bra gissat!
Jag är inte 100 på allt, men jag tror att nightfinder är reflexer på linor och tält, stormwall är ventilstrutar (stängbara?) och V-bag är packpåse som är smalare i botten för lättare komprimering.

Själv skulle jag kunna berätta att min skrivbordsstol har "torsoforcer" (ryggstöd) och min skjorta har "quickreacher" (bröstficka).
 
en sida till av myntet

Jag säger Hilleberg.

Tänk på andrahandsvärdet också. Jag sålde mitt 10 år gamla Hilleberg för 2500 och köpte det för ca 4500. Min kostnad har då varit 200kr/år.

Tror inte du kan få ett så bra andrahandspris på andra tält. Kollar man prylmarknaden här på utsidan så ser man att alla tar bra betalt för sina gamla HBtält.
 
Martin Fjäderlätt;342401 sa:
Bra gissat!
Jag är inte 100 på allt, men jag tror att nightfinder är reflexer på linor och tält, stormwall är ventilstrutar (stängbara?) och V-bag är packpåse som är smalare i botten för lättare komprimering.

Själv skulle jag kunna berätta att min skrivbordsstol har "torsoforcer" (ryggstöd) och min skjorta har "quickreacher" (bröstficka).

Torsoforcer låter som ett wrestlinggrepp. Ska försöka hitta på något move som passar. För övrigt heter väl bröstficka "QR-technology", som i "...introducing the new revulotionary QR-technology".

Ponera att namnen istället var på svenska: v-påse (som en p-påse, fast annorlunda), stormvägg (de flesta vtältväggar annonseras väl som hyfsat stormsäkra), natthittare (föräldrar på stan nattorienterar?), nordisk stil (handlar väl om skidor?), rävfot (kompis med fogsvansen?) och sist men inte minst favoriten lättglid (en produkt från rfsu?).
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Henket Tält till fjäll med barn Bo och sova 9
Guldhönan Finns prisvärt 4-mannatält eller är det HB/FR som gäller? Bo och sova 13
The Crow Fjällräven Keb Dome 2 vs Hilleberg Allak 2? Bo och sova 1
Joakim.e Nytt fjälltält, Kaitum 3, Dome 3 eller annat? Bo och sova 12
95239 Hilleberg eller Fjällräven? Bo och sova 15
Tobias.H Hilleberg Nallo 2 vs Fjällräven Abisko Lite 2 Bo och sova 17
erikh1 Fjällräven - Hilleberg eller annat? Bo och sova 2
MiaWik Hilleberg Kaitum 4GT eller Fjällräven Abisko Bo och sova 25
JackLynx800 Hilleberg eller Fjällräven Bo och sova 31
såg Tältvalet står mellan Hilleberg Kaitum GT2 vs Fjällräven Akka 2 Bo och sova 5
pelka Hilleberg VS Fjällräven Bo och sova 47
Weox Kondens på innertält ? Bo och sova 18
Kalkylarn Hilleberg Sand Bo och sova 4
Kalkylarn Hilleberg Atlas Bo och sova 1
Snödrivan Unna Hilleberg + tarp Bo och sova 5
Marsko6647 Köpa enstaka tält-peg till Hilleberg tält Bo och sova 7
magkar80 Hilleberg, hjälp med tältstång. Bo och sova 5
oscarhav Hilleberg Anaris utan vandringsstavar Bo och sova 1
NJUTERISOLNEDGÅNGEN Hilleberg bivakanorak Bo och sova 0
Martin på Elsa H Tål inte Hilleberg fukt? Bo och sova 17
Pohman Hilleberg Soulu med hund Bo och sova 13
Aset Tälta med hund - Tarptent Stratospire 2 eller alternativ? Bo och sova 7
SkogsKn Köpa ett 18 år gammalt Hilleberg? Bo och sova 10
John_north Amerikanskt eller svenskt familjetält Bo och sova 33
manlan Byta golv i gammalt Hilleberg Bo och sova 12
foos Hilleberg Allak 2 eller Allak 3 för två personer? Bo och sova 7
tillin nordisk halland 2 lw vs Hilleberg nallo 2 Bo och sova 6
tillin Lång väntetid på tält från Hilleberg. Bo och sova 8
RobK Hilleberg Soulo 1 pers + hund Bo och sova 3
langben Bekvämt tvåmannatält även ok för ensamvandring? Niak eller Rogen? Bo och sova 13
avslutmedlemskap0904 Hilleberg NAMMATJ 2 Bo och sova 1
MonicaKa Hilleberg Meshbox, erfarenheter? Bo och sova 0
Fjorr Köpa begagnade Hilleberg utan kvitto/garanti... Bo och sova 14
kerk Hilleberg logotyp Bo och sova 1
Elvah Hur är Hilleberg Unna med logga i läder? Bo och sova 9
bientai Nordisk Telemark ULW 2 eller Hilleberg Enan Bo och sova 2
xstealx Hilleberg Nallo 4GT vs Bergans Romsdal 4-pers Bo och sova 1
skogsbaronen Nya tält från Hilleberg (Helags och Soulo BL) Bo och sova 14
Haudigaudi Hilleberg Bo och sova 19
Cuba Cola Hilleberg - val av litet tält Bo och sova 34
Still Alive Problem med Hilleberg Unna Bo och sova 4
aksello Äldre Hilleberg, lite problem Bo och sova 5
joask202 Hur ömtåligt är Hillebergs Enan? Bo och sova 9
EkanPonti HILLEBERG med eller utan GT (större eller mindre absid) Bo och sova 12
Calexico Hilleberg 1:a aprilskämt Bo och sova 0
adamstrom Hjälp med tältköp, Hilleberg Anjan eller Hiieberg Nallo?? Bo och sova 9
Tompa73 Hjälp med Hilleberg NAMMATJ Bo och sova 4
brigas Hilleberg påsar; slump eller uträknat? Bo och sova 0
Per-Tommy Hur packa Hilleberg Akto? Bo och sova 3
Fred2332 Hilleberg keron 3? Bo och sova 12

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.