Hilleberg - Vilket passar mig?

Jo, men det som jag inte riktigt förstår är varför jag borde välja nammatj 2Gt när det väger precis lika mycket som ett Keron, skiljer endast 0,1 kg.. Jag känner lite att jag vill köpa någonting som klarar allt på en gång, jag vill köpa ett tält som klarar vind och snö så att jag slipper lägga ner ett par tusen om något år igen..

Har fått förklaringen av en kille att Keron passar bra som basläger och i snö och vind och att kaitum klarar vår/sommar/höst bäst vilket får mig att vilja ha keron ännu mer!

Fick nog det bästa argumentet hittills varför jag inte bör köpa keron "En stridsvagn klarar allt men inte fan vill jag köra en sån inne i stan!"

Nu hittar jag iofs inte vikten på keron 2 eller keron 2 gt.

Men på nammatj 2 gt får du ju en stoooor absid, på keron 2 får du två "vanliga".
Nammatj 2 väger ett kilo mindre.. och keron 2 gt väger väl gissningsvis 1 kilo tlil.
Och nammatj är väl inget lättviktstält direkt.

Men vill du ha två ingångar kanske kaitum är ett bättre alternativ än keron 2.

Edit: Sen har du ju alla deras alternativ av kupoltält dessutom. Som kanske är lite tåligare när det gäller snöfall osv.
 
Fick nog det bästa argumentet hittills varför jag inte bör köpa keron "En stridsvagn klarar allt men inte fan vill jag köra en sån inne i stan!"

En stridsvagn klarar nog inte en besiktning (speciellt då utsläppskontrollen). Inte heller får den plats på en parkeringsplats. Finns faktiskt ganska mkt en sån inte klarar.

Förstår inte fascinationen för HB, finns massa andra bra märken som håller lika bra. Ofta till ett mindre pris. Kolla runt lite istället, istället för att falla för utsidangrupptrycket. Om du inte haft några tält tidigare är det ju svårt att veta vad DU behöver, och vad DU ska använda det till. För ett tält som du vill använda vår/sommar/höst finns det bra mkt billigare och minst lika bra tält. Häng inte upp dig på märken.
 
Jag köpte ett Nammatj 3 GT
Det jag tycker är bra är att jag kunde ha ungarna i innertältet och jag själv satt i en stol i absiden och lagade maten, och att då ha myggnätet i dörren och samtidigt titta ut över vidderna var bara för bra. Nu bär jag hela tältet själv och ville då ha ner vikten så därför köpte jag inte ett Keron.
Minus tyckte jag var den sluttande fotsidan som var väldigt nära tältduken om det var lite ojämt där man slog upp tältet. Jag hade sett den tvära slutet av innertältet som mycket bättre, men det skilljer nästan ett kg. 3,8 kg Nammatj 3 GT och 4,7 kg för Keron 3 GT
Footprinten som jag köpte till var också värt en del, torrt och fint inne i absiden.
 
Renskrivet

Keron : Klarar det mesta men kanske lite onödigt för mig?
Kaitum : Klarar vår/sommar/höst och väger mindre
Nammatj 2GT : Väger lika mycket som Keron men klarar mindre men har en mer passande "storlek" för två vanliga människor utan barn och hund.
Har jag rätt?

En stor absid eller en GT är absolut skönt att ha men två ingångar är absolut inget måste då jag varken har barn eller hund - känns lite onödigt men ingenting som måste absolut "inte finnas". Gah, denna djungel!

Om vi utesluter Keron eftersom den verkar lite för mycket, vad rekomenderas - Kaitum eller Nammatj? Nammatj väger mer, är det värt det tycker ni? Får känslan av att Nammatj rekomenderas och uppskattas mer?
 
Senast ändrad:
Keron 2

Hej!

Har ett Keron 2 (grönt) med vanlig absid. Jag köpte det i och för sig mest med tanke på min längd (2.01) och att det var ett av de få typerna där det var raka väggar och ingen risk för innertält som trycktes mot yttertältet när man sträcker ut sig :) .

Jag har bara positiva erfarenheter med det. Använder det mest själv, men har använt det även på 2. Det är gott om plats även på två och det är inga problem att plocka ner delar av innertältet för exempelvis matlagning tycker jag. Jag har inte haft möjlighet att använda tältet på vinterfjället men på sommar- och höstfjäll, i skogen på alla årstider så har det funkat finemang.

Jag kan tänka mig att det kan bli lite trångt på vintern om man är två men om jag förstod det rätt så skall du mest använda det på vår, sommar och höst.

Köp! :)

/Martin
 
Martin

Vad menar du med att "plocka ner delar av innertältet för matlagning"?
Tror du att en tjej på snart 18 bast klarar av att bära det utan att få ryggskott? Då jag vandrar kommer vi vara två så all vikt kommer att fördelas någorlunda jämnt.
 
Jag tror att Keron och Nammatj har samma materialval, dvs "klarar" lika mycket. Skillnaden handlar väl mer om utrymmenas disposition.

Kaitum har samma material som Nallo, dvs lättare men inte lika övertåliga.

Personligen tycker jag att lösningen med en absid i varje ände (Keron och Kaitum) är mer praktisk än en enda stor absid (Nammatj och Nallo), och det ger som sagt en betydligt större rymd i innertältet.
Men på vintern är kanske en enda stor absid det smartaste.
 
Tack för alla svar

Tack för alla svar, det börja luta mer och mer åt en Nammatj 2GT än en Keron. Det är någon månad kvar innan tältet ska köpas så jag har lite mer tid på mig att tänka över saken och givetvis titta på dom och få ställa ännu mer irriterande frågor till försäljaren! :-D
 
Nallo 2GT då?!

Jag kan tycka att Nallo 2GT kan vara ett bra val vid vår/sommar/höst vandring - övernattning ute!
Lättare! Billigare! Men framför allt tillräckligt bra! Allt för många knallar omkring med tält för Nordpolsexpeditioner, men skall "bara" övernatta på kalfjället sommartid! Bra att ha marginal men det finns ju roligare än att bära mycket! Om det nu inte är så att det är behovet!
Lycka till med valet!
Solitere
 
Min uppfattning är nog densamma som Martin Fjäderlätt är inne på, du jämför nog de olika tälten lite "snett".

Keron-Nammatj är nog ganska likvärdiga i prestanda och mer åt heavy-duty-hållet. Båda tälten används av expeditioner o dyl till de mest ogästvänliga platserna på jorden så vilket du än väljer lär du ha en brutal overkill vad gäller den prestanda :). Vikten skiljer inte heller så mycket.

Nallo-Kaitum är nog också ganska likvärdiga i prestanda men med mer tonvikt på att få ned vikten. Deras prestanda lär dock vara tillräckligt för allt en normal fjällvandring kan tänkas utsätta dem för.

Nammatj och Nallo kommer i versioner med endast en mindre absid vilket givetvis minskar vikten.

Du verkar vara inne på stryktåliga tält och har fastnat för Nammatj GT eller Keron (samma tält som jag valde mellan för några år sedan). Om det stämmer har du egentligen att välja mellan större och mer flexibelt utrymme i innertältet p g a raka innerväggar och två utgångar med två normala absider (Keron) respektive ett aningen mer begränsat utrymme i innertältet p g a sluttande fotsida och en utgång med en mycket stor och rymlig absid (Nammatj GT). En ren smaksak enligt min uppfattning! Jag skulle inte vilja vara utan två ingångar men det finns en uppsjö av användare som inte skulle vara utan den stora absidan. Ett Keron GT är nog lite väl tungt för sommarfjället.

Lycka till med valet!
 
Per

Du verkar ha prickat in allting rätt! Väljer mellan Keron, Nammatj GT och Kaitum (alla för 2 per) och allt får det att luta mer åt Nammatj GT. I själva tältet komman man väll främst att sova och jag gillar det stora absiden (GT) eftersom du slipper störas utav utrustningen inne i själva tältet plus att du kan laga mat i absiden under tak. Kaitum väger ju betydligt mycket mindre men gillar fortfarande GT:n.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
MaSt Hilleberg stångsektion passar inte Bo och sova 7
Weox Kondens på innertält ? Bo och sova 18
Kalkylarn Hilleberg Sand Bo och sova 4
Kalkylarn Hilleberg Atlas Bo och sova 1
Snödrivan Unna Hilleberg + tarp Bo och sova 5
Marsko6647 Köpa enstaka tält-peg till Hilleberg tält Bo och sova 7
magkar80 Hilleberg, hjälp med tältstång. Bo och sova 5
oscarhav Hilleberg Anaris utan vandringsstavar Bo och sova 1
NJUTERISOLNEDGÅNGEN Hilleberg bivakanorak Bo och sova 0
Henket Tält till fjäll med barn Bo och sova 9
Martin på Elsa H Tål inte Hilleberg fukt? Bo och sova 17
Guldhönan Finns prisvärt 4-mannatält eller är det HB/FR som gäller? Bo och sova 13
Pohman Hilleberg Soulu med hund Bo och sova 13
Aset Tälta med hund - Tarptent Stratospire 2 eller alternativ? Bo och sova 7
SkogsKn Köpa ett 18 år gammalt Hilleberg? Bo och sova 10
John_north Amerikanskt eller svenskt familjetält Bo och sova 33
The Crow Fjällräven Keb Dome 2 vs Hilleberg Allak 2? Bo och sova 1
manlan Byta golv i gammalt Hilleberg Bo och sova 12
Joakim.e Nytt fjälltält, Kaitum 3, Dome 3 eller annat? Bo och sova 12
foos Hilleberg Allak 2 eller Allak 3 för två personer? Bo och sova 7
tillin nordisk halland 2 lw vs Hilleberg nallo 2 Bo och sova 6
tillin Lång väntetid på tält från Hilleberg. Bo och sova 8
RobK Hilleberg Soulo 1 pers + hund Bo och sova 3
langben Bekvämt tvåmannatält även ok för ensamvandring? Niak eller Rogen? Bo och sova 13
avslutmedlemskap0904 Hilleberg NAMMATJ 2 Bo och sova 1
MonicaKa Hilleberg Meshbox, erfarenheter? Bo och sova 0
Fjorr Köpa begagnade Hilleberg utan kvitto/garanti... Bo och sova 14
kerk Hilleberg logotyp Bo och sova 1
Elvah Hur är Hilleberg Unna med logga i läder? Bo och sova 9
bientai Nordisk Telemark ULW 2 eller Hilleberg Enan Bo och sova 2
xstealx Hilleberg Nallo 4GT vs Bergans Romsdal 4-pers Bo och sova 1
skogsbaronen Nya tält från Hilleberg (Helags och Soulo BL) Bo och sova 14
Haudigaudi Hilleberg Bo och sova 19
Cuba Cola Hilleberg - val av litet tält Bo och sova 34
Still Alive Problem med Hilleberg Unna Bo och sova 4
aksello Äldre Hilleberg, lite problem Bo och sova 5
joask202 Hur ömtåligt är Hillebergs Enan? Bo och sova 9
EkanPonti HILLEBERG med eller utan GT (större eller mindre absid) Bo och sova 12
Calexico Hilleberg 1:a aprilskämt Bo och sova 0
adamstrom Hjälp med tältköp, Hilleberg Anjan eller Hiieberg Nallo?? Bo och sova 9
Tompa73 Hjälp med Hilleberg NAMMATJ Bo och sova 4
brigas Hilleberg påsar; slump eller uträknat? Bo och sova 0
95239 Hilleberg eller Fjällräven? Bo och sova 15
Per-Tommy Hur packa Hilleberg Akto? Bo och sova 3
Fred2332 Hilleberg keron 3? Bo och sova 12
c.sjodin Hilleberg Niak vs Hilleberg Soulo Bo och sova 4
mkruse Hilleberg Akto Mil Spec Bo och sova 4
erito Hilleberg färger Bo och sova 51
Tobias.H Hilleberg Nallo 2 vs Fjällräven Abisko Lite 2 Bo och sova 17
Tobias.H Hilleberg Niak vs Rogen Bo och sova 6

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.