Hilleberg - Vilket passar mig?

Jag har valt att köpa ett Hilleberg eftersom dom sägs tåla mycket stryk. Det är första tältet jag köper och vill därför köpa någonting som håller och eftersom flera sägs ha haft sitt i 15 år och fortfarande inte hittar några fel så lutar det åt hilleberg.

Varför ska du slå på tältet?
 
Keron är ett väldigt trevligt tält som är både rymligt och lätt att sätta upp. Men frågan är hur mycket rymlighet du behöver i förhållande till vikt? Finns det ingen butik i närheten som har uppsatta tält där du kan gå in och se hur de ser ut i verkligheten?

När jag köpte vårt Keron (4) till maken, så var det bland annat med tanke på att hela familjen på fyra skulle rymmas i det i många år framöver, men nu håller jag sakta men säkert på att skaffa mig något lättare. Skulle jag hosta upp pengar och köpa ett Hilleberg för två, skulle jag satsa på ett Nallo.
 
Har äntligen bestämt mig för att köpa ett Hillebergtält men vet inte riktigt vilket som passar mig och det är där ni kommer in, ni med tidigare tälterfarenheter. Har kollat lite smått på Keron men vill gärna ha era åsikter först.

Tältet ska rymma två personer och vara grönt. Det ska användas under vår/sommar/höst-period och vara enkelt uppsatt. Tältet får gärna vara rymligt men samtdigt hålla sig nere i vikt.

Det är alltid svårt att få ihop tältvalet, blir lite av en komrpomiss.

Frågade HB om skillnaden mellan vävarna. Svaret jag fick var att om tältet ofta stod på snö eller om det stod uppsatt som baslägertält, så förkortades livslängden förmodligen med flera år (med den tunnare väven). För vanligt turbruk, där tältet sätts upp och tas ned varje dag, och kanske inte så ofta på snö, så var livslängden obetydligt kortare på den tunna väven, bara några procent...

//J
 
Jag gillar att ha ett 3-mannatält för två, Nallo 3 är perfa. Hellre Nallo 3 än Nallo 2 GT, om jag får välja, eftersom jag fördrar lite större innerutrymmen och tycker att den vanliga absiden räcker till bra.
För att strula till det lite, så tycker jag precis tvärtom. Nallo2 är inte trångt för två personer, skulle kalla det ett 2,5-personers (2-personers på vintern). Däremot värderar jag en stor absid högt, både sommartid för att kunna sprida ut alla (blöta) grejor och ändå kunna laga mat i absiden, men även vintertid när packningen ofta blir stor om man är två. Inget man vill ha inne i tältet, eller tvingas ha hoppackat i yttertältet.
 
Jag vet inte varför..

Jag vet inte varför men någonting säger att jag borde köpa ett Hilleberg Keron och jag får inte ut det ur huvudet! Varför vet jag som sagt var inte men kroppen bara vill ha det! Gaaaah!
Ett keron 2m väger 3.6 och ett Nammatj 2GT 3.5, stor skillnad?
 
Nammatj 2GT

Från tidigare tråd http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=47004:

"Kan varmt rekommendera HB Nammatj 2 GT med förlängd absid. Under en sommarstorm i Vindelfjällen fick vi kvitto på kvaliteten. Kunde ha 2 ryggsäckar, medelstor hund och dessutom laga mat i absiden. Klar fördel om det är dåligt väder och på vintern. Inga problem med ventilationen. Väger visserligen brutto 3,5 kg men jag sparar hellre det kilot på något annat än ett bra och bekvämt tält om det blir busväder. Det är ju inte alltid man kan välja den optimala tältplatsen.

Hade tidigare Fjällrävens kupoltält men insåg efter några dagars ihållande regn under en tur i Femundsmarka att absiderna var för små för ryggsäckarna så att innehållet kunde hållas torrt. Att ha hund och laga mat i absiden var uteslutet."


Vill tillägga att den starkare väven och bättre ventilation gör det till ett bättre alternativ än Nallo om man inte primärt jagar gram.
 
Jag har valt att köpa ett Hilleberg eftersom dom sägs tåla mycket stryk. Det är första tältet jag köper och vill därför köpa någonting som håller och eftersom flera sägs ha haft sitt i 15 år och fortfarande inte hittar några fel så lutar det åt hilleberg.

Borde du inte tänka precis tvärt om...?
Detta är ditt första tält, du vet inte riktigt vad du vill ha för typ av tält och därför kan det mycket väl hända att du vill byta om några år.

Om jag tittar 15 år tillbaka så har jag betat av tre olika tält samt en kåta och vet fortfarande inte riktigt vad som skulle vara det optimala för mej.

/M
 
Jag har ett Keron 3, är mycket nöjd med det tältet men hade jag köpt ett nytt tunneltält idag hade jag köpt ett Kaitum, i stort samma funktioner till lägre vikt. Jag är dessutom övertygad om att 1200-väven håller för all normalanvändning och en bit till. När jag köpte fanns inte Kaitum utan mitt val stod mellan Nammatj 3 GT och Keron 3. Keron vann p g a konstruktionen av innertältet (raka sidor) och att jag föredrog två ingångar framför en stor absid.

Har du funderat på om du vill ha tunneltält eller kupoltält? Jag har som sagt ett tunneltält men valet är inte självklart, kupoltält är mer flexibelt och lite mindre att hålla koll på i form av vindriktning o dyl.

Som någon skrev, gå in på www.hilleberg.se och ladda ned deras broschyr "Tälthandboken", den innehåller mycket info!
 
Jag vet inte varför men någonting säger att jag borde köpa ett Hilleberg Keron och jag får inte ut det ur huvudet! Varför vet jag som sagt var inte men kroppen bara vill ha det! Gaaaah!
Ett keron 2m väger 3.6 och ett Nammatj 2GT 3.5, stor skillnad?

Nu svarar du på din egen fråga tycker jag. Om din kropp redan nu skriker efter ett Keron så kommer du att ångra dig om du väljer bort det. Off you go, girl! Shop shop!! Det är ett bra tält som det är lätt att tycka om.
 
Strykarräven;337043 sa:
För att strula till det lite, så tycker jag precis tvärtom. Nallo2 är inte trångt för två personer, skulle kalla det ett 2,5-personers (2-personers på vintern). Däremot värderar jag en stor absid högt, både sommartid för att kunna sprida ut alla (blöta) grejor och ändå kunna laga mat i absiden, men även vintertid när packningen ofta blir stor om man är två. Inget man vill ha inne i tältet, eller tvingas ha hoppackat i yttertältet.

Nä trångt är inte Nallo 2, men 3:an är ännu rymligare inuti :) Jag tycker själv att Kaitum är intressantare än Nallo GT eftersom jag uppskattar två ingångar. (Det gör man om barn ska med ut och tälta.) Men vikten fick mig att välja Nallo 3 i alla fall, för två vuxna eller en vuxen och två barn.

"I need my spaces!" för att (nästan) citera Eddy i AbFab... Men smaken är ju som baken och det är väl därför det finns så många tältmodeller... eller så blir smaken delad eftersom det finns så många tältmodeller ;)
 
Senast ändrad:
jo men..

Jo, men det som jag inte riktigt förstår är varför jag borde välja nammatj 2Gt när det väger precis lika mycket som ett Keron, skiljer endast 0,1 kg.. Jag känner lite att jag vill köpa någonting som klarar allt på en gång, jag vill köpa ett tält som klarar vind och snö så att jag slipper lägga ner ett par tusen om något år igen..

Har fått förklaringen av en kille att Keron passar bra som basläger och i snö och vind och att kaitum klarar vår/sommar/höst bäst vilket får mig att vilja ha keron ännu mer!

Fick nog det bästa argumentet hittills varför jag inte bör köpa keron "En stridsvagn klarar allt men inte fan vill jag köra en sån inne i stan!"
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
MaSt Hilleberg stångsektion passar inte Bo och sova 7
Weox Kondens på innertält ? Bo och sova 18
Kalkylarn Hilleberg Sand Bo och sova 4
Kalkylarn Hilleberg Atlas Bo och sova 1
Snödrivan Unna Hilleberg + tarp Bo och sova 5
Marsko6647 Köpa enstaka tält-peg till Hilleberg tält Bo och sova 7
magkar80 Hilleberg, hjälp med tältstång. Bo och sova 5
oscarhav Hilleberg Anaris utan vandringsstavar Bo och sova 1
NJUTERISOLNEDGÅNGEN Hilleberg bivakanorak Bo och sova 0
Henket Tält till fjäll med barn Bo och sova 9
Martin på Elsa H Tål inte Hilleberg fukt? Bo och sova 17
Guldhönan Finns prisvärt 4-mannatält eller är det HB/FR som gäller? Bo och sova 13
Pohman Hilleberg Soulu med hund Bo och sova 13
Aset Tälta med hund - Tarptent Stratospire 2 eller alternativ? Bo och sova 7
SkogsKn Köpa ett 18 år gammalt Hilleberg? Bo och sova 10
John_north Amerikanskt eller svenskt familjetält Bo och sova 33
The Crow Fjällräven Keb Dome 2 vs Hilleberg Allak 2? Bo och sova 1
manlan Byta golv i gammalt Hilleberg Bo och sova 12
Joakim.e Nytt fjälltält, Kaitum 3, Dome 3 eller annat? Bo och sova 12
foos Hilleberg Allak 2 eller Allak 3 för två personer? Bo och sova 7
tillin nordisk halland 2 lw vs Hilleberg nallo 2 Bo och sova 6
tillin Lång väntetid på tält från Hilleberg. Bo och sova 8
RobK Hilleberg Soulo 1 pers + hund Bo och sova 3
langben Bekvämt tvåmannatält även ok för ensamvandring? Niak eller Rogen? Bo och sova 13
avslutmedlemskap0904 Hilleberg NAMMATJ 2 Bo och sova 1
MonicaKa Hilleberg Meshbox, erfarenheter? Bo och sova 0
Fjorr Köpa begagnade Hilleberg utan kvitto/garanti... Bo och sova 14
kerk Hilleberg logotyp Bo och sova 1
Elvah Hur är Hilleberg Unna med logga i läder? Bo och sova 9
bientai Nordisk Telemark ULW 2 eller Hilleberg Enan Bo och sova 2
xstealx Hilleberg Nallo 4GT vs Bergans Romsdal 4-pers Bo och sova 1
skogsbaronen Nya tält från Hilleberg (Helags och Soulo BL) Bo och sova 14
Haudigaudi Hilleberg Bo och sova 19
Cuba Cola Hilleberg - val av litet tält Bo och sova 34
Still Alive Problem med Hilleberg Unna Bo och sova 4
aksello Äldre Hilleberg, lite problem Bo och sova 5
joask202 Hur ömtåligt är Hillebergs Enan? Bo och sova 9
EkanPonti HILLEBERG med eller utan GT (större eller mindre absid) Bo och sova 12
Calexico Hilleberg 1:a aprilskämt Bo och sova 0
adamstrom Hjälp med tältköp, Hilleberg Anjan eller Hiieberg Nallo?? Bo och sova 9
Tompa73 Hjälp med Hilleberg NAMMATJ Bo och sova 4
brigas Hilleberg påsar; slump eller uträknat? Bo och sova 0
95239 Hilleberg eller Fjällräven? Bo och sova 15
Per-Tommy Hur packa Hilleberg Akto? Bo och sova 3
Fred2332 Hilleberg keron 3? Bo och sova 12
c.sjodin Hilleberg Niak vs Hilleberg Soulo Bo och sova 4
mkruse Hilleberg Akto Mil Spec Bo och sova 4
erito Hilleberg färger Bo och sova 51
Tobias.H Hilleberg Nallo 2 vs Fjällräven Abisko Lite 2 Bo och sova 17
Tobias.H Hilleberg Niak vs Rogen Bo och sova 6

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.