Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
hilleberg soulo - fast billigare?
- Trådstartare pirx
- Start datum
Lästips
ANNONS
Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken
STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.
Veloce väckte ett litet ha-begär för mig, men 2000mm vp i golvet känns lite klent, lite fuktigt i marken och ett knä i golvet så känns det som fukten borde tränga igenom...eller?
Är det något jag prioriterar på ett tält, så är det att golvet på innertältet är robust och vattentätt. Att få swimmingpool i innertältet med följd att sovsäckar etc blir våta bara för att man tvingas sätta upp tältet på regnvåt mark är inget kul...been there, done it
Veloce väckte ett litet ha-begär för mig, men 2000mm vp i golvet känns lite klent, lite fuktigt i marken och ett knä i golvet så känns det som fukten borde tränga igenom...eller?
Man vill ju verkligen inte att det ska hända.
De har ett footprint för det för 310kr, men det står inte vad det är för material (inte för att jag är ngn expert iofs...), sen vet jag inte hur bra ett footprint hjälper mot regn och fukt.
/ alex
Jag har inte testat Akto men däremot ägt ett Allak och Soulo som är lika i konstruktion. Jag tycker att takventilationen funkar kanon även i spöregn och vind, har inte fått in något uppifrån. Om du inte ska använda det på kalfjäll eller räknar med att göra det så är det eventuellt lite onödigt tungt. Känns bombsäkert. Här är ett par seriösa reviews av Akto och Soulo.
Soulo: https://www.youtube.com/watch?v=yEfmzI1tO6I
Akto: https://www.youtube.com/watch?v=EP2OJVqz7rc&list=TLs66O-tWtBWblOZ0x_O4FWrra8vxDUfOa
Soulo: https://www.youtube.com/watch?v=yEfmzI1tO6I
Akto: https://www.youtube.com/watch?v=EP2OJVqz7rc&list=TLs66O-tWtBWblOZ0x_O4FWrra8vxDUfOa
Niklaz: Vi har vänt och vridit på vad som ska inhandlas härnäst. Soulo eller Akto? Har du haft möjlighet att jämföra dem? Hur upplever du Soulos vikt i packningen? Hur funkar vindskyddet över toppen i vind? Många frågor![]()
Man vill ju verkligen inte att det ska hända.
De har ett footprint för det för 310kr, men det står inte vad det är för material (inte för att jag är ngn expert iofs...), sen vet jag inte hur bra ett footprint hjälper mot regn och fukt.
/ alex
Footprint kan vara ett bra skydd om man tältar på dålig mark med risk för slitage på tältgolvet etc. Dock inget jag bär extra på när jag vandrar i fjällen eller om jag tänker mig laga mat i absiden (vilket jag ofta gör)
Det gör väldigt stor skillnad för fukten att iaf ha ett absidgolv till tältet om man inte vill släpa på fullscale footprint.
Det blir enorm skilndad - går tom och torka kläder i ganska fuktiga omständigheter
vilket är omöjligt.
Väger inget och är lättfixat med en lättviktspressening,lite extra öljetter och elastisk lina.
Den måste ju vara lite mindre än golvytan så inte man får regn på den och ett bra sätt att fästa
den är att fixera den med elastiska linor mot tältbågarna.
Det blir enorm skilndad - går tom och torka kläder i ganska fuktiga omständigheter
vilket är omöjligt.
Väger inget och är lättfixat med en lättviktspressening,lite extra öljetter och elastisk lina.
Den måste ju vara lite mindre än golvytan så inte man får regn på den och ett bra sätt att fästa
Det gör väldigt stor skillnad för fukten att iaf ha ett absidgolv till tältet om man inte vill släpa på fullscale footprint.
vilket är omöjligt.
Blir det mindre fukt i tältet för att man lägger ett separat litet golv i absiden?
Menar du att fukt från absidmarken då inte stiger in i tältet eller?
Själv tänkte jag att man just skulle ha ett footprint som _inte_ täcker absiden, för att ,som skrivet ovan, kunna laga mat där och att skitiga kängor ändå bara geggar ner det golvet...
Fast jag har ingen egentlig grund för detta. Det är bara hypotetiska tankar från kontoret
Ja exakt - det ångar ju ordentligt från en blöt mark rakt in i tältet.
Ja tänk om du drar en plastplåse över blomkrukan...
Ja tänk om du drar en plastplåse över blomkrukan...
OT: är det nån som begriper sig på XXL´s hemsida? Svart bakgrund med mörkgrå text som blir svart när den markeras!!?? Måste ju ha gjorts av en blind!
Blind norrman?
Skämtåsido, hemsidan har blivit bättre sedan senaste uppdateringen men är inte optimal. Ibland hittar man inte prylar via sökfunktionen och senare hittar man prylarna av en slump när man går in via någon länk på sidan.
Liknande trådar
- Svar
- 10
- Visningar
- 4 K
- Svar
- 53
- Visningar
- 12 K
Få Utsidans nyhetsbrev
- Redaktionens lästips
- Populära trådar