hilleberg soulo - fast billigare?

OT: är det nån som begriper sig på XXL´s hemsida? Svart bakgrund med mörkgrå text som blir svart när den markeras!!?? Måste ju ha gjorts av en blind!

Jag ser ingen mörkgrå text som blir svart. Jag använder chrome-webläsare.

Du använder väl inte Internet Explorer va?

/ alex
 

Ja det finns ju en del...
Veloce, är det northstars eget märke?

Så hur ska man välja mellan dessa... Speciellt när man inte sett ett enda i verkligheten.

Jag får väl ta det som har snyggast färg och högst takhöjd...

Skulle vara najs att veta vilka av dom som har lina/krokar i taket så man kan hänga upp saker,
och hur mycket mesh det är i innertälten.

Jag tänker mig att om man bor i vindigare områden så vill man inte ha allt för mycket mesh va?

/ alex
 
OT: är det nån som begriper sig på XXL´s hemsida? Svart bakgrund med mörkgrå text som blir svart när den markeras!!?? Måste ju ha gjorts av en blind!

Jag har ljus text mot svart alt mörkgrå bakgrund i menyvalen. Vit bakgrund och mörkgrå text i produktbeskrivningarna...ser inte problemet som du upplever? (Kör IE 9)
 
Om jag skulle vara tvungen så skulle jag såklart, men om det spås regn på kvällen kommer jag nog försöka slå upp tältet så tidigt som möjligt, alternativt att jag väntar ut det värsta.

Naturligtvis trevligare att sätta upp tältet innan regnet kommer, men annars är standard på tunneltält (samt åtminstone på northstars veloce) att man sätter upp inner- och yttertält samtidigt. I det läget finns inget som helst skäl att inte slå upp tältet när det ösregnar.
 
Ja det finns ju en del...
Veloce, är det northstars eget märke?

Så hur ska man välja mellan dessa... Speciellt när man inte sett ett enda i verkligheten.

Jag får väl ta det som har snyggast färg och högst takhöjd...

Skulle vara najs att veta vilka av dom som har lina/krokar i taket så man kan hänga upp saker,
och hur mycket mesh det är i innertälten.

Jag tänker mig att om man bor i vindigare områden så vill man inte ha allt för mycket mesh va?

/ alex

Jag tror det är Northstar som ligger bakom Arctic Alpine Design.

Tittar du på Akto som jag själv har finns det några öglor insydda på högsta punkten för ex en batterilykta, däremot är modellen med en båge inte praktisk till att sätta upp en torklina etc (välj då ett tält som typ Nallo som har monterad torklina). Akto har mesh som ventilation i dörröppningen till innertältet vilken även kan även stängas vid behov. Finns även mesh i huvud och fotgavel innanför ventilationslucorna i yttertältet.
 
Nu fanns inget Soulo där men Hillebergs outlet är en bra sak. Jag har haft ett outlet-Allak och har nu ett outlet-Soulo. Båda är i mitt tycke mint condition "liten vävskada" på stångkanal har jag inte lyckats hitta på något av tälten. Lika bra som mitt fullpris-Nammatj.

En fördel med Hilleberg är att ett HB i bra skick har jäkligt bra andrahandsvärde och man blir inte "fast" med det om man skulle vilja byta modell. De är dyra dock, går inte att komma ifrån men jag är ruskigt nöjd med båda tälten. Soulo är väl inte direkt ett lätt 1-mans men det är som att hus på fjället :)
 
Här får du mycket komplett och överskådlig info om många av de vanligaste tältmodellerna, inkl. vattenpelare, uppsättningsmetod, mått, material etc. Kanske det underlättar sovrandet lite.

Vaude som du var inne på upplever jag, liksom Exped, som en mycket pålitlig tillverkare med genomtänkt design och få kvalitetskompromisser. Sen är det ju inte säkert att alla trivs med just deras detaljlösningar; jag valde t ex bort Power Lizard endast p g a ur min synvinkel "felvänd" entréöppning.

PS ang. Helsports stänger: väl värt att kolla upp, men jag är nästan säker på att de mindre lyckade stängerna bara fanns i deras superlätta modeller. Skulle du springa på ett tält som du gillar i övrigt men med "fel" stänger, kan du be Helsport om nya - jag fick dem gratis så fort jag ställde frågan (har Ringstind SL). Det skall vara DAC Featherlight NSL, står präglat nånstans på stången.
 
Nu fanns inget Soulo där men Hillebergs outlet är en bra sak. Jag har haft ett outlet-Allak och har nu ett outlet-Soulo. Båda är i mitt tycke mint condition "liten vävskada" på stångkanal har jag inte lyckats hitta på något av tälten. Lika bra som mitt fullpris-Nammatj.

En fördel med Hilleberg är att ett HB i bra skick har jäkligt bra andrahandsvärde och man blir inte "fast" med det om man skulle vilja byta modell. De är dyra dock, går inte att komma ifrån men jag är ruskigt nöjd med båda tälten. Soulo är väl inte direkt ett lätt 1-mans men det är som att hus på fjället :)

är själv lite nyfiken på soulo. har du vägt det? litar inte riktigt på HB angivelser, mitt akto väger som sagt 1.5 och inte 1.7 som dom anger.
 
Här får du mycket komplett och överskådlig info om många av de vanligaste tältmodellerna, inkl. vattenpelare,

Det där med vattenpelare är rätt lurigt och används av många tillverkare som marknadsföring, tillika viktigt för oss som använder deras prylar och betalar dyra pengar för dem. Dock måste man vara uppmärksam på att inte alla tillverkare talar om hur de testar detta, utan bara ger en siffra. Vad säger att 5000mvp är bättre än 3000mvp om man inte mäter enligt samma standard och metod? Hilleberg är i varje fall uppriktiga och upplyser om vilken standard de refererar till, skulle uppskatta om alla tillverkare hade den öppenheten.
 
Jag har gjort det men kommer inte exakt ihåg just nu. Tror det var ca 2,2 kg (de anger brutto 2,4 och netto 2,0 för Soulo).

Från Hillebergs hemsida:
"Nettovikt är inner- och yttertält inklusive tältstänger, inget mer. Bruttovikt är tältet komplett packat med alla ingående tillbehör och reservdelar.
Nettovikt är oftast att betrakta som en "teoretisk konstruktion" för att kunna jämföra med andra då detta blivit något av en branschstandard. Vissa modeller går att använda med nettovikt som utgångspunkt, medan andra kräver åtminstone några markpinnar för att fungera."


är själv lite nyfiken på soulo. har du vägt det? litar inte riktigt på HB angivelser, mitt akto väger som sagt 1.5 och inte 1.7 som dom anger.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
RobK Hilleberg Soulo 1 pers + hund Bo och sova 3
skogsbaronen Nya tält från Hilleberg (Helags och Soulo BL) Bo och sova 14
c.sjodin Hilleberg Niak vs Hilleberg Soulo Bo och sova 4
fritzov alternativ till Hilleberg Unna/Soulo Bo och sova 2
Nordiska Motorcyklister HB Soulo - Rött eller Sand? Bo och sova 42
Tundraman Hilleberg Soulo mesh Bo och sova 1
Lodjuret Tält Hilleberg Soulo Bo och sova 9
Peaken Mitt Hilleberg Soulo Bo och sova 29
C-D Hilleberg Soulo vs. Nallo 2 för långfärdscykling Bo och sova 3
Weox Kondens på innertält ? Bo och sova 18
Kalkylarn Hilleberg Sand Bo och sova 4
Kalkylarn Hilleberg Atlas Bo och sova 1
Snödrivan Unna Hilleberg + tarp Bo och sova 5
Marsko6647 Köpa enstaka tält-peg till Hilleberg tält Bo och sova 7
magkar80 Hilleberg, hjälp med tältstång. Bo och sova 5
oscarhav Hilleberg Anaris utan vandringsstavar Bo och sova 1
NJUTERISOLNEDGÅNGEN Hilleberg bivakanorak Bo och sova 0
Henket Tält till fjäll med barn Bo och sova 9
Martin på Elsa H Tål inte Hilleberg fukt? Bo och sova 17
Guldhönan Finns prisvärt 4-mannatält eller är det HB/FR som gäller? Bo och sova 13
Pohman Hilleberg Soulu med hund Bo och sova 13
Aset Tälta med hund - Tarptent Stratospire 2 eller alternativ? Bo och sova 7
SkogsKn Köpa ett 18 år gammalt Hilleberg? Bo och sova 10
John_north Amerikanskt eller svenskt familjetält Bo och sova 33
The Crow Fjällräven Keb Dome 2 vs Hilleberg Allak 2? Bo och sova 1
manlan Byta golv i gammalt Hilleberg Bo och sova 12
Joakim.e Nytt fjälltält, Kaitum 3, Dome 3 eller annat? Bo och sova 12
foos Hilleberg Allak 2 eller Allak 3 för två personer? Bo och sova 7
tillin nordisk halland 2 lw vs Hilleberg nallo 2 Bo och sova 6
tillin Lång väntetid på tält från Hilleberg. Bo och sova 8
langben Bekvämt tvåmannatält även ok för ensamvandring? Niak eller Rogen? Bo och sova 13
avslutmedlemskap0904 Hilleberg NAMMATJ 2 Bo och sova 1
MonicaKa Hilleberg Meshbox, erfarenheter? Bo och sova 0
Fjorr Köpa begagnade Hilleberg utan kvitto/garanti... Bo och sova 14
kerk Hilleberg logotyp Bo och sova 1
Elvah Hur är Hilleberg Unna med logga i läder? Bo och sova 9
bientai Nordisk Telemark ULW 2 eller Hilleberg Enan Bo och sova 2
xstealx Hilleberg Nallo 4GT vs Bergans Romsdal 4-pers Bo och sova 1
Haudigaudi Hilleberg Bo och sova 19
Cuba Cola Hilleberg - val av litet tält Bo och sova 34
Still Alive Problem med Hilleberg Unna Bo och sova 4
aksello Äldre Hilleberg, lite problem Bo och sova 5
joask202 Hur ömtåligt är Hillebergs Enan? Bo och sova 9
EkanPonti HILLEBERG med eller utan GT (större eller mindre absid) Bo och sova 12
Calexico Hilleberg 1:a aprilskämt Bo och sova 0
adamstrom Hjälp med tältköp, Hilleberg Anjan eller Hiieberg Nallo?? Bo och sova 9
Tompa73 Hjälp med Hilleberg NAMMATJ Bo och sova 4
brigas Hilleberg påsar; slump eller uträknat? Bo och sova 0
95239 Hilleberg eller Fjällräven? Bo och sova 15
Per-Tommy Hur packa Hilleberg Akto? Bo och sova 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.