hilleberg soulo - fast billigare?

Jag har gjort det men kommer inte exakt ihåg just nu. Tror det var ca 2,2 kg (de anger brutto 2,4 och netto 2,0 för Soulo).

Från Hillebergs hemsida:
"Nettovikt är inner- och yttertält inklusive tältstänger, inget mer. Bruttovikt är tältet komplett packat med alla ingående tillbehör och reservdelar.
Nettovikt är oftast att betrakta som en "teoretisk konstruktion" för att kunna jämföra med andra då detta blivit något av en branschstandard. Vissa modeller går att använda med nettovikt som utgångspunkt, medan andra kräver åtminstone några markpinnar för att fungera."

ok, 700 gram mer än akto, men jag antar att den är bomber. Tål att fundera på
 
Så finns det något tält motsvarande soulo't, fast som kostar kanske... hälften? :)

Det finns faktiskt!
Friluftsvaror har ett tält för ungefär halva pengen men tyngre.
Jag har aldrig sett tältet så jag kan varken säga bu eller bä om kvaliteten. Dock kan jag säga att för Skåneleden kan du bo i det mesta. Vi har sovit flitigt i några kina-tält vi snubblade över för 98 kr. Tanken var att slita på dem så länge de varade, men nu efter 15-20 nätter så har de verkligen betalat sig. Livsfarliga att använda i fjällen dock. Sömmarna är sådär... ;)

Niklaz: Vi har vänt och vridit på vad som ska inhandlas härnäst. Soulo eller Akto? Har du haft möjlighet att jämföra dem? Hur upplever du Soulos vikt i packningen? Hur funkar vindskyddet över toppen i vind? Många frågor :)
 
Jag kör Bergans Compact Light 2 som solotält - 2,5kg , blir väldigt litet i packpåsen och har "Hillebergväv" alltså Silnylon.

Kan köras med dubbla tältstänger som Hillebrg också om man skall tälta i 35 s/m

Helt ok vikt - sen får det plats två utan problem.

Ligger väl på +2500 pix
 
(klipp)

Niklaz: Vi har vänt och vridit på vad som ska inhandlas härnäst. Soulo eller Akto? Har du haft möjlighet att jämföra dem? Hur upplever du Soulos vikt i packningen? Hur funkar vindskyddet över toppen i vind? Många frågor :)

Tar mig friheten att lämna ett svar. Har några hundra nätter i Akto och ca 60 i Soulo.

Innertältens form och absiden har likheter men sedan upphör de. Soulo är närmast ett enpersons geodetiskt tält och har samma egenskaper som större modeller som Jannu och Tarra/Saivo. Dvs tältet tål extrema förhållanden med snö, om de är ordentligt förankrade.

Ett Akto i jämförelse kräver att kortänden står mot vinden för att tåla höga vindhastigheter. I riktigt hård vind flexar och slår aktot ändå och även om tältet överlever så får den sömnige räkna med att förbli sömnig...

För egen del uppskattas styrkan i Soulo på höst- och vinterturer ovanför trädgränsen. Men med pulka tar jag hellre Jannu som ger bättre utrymme än Soulo.

Akto tror jag är melodin om tältet ska användas någon vecka på sommarfjället och under helgerna på låglandet. De gånger jag burit Soulo på sommarturné har jag tyckt att det var overkill...

//J
 
Tjena!

Träffade på lite folk där ute, och insåg att ett hilleberg soulo vore najs att ha.

Men det kostar ju ju 6000kr... Och jag vet inte hur ofta jag nu kommer kunna komma iväg.

Så finns det något tält motsvarande soulo't, fast som kostar kanske... hälften? :)
mvh / Alex

Varför inte ett begagnat?
Jag köpte mitt Soulo på utsidans prylmarknad för 3500 kr med footprint.
Och det var som nytt. Inte ett märke på det och använt ca 10 nätter sades det.

Hur nöjd som helst
 
Tack joru!
Det var värdefull input! Låter som att ett Akto hade funkat bra för mig då. Även om man tar en tur på vintern så är det sällan så äventyrligt väder i Skåne ;) Vinterturer i fjällen ligger ganska långt borta just nu.
 
Det finns faktiskt!
Friluftsvaror har ett tält för ungefär halva pengen men tyngre.
Jag har aldrig sett tältet så jag kan varken säga bu eller bä om kvaliteten. Dock kan jag säga att för Skåneleden kan du bo i det mesta. Vi har sovit flitigt i några kina-tält vi snubblade över för 98 kr. Tanken var att slita på dem så länge de varade, men nu efter 15-20 nätter så har de verkligen betalat sig. Livsfarliga att använda i fjällen dock. Sömmarna är sådär... ;)

De två tälten jag har är faktiskt just från friluftsvaror. De är väl ok för sin prislapp, men jag vill att nästa tält ska ha mer kvalitetskänsla. Det är lite presenning-känsla över båda (även http://www.friluftsvaror.se/fjalltalt/1034-visent-jarven-1p som jag var korkad nog att köpa inför sommarens fjällvandring i norge hehe, som tur var regnade det inte mycket alls).

Och till nästa vår/sommar/höst kommer jag säkert vilja ta en tur i ngt högfjäll eller dylikt. Så kinatält är uteslutet:)
 
Varför inte ett begagnat?
Jag köpte mitt Soulo på utsidans prylmarknad för 3500 kr med footprint.
Och det var som nytt. Inte ett märke på det och använt ca 10 nätter sades det.

Hur nöjd som helst

Jo begagnat är absolut ett alternativ. Jag har en bevakning på blocket tex på "hilleberg" samt på "ringstind", men det har endast kommit träffar på större hilleberg-tält, och inga ringstind alls.

Men jag tänkte inte på att utsidan har en prylmarknad. Kollade där just och skickade iväg 2 förfrågningar.
Tack för det tipset!
 
Jag har både Veloce och WBT2 och har bara gott att säga om de tälten. Här är min film om Veloce.

Nämen tjena, jag såg ju din film på youtube tidigare idag!
Är det 2014 du ska ut på 10v-turen?

Det jag inte lyckats se i några youtubes eller bilder är huruvida det finns möjlighet
att hänga upp en lanterna i taket?
Eller kanske till och med möjlighet att dra en lina så man kan hänga grejer på tork?

Kan du upplysa mig om detta? :)

mvh / Alex
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
RobK Hilleberg Soulo 1 pers + hund Bo och sova 3
skogsbaronen Nya tält från Hilleberg (Helags och Soulo BL) Bo och sova 14
c.sjodin Hilleberg Niak vs Hilleberg Soulo Bo och sova 4
fritzov alternativ till Hilleberg Unna/Soulo Bo och sova 2
Nordiska Motorcyklister HB Soulo - Rött eller Sand? Bo och sova 42
Tundraman Hilleberg Soulo mesh Bo och sova 1
Lodjuret Tält Hilleberg Soulo Bo och sova 9
Peaken Mitt Hilleberg Soulo Bo och sova 29
C-D Hilleberg Soulo vs. Nallo 2 för långfärdscykling Bo och sova 3
Weox Kondens på innertält ? Bo och sova 18
Kalkylarn Hilleberg Sand Bo och sova 4
Kalkylarn Hilleberg Atlas Bo och sova 1
Snödrivan Unna Hilleberg + tarp Bo och sova 5
Marsko6647 Köpa enstaka tält-peg till Hilleberg tält Bo och sova 7
magkar80 Hilleberg, hjälp med tältstång. Bo och sova 5
oscarhav Hilleberg Anaris utan vandringsstavar Bo och sova 1
NJUTERISOLNEDGÅNGEN Hilleberg bivakanorak Bo och sova 0
Henket Tält till fjäll med barn Bo och sova 9
Martin på Elsa H Tål inte Hilleberg fukt? Bo och sova 17
Guldhönan Finns prisvärt 4-mannatält eller är det HB/FR som gäller? Bo och sova 13
Pohman Hilleberg Soulu med hund Bo och sova 13
Aset Tälta med hund - Tarptent Stratospire 2 eller alternativ? Bo och sova 7
SkogsKn Köpa ett 18 år gammalt Hilleberg? Bo och sova 10
John_north Amerikanskt eller svenskt familjetält Bo och sova 33
The Crow Fjällräven Keb Dome 2 vs Hilleberg Allak 2? Bo och sova 1
manlan Byta golv i gammalt Hilleberg Bo och sova 12
Joakim.e Nytt fjälltält, Kaitum 3, Dome 3 eller annat? Bo och sova 12
foos Hilleberg Allak 2 eller Allak 3 för två personer? Bo och sova 7
tillin nordisk halland 2 lw vs Hilleberg nallo 2 Bo och sova 6
tillin Lång väntetid på tält från Hilleberg. Bo och sova 8
langben Bekvämt tvåmannatält även ok för ensamvandring? Niak eller Rogen? Bo och sova 13
avslutmedlemskap0904 Hilleberg NAMMATJ 2 Bo och sova 1
MonicaKa Hilleberg Meshbox, erfarenheter? Bo och sova 0
Fjorr Köpa begagnade Hilleberg utan kvitto/garanti... Bo och sova 14
kerk Hilleberg logotyp Bo och sova 1
Elvah Hur är Hilleberg Unna med logga i läder? Bo och sova 9
bientai Nordisk Telemark ULW 2 eller Hilleberg Enan Bo och sova 2
xstealx Hilleberg Nallo 4GT vs Bergans Romsdal 4-pers Bo och sova 1
Haudigaudi Hilleberg Bo och sova 19
Cuba Cola Hilleberg - val av litet tält Bo och sova 34
Still Alive Problem med Hilleberg Unna Bo och sova 4
aksello Äldre Hilleberg, lite problem Bo och sova 5
joask202 Hur ömtåligt är Hillebergs Enan? Bo och sova 9
EkanPonti HILLEBERG med eller utan GT (större eller mindre absid) Bo och sova 12
Calexico Hilleberg 1:a aprilskämt Bo och sova 0
adamstrom Hjälp med tältköp, Hilleberg Anjan eller Hiieberg Nallo?? Bo och sova 9
Tompa73 Hjälp med Hilleberg NAMMATJ Bo och sova 4
brigas Hilleberg påsar; slump eller uträknat? Bo och sova 0
95239 Hilleberg eller Fjällräven? Bo och sova 15
Per-Tommy Hur packa Hilleberg Akto? Bo och sova 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.