hilleberg soulo - fast billigare?

Jag har gjort det men kommer inte exakt ihåg just nu. Tror det var ca 2,2 kg (de anger brutto 2,4 och netto 2,0 för Soulo).

Från Hillebergs hemsida:
"Nettovikt är inner- och yttertält inklusive tältstänger, inget mer. Bruttovikt är tältet komplett packat med alla ingående tillbehör och reservdelar.
Nettovikt är oftast att betrakta som en "teoretisk konstruktion" för att kunna jämföra med andra då detta blivit något av en branschstandard. Vissa modeller går att använda med nettovikt som utgångspunkt, medan andra kräver åtminstone några markpinnar för att fungera."

ok, 700 gram mer än akto, men jag antar att den är bomber. Tål att fundera på

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Så finns det något tält motsvarande soulo't, fast som kostar kanske... hälften? :)

Det finns faktiskt!
Friluftsvaror har ett tält för ungefär halva pengen men tyngre.
Jag har aldrig sett tältet så jag kan varken säga bu eller bä om kvaliteten. Dock kan jag säga att för Skåneleden kan du bo i det mesta. Vi har sovit flitigt i några kina-tält vi snubblade över för 98 kr. Tanken var att slita på dem så länge de varade, men nu efter 15-20 nätter så har de verkligen betalat sig. Livsfarliga att använda i fjällen dock. Sömmarna är sådär... ;)

Niklaz: Vi har vänt och vridit på vad som ska inhandlas härnäst. Soulo eller Akto? Har du haft möjlighet att jämföra dem? Hur upplever du Soulos vikt i packningen? Hur funkar vindskyddet över toppen i vind? Många frågor :)

Jag kör Bergans Compact Light 2 som solotält - 2,5kg , blir väldigt litet i packpåsen och har "Hillebergväv" alltså Silnylon.

Kan köras med dubbla tältstänger som Hillebrg också om man skall tälta i 35 s/m

Helt ok vikt - sen får det plats två utan problem.

Ligger väl på +2500 pix

(klipp)

Niklaz: Vi har vänt och vridit på vad som ska inhandlas härnäst. Soulo eller Akto? Har du haft möjlighet att jämföra dem? Hur upplever du Soulos vikt i packningen? Hur funkar vindskyddet över toppen i vind? Många frågor :)

Tar mig friheten att lämna ett svar. Har några hundra nätter i Akto och ca 60 i Soulo.

Innertältens form och absiden har likheter men sedan upphör de. Soulo är närmast ett enpersons geodetiskt tält och har samma egenskaper som större modeller som Jannu och Tarra/Saivo. Dvs tältet tål extrema förhållanden med snö, om de är ordentligt förankrade.

Ett Akto i jämförelse kräver att kortänden står mot vinden för att tåla höga vindhastigheter. I riktigt hård vind flexar och slår aktot ändå och även om tältet överlever så får den sömnige räkna med att förbli sömnig...

För egen del uppskattas styrkan i Soulo på höst- och vinterturer ovanför trädgränsen. Men med pulka tar jag hellre Jannu som ger bättre utrymme än Soulo.

Akto tror jag är melodin om tältet ska användas någon vecka på sommarfjället och under helgerna på låglandet. De gånger jag burit Soulo på sommarturné har jag tyckt att det var overkill...

//J

Tjena!

Träffade på lite folk där ute, och insåg att ett hilleberg soulo vore najs att ha.

Men det kostar ju ju 6000kr... Och jag vet inte hur ofta jag nu kommer kunna komma iväg.

Så finns det något tält motsvarande soulo't, fast som kostar kanske... hälften? :)
mvh / Alex

Varför inte ett begagnat?
Jag köpte mitt Soulo på utsidans prylmarknad för 3500 kr med footprint.
Och det var som nytt. Inte ett märke på det och använt ca 10 nätter sades det.

Hur nöjd som helst

Tack joru!
Det var värdefull input! Låter som att ett Akto hade funkat bra för mig då. Även om man tar en tur på vintern så är det sällan så äventyrligt väder i Skåne ;) Vinterturer i fjällen ligger ganska långt borta just nu.

Det finns faktiskt!
Friluftsvaror har ett tält för ungefär halva pengen men tyngre.
Jag har aldrig sett tältet så jag kan varken säga bu eller bä om kvaliteten. Dock kan jag säga att för Skåneleden kan du bo i det mesta. Vi har sovit flitigt i några kina-tält vi snubblade över för 98 kr. Tanken var att slita på dem så länge de varade, men nu efter 15-20 nätter så har de verkligen betalat sig. Livsfarliga att använda i fjällen dock. Sömmarna är sådär... ;)

De två tälten jag har är faktiskt just från friluftsvaror. De är väl ok för sin prislapp, men jag vill att nästa tält ska ha mer kvalitetskänsla. Det är lite presenning-känsla över båda (även http://www.friluftsvaror.se/fjalltalt/1034-visent-jarven-1p som jag var korkad nog att köpa inför sommarens fjällvandring i norge hehe, som tur var regnade det inte mycket alls).

Och till nästa vår/sommar/höst kommer jag säkert vilja ta en tur i ngt högfjäll eller dylikt. Så kinatält är uteslutet:)

Varför inte ett begagnat?
Jag köpte mitt Soulo på utsidans prylmarknad för 3500 kr med footprint.
Och det var som nytt. Inte ett märke på det och använt ca 10 nätter sades det.

Hur nöjd som helst

Jo begagnat är absolut ett alternativ. Jag har en bevakning på blocket tex på "hilleberg" samt på "ringstind", men det har endast kommit träffar på större hilleberg-tält, och inga ringstind alls.

Men jag tänkte inte på att utsidan har en prylmarknad. Kollade där just och skickade iväg 2 förfrågningar.
Tack för det tipset!

Jag har både Veloce och WBT2 och har bara gott att säga om de tälten. Här är min film om Veloce.

Nämen tjena, jag såg ju din film på youtube tidigare idag!
Är det 2014 du ska ut på 10v-turen?

Det jag inte lyckats se i några youtubes eller bilder är huruvida det finns möjlighet
att hänga upp en lanterna i taket?
Eller kanske till och med möjlighet att dra en lina så man kan hänga grejer på tork?

Kan du upplysa mig om detta? :)

mvh / Alex

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips