Hilleberg Nallo 2-3GT VS Hilleberg nammatj 2-3GT

Ta 3-mans utan absid!

Istället för ett tvåmanna GT så välj ett tremanna utan GT-absid. Lika stort, lättare och billigare! Och då har du dessutom plats för en gubbe extra!

Missförstånd?

Fast om inget av detta hade spelat någon roll eller inte gjort till eller från hade nog tältköparna endast införskaffat Nallo eller Namatj?

Jag tror du missförstår mig. Det som varken gör från eller till är myggnätet i absidöppningen.
För visst finns det plats för både Nallo och Nammtj i vår värld ;)

Hur jag använder mitt Nallo och mitt Nammatj skrev jag i ett tidigare inlägg.

Uffe

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Nammatj 3

är liksom Lars vad jag kommit fram till efter massor av tänk och en annan tråd här på utsidan.
http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=56074&highlight=nallo+nammatj

Tyvärr kunde jag inte köpa tältet i höstas för jag blev tvungen att använda pengarna till mat och hyra. (ostadiga inkomster suck)
Vi är två personer. Istället för absid så finns det extra utrymmet inne i tältet.

Tills drömtältet Nammatj 3 anländer så får mitt blå fjällräven termo g 66 duga (som för övrigt bara väger något mer än ett akto.)

Kaitum 3

Jag skulle köra på ett Kaitum 3 utan GT-absid. Så mycket yta, komfort och utrymme till facila 3 kg bruttovikt saknar motstycke på tältmarknaden i övrigt.

Spenderat mycket tid i Hillebergs, Fjällrävens, TNF:s och Marmots olika tältmodeller, men Kaitum 3 är och förblir en favorit. Dyrt som f-n, men det är värt det. :)

DÅ står det alltså mellan kaitum och nammatj. Den slutliga frågan är nu, Vad är det som gör så att man inte kan fälla upp nammatj såhär? Jag ringde hilleberg men fick svaret, dragkedjorna, men vad hindrar dom från att fälla upp och rulla ihop på samma sätt?

nallo3gtkortsida1.jpg

På Nallot finns det öppning på bägge sidor av absiden. Tältet har alltså en dragkedja längs med den tredje tältstången, som Nammatj inte har. Utan att öppna denna dörröppning/dragkedja kan man inte rulla upp absiden (tältduken blir för kort helt enkelt). Förstår du hur jag menar?

/Erik

Har även funderat över GT verisonerna, jovisst det känns ju gött att ha mycket utrymme men hur mycket använder man verkligen det till mer än att lägga kängor/ryggsäckar där?

Jag är bara inne i innertältet när jag ska sova. Ungarna däremot är där hela tiden :)
Jag lagar mat i absiden, vilar och tittar på utsikten. Nu har jag ett footprint så det är ju torrt och skönt att ligga och vila mot en ryggsäck eller Thermarest stolen :)

Värt att tillägga...

... kan vara att det är en baggis att fixa en tältabsid i enlighet med bilden ovan även i ett Kaitum utan GT-absid. Det är bara att lossa den främre raden av spolknappar och rulla bak innertältet (som då fortfarande går lätt att komma in i från den andra absiden) till mittstången.

På Nallot finns det öppning på bägge sidor av absiden. Tältet har alltså en dragkedja längs med den tredje tältstången, som Nammatj inte har. Utan att öppna denna dörröppning/dragkedja kan man inte rulla upp absiden (tältduken blir för kort helt enkelt). Förstår du hur jag menar?

/Erik

Fast jag förstår inte riktigt...på mitt Tarra kan jag rulla bort hela absiden om jag lossar markfästena.
Och Tarra och Nammatj har samma typ av dragkedjeöppning. Det blir iofs en liten flik som inte kan vikas bort helt, men den är obetydlig. Samma sak går att göra på Keron...

Eller är jag ute och cyklar, menar ni gt-varianterna :)?

//J

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips