Hilleberg Nallo 2-3GT VS Hilleberg nammatj 2-3GT

Jag var och kikade på både nammatj 3GT och kaitum 3GT förra veckan.
Efter sett de båda uppställda och "provluggit" dom så bestämde jag mig för kaitum pga det grymt generösa utrymmet. Att ha raka inneväggar gör väldigt mycket, något bredare än motsvarande nammatj och två absider känns skönt för mig som ska ut med två hundar.
Rekommenderar att gå o se båda i verkligheten och bestämma därefter.

Till kaitums nackdel skulle väl vara samma som dess fördel, att det är väldigt stort. Framförallt GT-versionen (5.05 m i längd), så man får kanske leta tältplats lite mer beroende på omgivning.

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Tackar alla för de grymma tipsen, det har verkligen blivit lättare! Har nästan bestämt mig och det lutar åt kaitum 2-3gt. Jag gillar tält öppningen mer än vad jag gillar dörren och myggnätet på nammatjen. Vikten är den samma och skall bara smyga iväg och spana in det innan jag köper det!

Borde det inte vara möjligt att sy om dörren till innetältet i Nallo och sätta dit ett myggnät? ...eler förstör man dörren då?

Borde det inte vara möjligt att sy om dörren till innetältet i Nallo och sätta dit ett myggnät? ...eler förstör man dörren då?

Innertältets dörr på Nallo har både helt myggnät och tyg som på alla Hilleberg tält, dvs ingen skillnad på Nammatj och Nallo på den punkten.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips