Hilleberg Nallo 2-3GT VS Hilleberg nammatj 2-3GT

Jag var och kikade på både nammatj 3GT och kaitum 3GT förra veckan.
Efter sett de båda uppställda och "provluggit" dom så bestämde jag mig för kaitum pga det grymt generösa utrymmet. Att ha raka inneväggar gör väldigt mycket, något bredare än motsvarande nammatj och två absider känns skönt för mig som ska ut med två hundar.
Rekommenderar att gå o se båda i verkligheten och bestämma därefter.

Till kaitums nackdel skulle väl vara samma som dess fördel, att det är väldigt stort. Framförallt GT-versionen (5.05 m i längd), så man får kanske leta tältplats lite mer beroende på omgivning.

Aktuellt

På två hjul genom Karelen: Grusvägar, bastur och möten för livet

Två irländska cyklister reser till finska Karelen för att utforska områdets “grå guld” – alla övergivna, slingrande grusvägar.

Upplev Halmstads kust: Vandra Prins Bertils stig

Leden som på 18 kilometer förenar stadspuls, rogivande natur och slående vyer över havet.

Månadens fråga: Hösten är här – vad lockar mest?

Är hösten en tid för svampplockning runt knuten – eller lockar äventyren? Vi tar pulsen på Friluftssverige hösten 2025.

Vinn bästsäljande Caldera 8 från Brooks!

Ta chansen att vinna höstens nya löparskor – lika perfekta för dagliga terrängpass som för ultramaraton.
Tackar alla för de grymma tipsen, det har verkligen blivit lättare! Har nästan bestämt mig och det lutar åt kaitum 2-3gt. Jag gillar tält öppningen mer än vad jag gillar dörren och myggnätet på nammatjen. Vikten är den samma och skall bara smyga iväg och spana in det innan jag köper det!

Borde det inte vara möjligt att sy om dörren till innetältet i Nallo och sätta dit ett myggnät? ...eler förstör man dörren då?

Borde det inte vara möjligt att sy om dörren till innetältet i Nallo och sätta dit ett myggnät? ...eler förstör man dörren då?

Innertältets dörr på Nallo har både helt myggnät och tyg som på alla Hilleberg tält, dvs ingen skillnad på Nammatj och Nallo på den punkten.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips