Beror väl lite på hur välanvänt det är, eller välskött? Kan ett tält som bara ligger i påsen hålla bra under bra förhållanden? Min make hade ett gammalt tält (helsport) där beläggningen på duken hade smulats sönder efter 20 år i garaget.
Själv har jag ett Keron 3 från 1985 som användes i fjällen sista gången 2007, men då började golvet läcka. Vi funderade på att byta golv, men vid närmare granskning såg vi att tältduken verkade sliten, den ser ut att bli lite fuktig på några ställen när det regnar. Det är välanvänt och ganska välskött. Jag har pensionerat det som fjälltält, men det lever en aktiv pensionärstillvaro som festivaltält, kompletterat med ett extra golv, och det funkar bra. Men det är nog inte värt några pengar.
Frågan är när mitt Nallo 3, som köptes begagnat 2008, går samma väg. Jag köpte det för 3500 kr, som jag tror var lite drygt hälften av vad ett nytt kostade då. Idag kostar ett nytt 10000, men skulle mitt verkligen vara värt ens samma pris som jag gav för det? Jag minns inte hur gammalt det var när jag köpte det, men helt klart mindre än 20 år, snarare kanske 5 år.