Hilleberg färger

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Villhöver är standard bland killar...med fru

HAHAHA!! Värst vad det happar sig. Skönt att du har ett progressivt gäng av gifta, modiga, män omkring dig. I mina cirklar är det endast omogna, skitiga skitungar i medelåldern med ”ett sunt förhållande till giftermål” (ogifta/skilda) som använder det då vi utan tvekan, förbehåll eller överläggning köper/drömmer det vi vill ha, helst med omedelbar behovstillfredsställelse.

De gifta tenderar att smyga med sina lustar/inköp för att inte drabbas av ”Blue Balls” ;-)
Ps. Rött är den lättaste färgen. Åtminstone att bära...

IMG_0599.JPG
IMG_1506.jpg

haha, vilken härlig tråd tur att jag ramlade över denna.

Jag återgår till huvudfrågan gällande insekter.

Mitt bidrag är helt ovetenskapligt och enbart baserat på mina upplevelser vilka kan vara vilseledande men ...
Jag har i många år alltid använt grönt, 20 år, samt ett gult i 3 år, men då jag var i behov av ett nytt för mig och min son så fick han lov till att välja färg, det blev rött.
I början valde jag att vandra bekanta fjällturer med honom så baserat på samma plats men i annan tid upplevde jag det röda tältet som det minst insektslockande varianten, nu har jag haft rött i ca 10 år även om det är tranbärs rött nu och känslan är fortfarande att det lockar insekter mindre baserat på när jag sitter en bit ifrån och gör min mat jmf med när jag sitter i tältöppningen och tittar på naturen

... Lättare om de bara tillverkade tält i en färg :p
Då hade vi ju aldrig haft den här roliga och lärande tråden

haha, vilken härlig tråd tur att jag ramlade över denna.

Jag återgår till huvudfrågan gällande insekter.

Mitt bidrag är helt ovetenskapligt och enbart baserat på mina upplevelser vilka kan vara vilseledande men ...
Jag har i många år alltid använt grönt, 20 år, samt ett gult i 3 år, men då jag var i behov av ett nytt för mig och min son så fick han lov till att välja färg, det blev rött.
I början valde jag att vandra bekanta fjällturer med honom så baserat på samma plats men i annan tid upplevde jag det röda tältet som det minst insektslockande varianten, nu har jag haft rött i ca 10 år även om det är tranbärs rött nu och känslan är fortfarande att det lockar insekter mindre baserat på när jag sitter en bit ifrån och gör min mat jmf med när jag sitter i tältöppningen och tittar på naturen

Då hade vi ju aldrig haft den här roliga och lärande tråden

Det måste vara det mest vetenskapligt korrekta testet hittills i praktiskt utförande :D Tycker också att rött verkar mindre attraktivt hos insekter, men så har vi ju fått en massa matnyttig teori i denna tråden nu också.
Vi behöver bara statisktisk storlek på underlaget i praktik nu också, så har vi några tusen till som haft olika färger under många år och vandrat på samma ställen med de olika så är vi i mål.... :p

Jag köpte ett rött Nallo4GT och kommer antagligen att komplettera med ett rött Unna också.

Att inte berätta för frun att man köper det är ju inte direkt smygande, bara försenande av informationen. "Åh det där tältet har jag haft länge" :D

Insekter

(...) Jag har i många år alltid använt grönt, 20 år, samt ett gult i 3 år, men då jag var i behov av ett nytt för mig och min son så fick han lov till att välja färg, det blev rött.
I början valde jag att vandra bekanta fjällturer med honom så baserat på samma plats men i annan tid upplevde jag det röda tältet som det minst insektslockande varianten (...)
Jag har aldrig ägt ett knallgult tält, men logiskt sett kan vi ju inkludera färger på kläder, sovsäckar etc i erfarenhetsbasen. Utfallet för min del stämmer då med ditt:
  • Rött drar betydligt mindre flygfän till sig än gult, som är en riktig värsting.
  • Mörkgrönt, svart och andra riktigt mörka färgtoner drar till sig mer än rött, fr a knott och flugor.
  • Ljust mossgrönt som inte kontrasterar med omgivande natur fungerar däremot bra.
  • Ett av mina barn hade ett knallblått sittunderlag en gång, som verkligen var en insektsmagnet, men det kanske var ett engångsfall - blått är annars inte min färg i naturen.
  • Rosa, lila och dylikt har jag inte heller testat :)

Skakar liv i tråden.

Rött - Grönt - Sand??

Bra eller anus?

Har ett grönt Nammatj 3 GT, har en grön tarp 10..

Om man nu ska klippa till med ett nytt tält, mest troligt Rogen, va fasen väljer man för färg?

Gillar att vara lite hemlig ibland i skog å fjäll, men fasen vad fräcka dom röda är.

Avskyr varma tält, någon som vet om det skiljer i värme bland färgerna?

Jag har alla tre färgerna. Det handlar bara om tycke och smak. Ja vissa färger (rött antagligen) åldras snabbare och mörkare färger blir varma i solljus men tält för vandring är ett nattskydd som inte direkt exponeras för starkt ljus (i normalfallet, ja jag vet att det är ljust dygnet runt i juli i Lappland).

Jag har alla tre färgerna. Det handlar bara om tycke och smak. Ja vissa färger (rött antagligen) åldras snabbare och mörkare färger blir varma i solljus men tält för vandring är ett nattskydd som inte direkt exponeras för starkt ljus (i normalfallet, ja jag vet att det är ljust dygnet runt i juli i Lappland).
Okey, har du någon favoritfärg?

(och vilka modeller använder du)

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips