Färg på tältet?

millimeter; sa:
Angående hur svåra gröna tält är att se så hänvisar jag helt enkelt till empiriska bevis som består av mina fjällturer. Jag har ett - just det - grönt tält, som jag flera gånger haft besvär med att få syn på på långt håll, och jag är _inte_ färgblind på något vis. Ett rött tält skulle ha synts betydligt bättre. Detta är alltså vad du kallar "bullshit". Jag tror inte vi kommer längre än så.

Tack för diskussionen.

Nä, en en gång är det inte vad jag säger trots att jag varit övertydlig.

Det var så lite......
 
Tänk att en så "banal" fråga kan väcka sådana känslor hos folk ;-)

Själv har jag ett Grönt tält, med gult innertält.

Vet ni varför?

Jo, tältet jag ville ha fanns bara i denna färg.:)
(ett Bergans Compact)

/Tommy
 
Tommy125; sa:
Tänk att en så "banal" fråga kan väcka sådana känslor hos folk ;-)

Själv har jag ett Grönt tält, med gult innertält.

Vet ni varför?

Jo, tältet jag ville ha fanns bara i denna färg.:)
(ett Bergans Compact)

/Tommy

Tältdiskussioner på Utsidan verka väcka samma känslor bildiskussioner i jobbets fikarum.

Vårt tält:
Grönt ytter = diskret och snyggt
Vitt inner = ljust och trevligt men opraktiskt
 
Tält och säkerhet

Jag såg en bild på en fjällsluttning som var helt kal, brevid den bild stog en bild på samma fjällsluttning fast tagen med värmekamera, då såg man tydligt ett tält och en figur som vinkade.
Med ett rött tält skulle den personen synts väldigt tydligt.
Är man säkerhets medveten så skulle rött eller gult vara att föredra, jag som är mer traditionellt lagd och har en skum noja över att vara redo när kriget kommer skulle dock köpt ett grönt eller kamoflerat tält.
Jag har en polare som varit runt mycket i grekland och turkiet och klättrat runt, han brukar tjuvtälta lite överallt och jag tror det skulle vara svårt att göra det med ett rött tält.
Samtidigt så kanske ett rött tält är en tjej magnet!
Hmm.. Rött tält låter inte så dåligt när jag tänker på det. De som inte vill umgås på fjället håller sig undan när de ser ett rött tält, de som är trevliga och sociala kommer fram och hälsar när det ser ett rött tält. Det är väl bra?
urkk vad jag svamlar!
Nu ska jag hem och äta lunch!
Jag har förresten fifflat ihop en blog om mig själv http://www.ludd.luth.se/~wizzo/wordpress/

//nisse
 

avslutad210712

Gäst
Köpte ett rött tält i våras och det syns hur tydligt som helst ute i fjällvärlden och även om jag inte hade något grönt att ställa bredvid så törs jag nog lova att ett rött syns bättre. Om man tänker efter så måste det väl ändå finnas någon anleding till att vägarbetare och andra som vill synas väljer röda/orange kläder.

När det gäller Hillebergs sandfärgade tält som säljs i Tyskland är det så att det är en specialbeställning av företaget i fråga. Var nämligen sugen på ett sandfärgat varför jag frågade Hilleberg och deras råd var att köpa direkt från Tyskland för de säljer inte den färgen direkt till konsument. Däremot hade de ett sandfärgat Staika i våras på sin webb-outlet så där kan man kanske hitta om man inte absolut kräver att tältet skall vara helt nytt.
 
Grönt

Jag har grönt på det yttre skalet och gult inne i kupén, känns bra tycker jag att inte synas allt för mycket ute i naturen, sen är mitt Keron3 begagnat redan när jag köpte det så valet var inte mitt, tror att det kvittar för min del. /Gunnar
 
Re: Grönt

CanMan; sa:
Jag har grönt på det yttre skalet och gult inne i kupén, känns bra tycker jag att inte synas allt för mycket ute i naturen, sen är mitt Keron3 begagnat redan när jag köpte det så valet var inte mitt, tror att det kvittar för min del. /Gunnar

Mitt har samma färgkombination, dock är den gröna färgen lite mer "lysande" ärtgrön(?), nästan lite metallic-lik. Så jag ser tältet men känner mig inte kamouflerad. Vad gör jag? Är det varken bra eller dåligt, eller är det den gyllene medelvägen? Har faktiskt inte tänkt så mycket på färgen tidigare, men kunde välja grönt eller gult och tyckte den gröna "självlysande" var något mer diskret än den gula. Tältet ville jag ju bara ha och är fortfarande väldigt nöjt med, oavsett färgen.

Kanske är tälten mer personliga (eller säger mer om ägarens personlighet) än vad jag trott. Antingen vill man synas eller inte... Jag valde "synas" men lite mindre. Nu blev det för djuuupt.

/Pottan
 
Nordesjö; sa:
Sand kanske är ett alternativ om man ska köpa tält. Och om man ska köpa Hilleberg.

Om man ska snacka ren estetik så torde Helsports röd-gula uppkräkning vara högt på listan över fulaste färgval:

Svalbard.gif

"Titta pappa, jag fick ett lektält i mitt Happy Meal!"

Har precis ett sånt, "Helsports rödgula uppkräkning", eller Helsport Svalbard 3 som vi lekmän kallar det.
Förutom att det är otroligt vindstabilt så syns det på flera kilometers avstånd, vilket ur fjällsäkerhetssynpunkt ju är bra. Fast vill man vara mer diskret ska man nog välja den gröna varianten. Däremot är ljuset i det gulgröna mycket häftigare, ett dicotält helt enkelt ;)

/Ronny
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Mathias PHS Färg på tält? Bo och sova 36
Jockemeister Färg på HB Bo och sova 0
agrippa ID på dessa sovsäckar? (Temperatur, fyllnadsmaterial, vikt) Bo och sova 1
Weox Kondens på innertält ? Bo och sova 18
holetaker Tips på lättare tält - Lanshan? Bo och sova 19
asfaltsbarn På jakt efter "biltält" för 6+ personer Bo och sova 2
Litensvamp Vilket tält ska vi titta på/köpa för camping? Bo och sova 9
Jesper1972 Andrahandsvärde på tält ? Bo och sova 19
Heikkinen Fjällrävens kvalitet på tält? Bo och sova 1
holetaker Tips på prova-på-tält Bo och sova 31
komfortPerZonen Kudden på plats - eller? Bo och sova 10
Askel Synpunkter på HB Helags 3 eller Helsport Reinsfjell 3 Superlight Bo och sova 11
holetaker Sova på rygg-problem Bo och sova 18
passar Lista på långa uppblåsbara liggunderlag Bo och sova 3
gusfallca Tips på familje/campingtält Bo och sova 7
larsn1 Lunar solo på fjällvandring? Bo och sova 4
Torzo Tips på liggunderlag över 2 meter Bo och sova 0
thureb Nemo Equipment förvirrade viktuppgifter på XXL Bo och sova 2
Stefan_Bengtsson Höstrea på tält - vilket ska jag välja? Bo och sova 5
vandrafjäll Byta stormlinor på tältet Bo och sova 3
Lavskrikan Storleken på Hillbergs tält (och andra tält för den delen) Bo och sova 20
fnöskticko Tips på fungerande lina/kombinationer till tarpuppsättning? Bo och sova 5
wrede44 Helsport Reinsfjell superlight, lösning på halt golv? Bo och sova 8
jonash75 Tips på sovsäck Bo och sova 10
utsidannor Tips på sovsäck, cirka 800 kr och lätt om möjligt Bo och sova 7
Still Alive Tips önskas på sovsäcksöverdrag Bo och sova 15
buffy2 Marmot Trestles Elite 20 på vintern? Bo och sova 5
tillin Lång väntetid på tält från Hilleberg. Bo och sova 8
vandrafjäll Någon som vet vilken sovsäck min fru fyndade på loppis Bo och sova 17
Scoutmamman Tips på sovsäck, runt 1000 kr och liten packvolym Bo och sova 21
Aron1900 Lättillgänglig tältplats på Öland Bo och sova 2
Silver Fang Tips på liggunderlag/luftmadrass Bo och sova 12
Sjösimmerskan Spännare av tältlinor på Exolight II Jack Wolfskin. Hur funkar de? Bo och sova 3
jpalmert Låg brottgräns på hillebergs staglina? Bo och sova 5
Modular Kupoltält med 'bredd' på minst 180cm... Bo och sova 18
Antilop Vilken temp på sovsäcken rekommenderar ni för Kungsleden augusti/tidigt september? Bo och sova 5
JonathanWW Tre- eller fyrmanstält till familj på fyra? Bo och sova 12
vandrafjäll Någon som har koll på Mammut sphere eigerjoch Bo och sova 0
Rännberg244 Vintertältning på kalfjället Bo och sova 7
jonw Skillnaden mellan dyrt och mindre dyrt, vad ska man tänka på när man köper begagnat? Bo och sova 40
linggon Kondens på tält vid golvkanter med kamin Bo och sova 22
avslutmedlemskap0904 Titta på stjärnorna Bo och sova 10
Rasku89 Tips på bra dun-underquilt till hennesey hammock! Bo och sova 16
såg Är Hammock något bra för en som rör sig mycket på natten? Bo och sova 5
Stadsmulle Tips på prisvärt 2.5-3p vandringstält fjäll+vandringsleder 3-säsongs? Bo och sova 2
Dalekarlia Tips på tält Bo och sova 14
vandrafjäll Nån som vet vad jag fyndat på loppis, fjällräven sovsäck Bo och sova 10
Nosse Komfort temp på sovsäck, hur räknas/klassas det? Bo och sova 5
Rasku89 Tips på bra dunsovsäckar som tar liten plats i packning? Bo och sova 22
Ooscar Vågar man lita på tältet? Bo och sova 13

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.