Färg på tältet?

Nordesjö; sa:
Om man ska snacka ren estetik så torde Helsports röd-gula uppkräkning vara högt på listan över fulaste färgval:

superbandera-spain_hw.gif

Jag? Fulast?

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Mitt är grönt och det valdes på grund av att jag inte vill synas. Det minskar stöldrisken och för att länsman hittar en om man tjuvfiskar. Nästan alla kläder jag har är i grönt. Man blir mer svårupptäckt för djur vilket ökar chansen att se ovanliga djur. Själv så ogillar jag grälla färger. Sen att det skulle vara så fruktansvårt svårt att se är ju bullshit. Ofta ser man tältet på fler km avstånd om man vet var det är.

Sen angående det där vetenskapliga och färger så handlar det om smak och frekvens. Man kan alltså inte säga att rött är mer intensivt och så. Det beror på nyans. Själv kan jag tänka mig att rött är trevligt när det regnar men mindre trevligt på morgonen när solen skiner.

crazy; sa:
Mitt är grönt och det valdes på grund av att jag inte vill synas. Det minskar stöldrisken och för att länsman hittar en om man tjuvfiskar. Nästan alla kläder jag har är i grönt. Man blir mer svårupptäckt för djur vilket ökar chansen att se ovanliga djur. Själv så ogillar jag grälla färger. Sen att det skulle vara så fruktansvårt svårt att se är ju bullshit. Ofta ser man tältet på fler km avstånd om man vet var det är.

Nja, bullshit är det inte alls. Naturligtvis är det inte så att man tvingas sova på en sten 10 m från tältet bara för att man inte hittar det gröna fanskapet, men det är absurt att påstå att man inte ser ett rött tält bättre. Och därav följer ofrånkomligen att det finns vissa tillfällen när man ser ett rött tält, men överhuvud taget inte ett grönt. Detta var just poängen. Sista fjällturen i somras hade jag gärna sluppit ett grönt tält, eftersom jag flera gånger ville se var jag bodde relativt terrängen.

Stöldrisk däremot.. är det inte bullshit att folk snor hela tältet på fjället? Du säger ju emot dig själv lite när du säger att gröna tält är bättre då de inte syns lika bra, för att till slut konstatera att osynligheten bara är "bullshit"! Starkt jobbat! ;)

Själv kan jag tänka mig att rött är trevligt när det regnar men mindre trevligt på morgonen när solen skiner.

Jag håller med. Nackdelen med ett rött tält vore ironiskt nog färgen.

MvH

För er som inte vill synas så är kanske ett kamoflage- tält det bästa. I sommar snubblade jag praktiskt taget över ett! Det var nästan omöjligt att se (gråstarr? gammal som man börjar bli). :)

Själv gillar jag färgstarka saker, gärna rött! Det blir då lätt att se och ljust och läcker färg inomhus. Skarpa färger håller också (kanske, vem vet?) hungriga rovdjur och andra turister på avstånd. Andra fördelar är att under jakttiderna så minskar risken för kulor i tält och sovsäck (hehe). :)

Låg profil, brunt och svart, Golite Trig 2 är perfekt när man ibland måste smygcampa i ett land utan allemansrätt som i Sverige..

http://www.mypix.se/VisaBild.asp?id=JMRPINIOEON0 (Fast på bilden var jag iofs på en campingplats på Isle of Wight)

I bergen eller skogar går det bra, men bönderna kan vara bra sura ibland.. "-Get the F***K of the field!!!" skrek bonden från bilen när vi stannat en sen eftermiddag i Essex.. :)

Men även i svenska fjäll föredrar jag att vara diskret.

jamo; sa:
Låg profil, brunt och svart, Golite Trig 2 är perfekt när man ibland måste smygcampa i ett land utan allemansrätt som i Sverige..

http://www.mypix.se/VisaBild.asp?id=JMRPINIOEON0 (Fast på bilden var jag iofs på en campingplats på Isle of Wight)

I bergen eller skogar går det bra, men bönderna kan vara bra sura ibland.. "-Get the F***K of the field!!!" skrek bonden från bilen när vi stannat en sen eftermiddag i Essex.. :)

Men även i svenska fjäll föredrar jag att vara diskret.

Jag har hört att, av ovanstående skäl, så är
nästan alla tält som säljs i UK gröna.

Jag har f ö tältat en hel del i länder utan allemansrätt, Italien, Frankrike, Spanien,
och det brukar gå bra. Jag har ofta rentav
fått råd av bönderna var jag ska ställa
tältet. Sen gäller det att se upp med hur korna har sina stråk. Jag har en dåplig bild av
en ko som med stor misstänksamhet betraktar mitt
Akto och en annan som dräglar på det.

millimeter; sa:
crazy; sa:

Nja, bullshit är det inte alls. Naturligtvis är det inte så att man tvingas sova på en sten 10 m från tältet bara för att man inte hittar det gröna fanskapet, men det är absurt att påstå att man inte ser ett rött tält bättre. Och därav följer ofrånkomligen att det finns vissa tillfällen när man ser ett rött tält, men överhuvud taget inte ett grönt. Detta var just poängen. Sista fjällturen i somras hade jag gärna sluppit ett grönt tält, eftersom jag flera gånger ville se var jag bodde relativt terrängen.

Stöldrisk däremot.. är det inte bullshit att folk snor hela tältet på fjället? Du säger ju emot dig själv lite när du säger att gröna tält är bättre då de inte syns lika bra, för att till slut konstatera att osynligheten bara är "bullshit"! Starkt jobbat! ;)

Själv kan jag tänka mig att rött är trevligt när det regnar men mindre trevligt på morgonen när solen skiner.

Jag håller med. Nackdelen med ett rött tält vore ironiskt nog färgen.

MvH

Nej jag säger inte emot mig själv. Jag säger precis som det står att det är bullshit att tältet skulle vara så fruktansvärt svårt att se. För att översätta för en ordblind så innebär detta att röda tält är lättare att se än röda (gröna) men de gröna är inte så svåra att upptäcka som vissa kanske tror eller till och med påstår. För att förtydliga så pratar jag i detta fall om mänskliga ögon och inte djur vilka har ett annat färgseende än människor. Jag drar inte heller in de människor som har det extremt ovanliga åkomman att de är helt färgblinda. För dessa spelar nog inte färgval någon roll. Tomten skulle nog dock föredra ett rött tält.
[Ändrat av crazy 2004-10-13 kl 20:21]

crazy; sa:
Nej jag säger inte emot mig själv. Jag säger precis som det står att det är bullshit att tältet skulle vara så fruktansvärt svårt att se. För att översätta för en ordblind så innebär detta att röda tält är lättare att se än röda (gröna) men de gröna är inte så svåra att upptäcka som vissa kanske tror eller till och med påstår. För att förtydliga så pratar jag i detta fall om mänskliga ögon och inte djur vilka har ett annat färgseende än människor. Jag drar inte heller in de människor som har det extremt ovanliga åkomman att de är helt färgblinda. För dessa spelar nog inte färgval någon roll. Tomten skulle nog dock föredra ett rött tält.
[Ändrat av crazy 2004-10-13 kl 20:21]

Oops, förlåt mig om du blir upprörd. Vad sakligt av dig att insinuera att jag är ordblind, men å andra sidan tycker du väl att jag är precis lika dum i huvudet. Heta känslor är superpraktiska i meningsutbyten!

Angående hur svåra gröna tält är att se så hänvisar jag helt enkelt till empiriska bevis som består av mina fjällturer. Jag har ett - just det - grönt tält, som jag flera gånger haft besvär med att få syn på på långt håll, och jag är _inte_ färgblind på något vis. Ett rött tält skulle ha synts betydligt bättre. Detta är alltså vad du kallar "bullshit". Jag tror inte vi kommer längre än så.

Tack för diskussionen.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips