Hilleberg Enan vs Tarptent Stratospire 1 - Gröna Bandet

Stor tarp med med myggnät innertält med botten.
Kolla på hemsida för de som gått sträckan tidigare finns säkert olika åsikter.
Ett sämre tält ev en bra stor tarp över när det behövs dvs med många linor och pinnar.
Jag har ett HS ringstind sl 2p det är det lättaste tältet med ok VP och rymligt nog för långtur.
Med tarp får du ju inte de små tältens dåliga ventilation och problem med plats för att torka kläder eller att laga mat under väder skydd.

Större delen av sträckan är väl på Kungsleden och nära till stugor och ev räddning sådan ställen har jag undvikit och har därför inte utpräglad lättvikts utr.
Men på denna typ av tur är ju vikten av större betydelse än annars och skulle försökt hamna på 6-700 gr för väderskydd.

Köper du en tarp kan du ha den till allt möjligt ett specialtält för denna tur kanske du inte anv så mkt senare.
Tarp kan man ju även sy själv jfr med tält som knappt lönar sig.

Många kloka åsikter, kan bidra med att jag numera är riktigt nöjd med mitt Enan. Dock led det som många mindre tält av kondens, samt att ytterväven vid blåst gick mot innertältet ffa vid kortändarna. Men Hilleberg skickade gratis linor och markspik till de små öglor som finns, 2 på varje kortsida, löser det mesta. Innan detta var jag sådär nöjd bara...

Många kloka åsikter, kan bidra med att jag numera är riktigt nöjd med mitt Enan. Dock led det som många mindre tält av kondens, samt att ytterväven vid blåst gick mot innertältet ffa vid kortändarna. Men Hilleberg skickade gratis linor och markspik till de små öglor som finns, 2 på varje kortsida, löser det mesta. Innan detta var jag sådär nöjd bara...

Jag är lite osäker på vilken kortsida du syftar på ang de små öglorna som du nämnde, är det vid änden eller på långsidan? Vid ingången?

Är det det du syftade på? De två små öglorna?
IMG_2402.jpg

Sorry, var lite otydlig. Extralinorna fästs i de små öglor som finns vid ventilationsöppningarna (de som kan stängas vid blåst), två öglor på varje sida. Dvs inte vid ingången.

Aktuellt

”Att få tillverka Jörnkängan är en gåva”

I över 40 år har den kultförklarade Jörnkängan tillverkats av Anders Dernebo i Jörn. Nu har det unika hantverket förts vidare: till Myrene Fjellström.

Mer natur på kortare tid – därför väljer allt fler speed hiking

Vinn skidstavar från Akka!

Ta chansen att uttrycka din personliga stil i slalombacken. Vi tävlar ut två par av unika skidstavar från det nya, svenska varumärket Akka!

Skidbranschens kamp mot klockan – hållbarhetsarbetet skalas upp

Skidbranschen är hotad av klimatförändringarna. Nu vill de agera – tillsammans. Utsidan rapporterar från branschmässan Prowinter i Bolzano, Italien.
På mitt HB unna får jag ju även släppa på inner tältet vid stark blåst Fast det har 2 korsbågar som normalt ger stora avstånd.
Sett andra som haft dessa "sardin"burkar som enan till tält och tyckt syn om dem delvis pga kondens men för att jag haft en annan upplevelse av frihet och slippa sitta ute i regn och blåst och laga mat iaf med ok plats går väl i undantagsfall laga mat i ett enan om man ej av normallängd eller lång.
Jag skulle ju behövt en tarp och då fått samma vikt som unna.

På mitt HB unna får jag ju även släppa på inner tältet vid stark blåst Fast det har 2 korsbågar som normalt ger stora avstånd.
Sett andra som haft dessa "sardin"burkar som enan till tält och tyckt syn om dem delvis pga kondens men för att jag haft en annan upplevelse av frihet och slippa sitta ute i regn och blåst och laga mat iaf med ok plats går väl i undantagsfall laga mat i ett enan om man ej av normallängd eller lång.
Jag skulle ju behövt en tarp och då fått samma vikt som unna.

Märkligt att vi kan ha så olika uppfattning om enan. Är jag onormalt liten då med mina 66kg och 180cm? Jag upplever mitt enan som rymligt och gott om plats för att laga mat. Har inte problem med kondens heller.

Hur storlek på tält uppfattas är högst individuellt. Jag använder ett HB Nallo 2 som tält när jag är ute ensam. Allt mindre än det uppfattar jag som för trångt.

Det betyder inte att andra gör det.

Märkligt att vi kan ha så olika uppfattning om enan. Är jag onormalt liten då med mina 66kg och 180cm? Jag upplever mitt enan som rymligt och gott om plats för att laga mat. Har inte problem med kondens heller.

Jag tror inte det har med storleken att göra utan snarare hur man själv personligen upplever rymd, storlek och hur man hanterar en viss tälts design. Jag själv är 187 cm och väger runt 85 kg och har använt HB Akto och har tyckt att tältet var rymligt och det varit gott om plats. Men idag skulle jag välja ett tält med högre takhöjd eftersom jag vill kunna sitta upp ordentligt. Möjligen så kan åldern också påverka då man inte är lika smidig och elastisk förr ;-)

Jag är 192 -90 kg blir ju även kondens i Unna fast öppnar ytter maximalt för att inte regna in och även öppet helt invändigt nät mot ytter öppning och spänner inte ner ytter utan spänner ut båda Absiderna om det ej närmar sig minus och 10-15 m/s
Pratade med HB ang resårer idag som har varit dåliga några år för ca 10 år sedan och även de enklare tälten är testade i vindtunnel för 30 m/s.
Även på tält som unna rekommenderas att ha dubbel uppsättning av stänger(vid krävande turer som är det ända jag går än så länge) de kanske jag trott varit onödigt men efter senaste turen så funderar jag på detta eller iaf ha mer än en lagnings sektion,ev kan enklare billigare stänger än DAC duga som förstärkning vilket jag redan har på lager när bytt på ett annat tält.

Jag har 3 tält och unna är det minsta,och i mitten på vikt och robusthet.

Provade flera "sardinburkar"i vintras i källaren Inga 1p små lätta kan jag anv testat ca 10 st olika modeller från ca 10 olika tillverkare.
Krav :
-ett tält ska vara lätt att komma in och ur snabbt i tex regn
-plats för packning inne i Absid
-kunna få plats med kök samtidigt med packning och tork av kängor och kläder
-kunna byta om sittande på liggunderlaget
-inte få kondens från insidan av yttertältet igenom nät i taket när man ev vidrör vid ombyte
-Klara kalfjäll i 15 m/s utan skador i veckor dvs några dagar under en tur och flera turer
-VP på minst 3000 i ytterväv och golv original.
-genomtänkta lösningar för att snabbt kunna sätta upp tältet i regn och blåst utan att innertältet blir vått.
-ej under 20D i vävar någonstans i konstruktion
-fristående utan markpinnar för att kunna sätta upp på berg och kunna flytta runt när monterat för att hitta bästa placering från hålor,stenar,lutning osv vid mjuk mark.
-inga lösa pinnar som lätt åker ur fästen eller måste flyttas i position utan bågar
-inga tält med en stång mot vinden som lätt kan gå av som hela konstruktionen är beroende av

Inget lätt enklare 1p tält på marknaden klarar detta som jag testat ännu.

Ev vissa modeller från Tarpent och Durston är i den prisklassen att de inte varit aktuella för köp och därmed ej heller testat men de asymmetriska upplevs nog större men de kräver ofta stavar och då i AL och jag anv kolfiber vandringsstavar ev med nedersta sektion av AL.

Lästips

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.