Hilleberg Akto eller Suolo?

Eftersom jag är så nöjd med mitt Nammatj så blir det ett Hillebergtält igen. Har alltså ett 3-mans tält men ska nu köpa ett litet tält för mina ensamvandringar. Kommer främst att använda tältet för fjällvandring, vill ha absid (alltså är inte Unna intressant) och förutom mig själv ska två hundar kunna krypa in bredvid mig. Velar mellan Akto och Suolo. Någon som har erfarenhet av dessa?

Tycker båda är vettiga, har dock inte provat Soulo ute i det fria. Aktot litar jag på i alla väder dock och har använt 3 st exemplar. Jag skulle välja Aktot då det väger en hel del mindre, men är i stort sett lika stort. Ska man sova på klippa kan självstagande Soulo vara schysst dock. Paddlar du så..

// Jocke

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Hundar i tältet

Jo, det är lite oro det också. Ena hunden är stor och den andra rätt liten. Men de ska ju bara sova där och inte kliva omkring så mycket... :)

Trångt

Jag har sovit 2 personer i ett Akto inkl. all packning inuti absiden. Två hundar är inga problem.

// Jocke
Intressant uppgift!
Hur nära vän, måste de två personerna vara tror du, för att leva och bo i ett Akto en vecka i fjällmiljö? Kan man överhuvudtaget snacka om någon komfort i sammanhanget? Jag gissar att man nog bör ha en helsickes bra inställning för att klara det.

Intressant uppgift!
Hur nära vän, måste de två personerna vara tror du, för att leva och bo i ett Akto en vecka i fjällmiljö? Kan man överhuvudtaget snacka om någon komfort i sammanhanget? Jag gissar att man nog bör ha en helsickes bra inställning för att klara det.

0.85 m2/person säger ganska mycket.

Jo, det är lite oro det också. Ena hunden är stor och den andra rätt liten. Men de ska ju bara sova där och inte kliva omkring så mycket... :)
Visst kan det vara så. Men inte minst vädermässiga omständigheter kan ju tvinga en att ligga kvar en tid på samma plats och då måste man ju även kunna "bo" i tältet.
Akto eller Soulo är båda mycket fina tält, men med tanke på att du skall dela utrymmet med dina två hundar så skulle jag rekommendera ett något större tält.

God tur!

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips