Hilleberg Akto eller Suolo?

Eftersom jag är så nöjd med mitt Nammatj så blir det ett Hillebergtält igen. Har alltså ett 3-mans tält men ska nu köpa ett litet tält för mina ensamvandringar. Kommer främst att använda tältet för fjällvandring, vill ha absid (alltså är inte Unna intressant) och förutom mig själv ska två hundar kunna krypa in bredvid mig. Velar mellan Akto och Suolo. Någon som har erfarenhet av dessa?
 
Tycker båda är vettiga, har dock inte provat Soulo ute i det fria. Aktot litar jag på i alla väder dock och har använt 3 st exemplar. Jag skulle välja Aktot då det väger en hel del mindre, men är i stort sett lika stort. Ska man sova på klippa kan självstagande Soulo vara schysst dock. Paddlar du så..

// Jocke
 
Månadens produkt: Ergo Grip Enduro från Hestra
Rätt handskar kan göra stor skillnad under cyklingen. Ta chansen att tävla om lätta och bekväma Ergo Grip Enduro D3O från Hestra.
Hundar i tältet

Jo, det är lite oro det också. Ena hunden är stor och den andra rätt liten. Men de ska ju bara sova där och inte kliva omkring så mycket... :)
 
Trångt

Jag har sovit 2 personer i ett Akto inkl. all packning inuti absiden. Två hundar är inga problem.

// Jocke
Intressant uppgift!
Hur nära vän, måste de två personerna vara tror du, för att leva och bo i ett Akto en vecka i fjällmiljö? Kan man överhuvudtaget snacka om någon komfort i sammanhanget? Jag gissar att man nog bör ha en helsickes bra inställning för att klara det.
 

Aktuellt

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”
I nya boken Vandra i södra Småland guidar Niklas Kämpargård till 48 turer genom skogar, sjölandskap, myrar och kulturbygder.

Upprop för friluftslivet inför valet

Upprop för friluftslivet inför valet
Tycker du att friluftsliv, natur och allemansrätt är viktiga frågor inom politiken? Skriv under Svenskt Friluftslivs upprop!

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”
Utsidans redaktör Gabriel Arthur besöker Sveriges största friluftsfestival – och får med sig viktiga insikter hem.

Paddling i Muminfamiljens farvatten

Paddling i Muminfamiljens farvatten
Pellinge övärld och ön Klovharun inspirerade Tove Jansson. Förra sommaren paddlade Henrik Witt äntligen dit i kajak.
Intressant uppgift!
Hur nära vän, måste de två personerna vara tror du, för att leva och bo i ett Akto en vecka i fjällmiljö? Kan man överhuvudtaget snacka om någon komfort i sammanhanget? Jag gissar att man nog bör ha en helsickes bra inställning för att klara det.

0.85 m2/person säger ganska mycket.
 
Jo, det är lite oro det också. Ena hunden är stor och den andra rätt liten. Men de ska ju bara sova där och inte kliva omkring så mycket... :)
Visst kan det vara så. Men inte minst vädermässiga omständigheter kan ju tvinga en att ligga kvar en tid på samma plats och då måste man ju även kunna "bo" i tältet.
Akto eller Soulo är båda mycket fina tält, men med tanke på att du skall dela utrymmet med dina två hundar så skulle jag rekommendera ett något större tält.

God tur!
 

Lästips

Upptäck

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.