Hemtorkad mat!

Sojakött är kanonbra att basera maten på. Köps torrt (och billigt) så det behöver inte göras nåt med. Sen är det bara att koka ett par minuter så är det klart (görs sig bäst med några torra grönsaker).

När jag hade med mig egen torkad mat på fjällvandringen blötladade jag den i en burk en stund innan matrasten, sen var koktiden väldigt kort, ett par minuter ungefär.

Vad är sojakött?
Var hittar man sånt?

Det är knappt att man vågar delge sina tips bland en sådan samling gourmeter, eller är ni måhända gourmander ;) Jag har torkat testat att torka både kött och kyckling med godkända resultat, men vill man komma undan billigt, så är väl couscous + en påse varma koppen som smaksättning bland det mest ekonomiska. Dessutom är det enkelt då man inte behöver koka upp maten, utan bara hälla på varmvatten.

Men å andra sidan har jag en väldigt funktionell syn på det här med mat. Ute i det fria är smak underordnat energivärde och enkelhet ;)

Mvh /Joel

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Du får nog värma under lång tid vid 70 grader om du skall inaktivera enzymer, endel av dem är ganska värmestabila. RNaser kan man ju t o m koka, utan att de förlorar aktiviteten.

Det är ju sant, fast de flesta enzymer denaturera ju innan 70 grader, så att värma upp frukten borde göra stor skillnad angående hållbarheten.

För övrigt funkade äpple riktigt bra att torka när jag gjorde det i höstas. Jag gjorde inget speciellt med den, bara skar i skivor, in i ugnen och det var jättegott godis! Tog dock slut fort ;)
Visserligen åt jag upp den inom två veckor efter torkningen, så jag hade inga krav att den skulle hålla länge...

Det är knappt att man vågar delge sina tips bland en sådan samling gourmeter, eller är ni måhända gourmander ;) Jag har torkat testat att torka både kött och kyckling med godkända resultat, men vill man komma undan billigt, så är väl couscous + en påse varma koppen som smaksättning bland det mest ekonomiska. Dessutom är det enkelt då man inte behöver koka upp maten, utan bara hälla på varmvatten.
Ja, det brukar jag också använda. Couscous, potatismospulver eller annan snabblagad kolhydratkälla med någon pulversoppa eller pastasås som smak, naturligtvis blandat i samma kastrull. Minimal planering, minimalt krångel, minimal bränsleåtgång (kall mat ej inräknad). Med någon ölkorv per dag så får man i sig lite fett och protein också.

Vad är sojakött?
Var hittar man sånt?

Man framställer sojakött genom att pressa ut oljan ur sojabönan. Sen pressar man det till nån sorts bit, eller så låter man bli det och då blir det mer som färs.

I de flesta affärerna står det i samma hylla som konserverat kött och soppa på burk. Det märket jag har sett oftast har en grön-vit-rutig förpackning. Ibland finns det även fruset sojakött, det är också marinerat med något och därmed uppblött, det passar alltså inte att stoppa i sin hemmatorkade mat.

Sojakött är helt oslagbart, gott, proteinrikt, lätt, billigt. Tyvärr är det ju inte välkryddat, m det kan man råda bot på själv.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips