Hemtorkad mat!

Inför årets fjälltur torkade jag nästan all mat själv till 3 personer/8 dagar.
Enkelt, Billigt, lätt och framför allt väldigt gott.
Var lite orolig för hur det skulle fungera men det överaskade mig på alla plan. Det enda som är lite besvärligare är att laga maten på plats.. tar ca 20-30 minuter. När jag är i fjällen har jag semester och kan gott sitta på en fjällsluttning och njuta av utsikten för att 20 minuter senare njuta av god mat.
Kan varmt rekommendera att göra din egen mat. Priset blev ca 12kr/port. stor skillnad mot tidigare år då vi nästan bara har käkat färdiga frystorkmat á 70-80 kronor

Bäst resultat fick jag av. Köttfärs, champinjoner, kantareller, paprika, körsbärstomater(tunt skivade) Vitlök, morötter, Lök, purjolök,
Lätt att torka och lätt att tillaga.

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Men kanske skulle man prova att torka lite annorlunda mat t ex pannkakor?

Bode ju faktiskt funka rätt bra. Du har nog svårt att få dem "vanliga" igen så att du kan rulla ihop dem med sylt och grädde. Nere i Tyrolen kan man dock få pannkakssoppa, dvs strimlad pannkaka i varm buljong och det borde ju funka att göra själv från torra pankisar.

Annat gott att torka är:
Jordgubbar (halvor) som godis
Burkmajs
Burkkikärtor
frysta ärtor (kan ges en snabb förvällning)
rotsaker (förvälls)
blomkål (förvälls)
tunna marinerade köttstrimlor/skav/souvas
äpple/päron (doppas i ascorbinsyralösning)
Trattkantareller och karljohan

Lägg varorna i blöt så fort du kommit fram. Låt dra medan du fixar lägret. Spar bränsle och kortar tillagningstiden.

Självtorkat slår frystorkat alla dagar i veckan.

AV

Jag tror inte pannkakor är så vettigt att torka färdiga, men man kan ju torka ägg själv så kan man steka pannkakor på fjället. Sylt håller sig ju utan kyla (om den är rätt sockrad), och övriga ingredienser i pannkakorna är ju torra (om man då gör på torrmjölk).

Generellt är det ju oftast bäst att torka de olika råvarorna för sig.

äpple/päron (doppas i ascorbinsyralösning)

Askorbinsyra = C-vitamin, det fungerar utmärkt (jag har provat) med C-vtamin brustabletter.

Och anledningen är att annars hinner de bli bruna innan de har torkat (eftersom de oxiderar). C-vitamin = antixoidant.

C-vitamin fungerar också på potatis, men den är enklare att förvälla (vilket man egentligen bör göra även på frukt, för att stoppa de enzymer som annars gör den övermogen fast den är torkad, men frukt tål sällan att förvällas).

(Jag har läst Puhony:)

Askorbinsyra = C-vitamin, det fungerar utmärkt (jag har provat) med C-vtamin brustabletter.

Och anledningen är att annars hinner de bli bruna innan de har torkat (eftersom de oxiderar). C-vitamin = antixoidant.

C-vitamin fungerar också på potatis, men den är enklare att förvälla (vilket man egentligen bör göra även på frukt, för att stoppa de enzymer som annars gör den övermogen fast den är torkad, men frukt tål sällan att förvällas).

(Jag har läst Puhony:)

Bra att du kompletterar. Var kanske lite vag varför man skall göra vissa saker. Om man bara snabbt hettar upp frukten till 70 grader och sedan kyler innan torkning då borde ju enzymerna koagulera utan att cellerna går sönder? Har inte provat men borde gå.

Om du menar kemi så dito. Är kemilärare. Kan förresten tipsa om en dansk bok som heter Kemien bag Gastronomien. Förklarar ganska lättfattligt vad som händer i maten när vi tillagar den och varför den smakar/doftar/känns som den gör. Man behöver inte vara kemist. Då får man också träna lite på nordiska språk.

AV

Du får nog värma under lång tid vid 70 grader om du skall inaktivera enzymer, endel av dem är ganska värmestabila. RNaser kan man ju t o m koka, utan att de förlorar aktiviteten.

Appropå pannkakor... Tipset är den färdigblandade pannkaksmixen som finns. Kanske inte känns lika hemlagat som om man torkar ingredienserna själv, men väldigt mycket enklare. Och jag tror inte skillnaden i just det fallet är så märkbar. Det brukar imponera på omgivningen att steka ett pannkaksberg på fjället. Man får dock vara beredd på att det tar tid och gas...

Annars kan jag tipsa om egentorkade grönsaker, kokosmjölkspulver och thaikryddmix. Mums till ris eller couscous.

Jag menar boken Hälsoriktig konservering av Karel Puhony. Den brukar räknas som en "bibel" när det gäller olika hemkonserveringsmetoder (inklusive torkning).

Sojakött är kanonbra att basera maten på. Köps torrt (och billigt) så det behöver inte göras nåt med. Sen är det bara att koka ett par minuter så är det klart (görs sig bäst med några torra grönsaker).

När jag hade med mig egen torkad mat på fjällvandringen blötladade jag den i en burk en stund innan matrasten, sen var koktiden väldigt kort, ett par minuter ungefär.

Parmesan

Toppa den hemtorkade köttfärsen och de kokta makaronerna med massor av riven parmesan. Kanongott!
Avsluta med kaffe och en rejäl bit choklad.
Ren och skär njutning!

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips