En annan av debattörerna i tråden hävdade att "motion alltid står för en relativt liten del av den totala energiförbrukningen".
Aha, då förstår jag. Om man menar att man vill gå ned i vikt genom att träna och motionera så får man hålla på ganska länge, eftersom man behöver fylla på med energi...alltså äta. Kruxet för mig är att jag tränar ganska mycket och äter ganska mycket, och min erfarenhet är att man behöver se över det totala energiintaget över tid för att gå ned i vikt.
Det jag menar är att jag gick ned 10 kg i vikt förra året genom att främst äta bättre. Jag tränade en hel del också, men själva viktnedgången tog fart när jag hade koll på energiintaget relaterat till uttaget, alltså hur mycket jag gjorde av med på en dag.
Om jag skulle få komma med ett tips på hur man kan gå ned i vikt, baserat på hur jag gör och har gjort så handlar det om att:
- äta regelbundet. Jag äter frukost, lunch och middag.
- äta "bra mat", dvs en varierad kost som innehåller olika saker, och jag undviker ingenting. Jag äter allting, dvs alla livsmedel. Däremot så äter jag inte alltid, och det gäller att förstå det. Fredagsmys...javisst, det kan bli både chips och öl. Vill jag gå ned i vikt så behöver jag vara sparsam med sådant gottande.
- röra på sig. Jag har promenerat en hel del, och det är skonsamt och förbrukar en del energi som man inte behöver kompensera direkt. Man tar en promenad, och blir inte superhungrig av det.
- våga känna hunger. Jag tror att vi är så vana att aldrig vara hungriga att vi inte tänker på detta med energiintag. Vi petar i oss saker i tid och otid...i alla fall jag. Det är inte farligt att vara hungrig.
- sätta rimliga mål. Vill man gå ned i vikt behöver det vara ett mål som är rimligt och det behöver ta sin tid. Om man vill gå ned i en sund takt, utan att avstå från att äta, så kan man gå ned 0,5 kg/vecka utan någon större ansträngning än att äta lite mindre och lite bättre. Det kanske kommer av sig själv om man håller sig till frukost, lunch och middag utan att äta allt "skräp", såsom fredagsfikabrödet på jobbet och kanske inget småsnaskande under veckan. För mig är det det begränsningen av energiintag som gjort att jag gått ned i vikt.
- börja göra. Man går inte ned i vikt av att skriva om det. Walk the talk. Det är bara att prova. Äta lite mindre och lite bättre, och se vad som händer.
- vara medveten om hur en dag och vecka ser ut när det gäller energiintag och uttag. När äter man? Hur äter man? Vad äter man? Det kanske går att småjustera lite här och där, utan att krångla till det. När det gäller uttag så ska man inte tro att en viktnedgång går på nolltid, utan man får vara medveten om att det får ta tid att gå ned i vikt och det ska ta tid. Med tid menar jag ca 0,5 kg/vecka...kanske 1 kg/vecka...det fixar de flesta om man satsar på det.
Det finns inga magiska medel för att gå ned i vikt. Det som gör att man går ned i vikt är att se till att man petar i sig mindre mängd energi än man gör av med. det kallas kalorirestriktion. Man begränsar energiintaget.
Inga magisk medel...ät bättre, ät mindre, ät regelbundet, rör på dig för hälsans skull.
Jag har 10 kg kvar innan jag är nöjd...det får ta den tid det tar...
Tack för mig.