Hej. jag väger för mycket

Minska dina portioner till 3/4 av nuvarande och sluta med snask, söta drycker, potatis, vittbröd, alkohol. Det ger snabbt utslag på vågen. Efter en stillasittande tröstätare period ville jag gå ner i vikt och jag följde ovan råd. 30 kg på 9 månader. Ponzers bok Bränn är läsvärd. Gick Karolinskas Obsitaskurs och alla deltagarna (15) ökade 2 kg/år/ind i vikt! Så bantarprofessorn hade fel i sak.

go tur

Minska dina portioner till 3/4 av nuvarande och sluta med snask, söta drycker, potatis, vittbröd, alkohol. Det ger snabbt utslag på vågen. Efter en stillasittande tröstätare period ville jag gå ner i vikt och jag följde ovan råd. 30 kg på 9 månader. Ponzers bok Bränn är läsvärd. Gick Karolinskas Obsitaskurs och alla deltagarna (15) ökade 2 kg/år/ind i vikt! Så bantarprofessorn hade fel i sak.

go tur
30 kg på 9 månader! Tummen upp för det.

För egen del går jag ganska ofta ner i vikt på långa vandringar - trots att jag äter mer. Oftast är det bara några kg, men på en vandring som varade i över en månad tappade jag 7 kg.

Och nej, det strider inte mot fysikens lagar, för sambandet intag/förbrukning är fortfarande 1:1 (det är förbrukningen som - återigen inom vissa gränser - anpassar sig till aktivitetsnivån).

Saken är väl den att om du du utför fysisk aktivitet så krävs det energi för detta.

Visst gör koppen gör av med viss energi vid stillasittande till hjärta, lungor, matsmältning, hjärna, hålla värmen o.s.v.

Men sist nämnda avstannar ju inte bara för att man rör på sig så sammanlagt = högre energiförbrukning.

Äter man mindre energi än man förbrukar så måste kroppen ta av sitt eget lager och går ner i vikt.

Man har ju då tre saker att välja på om man vill gå ner i vikt:
1. Ät mindre energi
2. Förbränn mera energi.
3. En kombination av ovanstående.

Man kan ju även fråga sig varför de flesta som lever ett rörligt liv eller har ett kroppsarbete ofta är slimmade medans soffpotatisar oftare är överviktig i alla fall när dom passerat tonåren.
Sedan brukar många som har hög fysisk aktivitet med tiden skaffa sig lite mer muskelmassa än soffpotatisar vilket i sig även gör att kroppen förbränner mera energi.

Kroppen kan säker styra upptaget från födan eller förbränningen till viss mån men jag tvivlar starkt på att det påverkar så mycket i det stora hela.

Så bästa kombinationen är högst sannolikt ät lite nyttigare och se till att röra på sig så kommer viktminskningen.
Jag kan nog utan att fara med osanning påstå att det fungerar för alla om man bara har disciplinen att fortsätta, möjligen undantaget någon med bakomliggande sjukdom.

Själv går jag alltid ner ett par tre kilo i vikt ett tag efter när jakten startar och man börjar gå mansdrev och vandra mycket i skogen ostigat, framförallt när snön kommer och det blir jobbigt på riktigt.
Matvanorna är dom samma.

Senast ändrad:
Sedan är det ju frågan vilka komponenter som minskar mest vid viktminskning, kroppsfett, kroppsvatten eller muskler? Tyvärr är det väl lättare för kroppen att förbränna sina muskler än kroppsfett, om jag fattat det rätt.

När jag gick ner en 15-20 kg för ca 7 år sedan, så kände jag mig också rätt svag och hade dåligt flås efter den viktresan.
/Niklas

Sedan är det ju frågan vilka komponenter som minskar mest vid viktminskning, kroppsfett, kroppsvatten eller muskler? Tyvärr är det väl lättare för kroppen att förbränna sina muskler än kroppsfett, om jag fattat det rätt.

Tyvärr verkar det vara så att kroppen snabbare tar av muskelmassan än av fettet vi en hastig sänkning av energiintag eller kraftig ökning av fysisk aktivitet med förhållandevis lågt energiintag.
Förmodligen för att spara på fettet för bättre chanser till överlevnad vid långvarig svält, det är ju trots allt kroppens reserv.

Veckotidningarnas "5 kilo på en vecka diet" är därför bara att glömma, det gäller ju mera att lägga om livsstil och se långsiktigt.

Tränar man och äter nog med proteiner bygger ju kroppen upp muskelmassan igen även om man kanske nallar av den ibland vid längre strapatser.

Senast ändrad:

Aktuellt

På två hjul genom Karelen: Grusvägar, bastur och möten för livet

Två irländska cyklister reser till finska Karelen för att utforska områdets “grå guld” – alla övergivna, slingrande grusvägar.

Upplev Halmstads kust: Vandra Prins Bertils stig

Leden som på 18 kilometer förenar stadspuls, rogivande natur och slående vyer över havet.

Månadens fråga: Hösten är här – vad lockar mest?

Är hösten en tid för svampplockning runt knuten – eller lockar äventyren? Vi tar pulsen på Friluftssverige hösten 2025.

Vinn bästsäljande Caldera 8 från Brooks!

Ta chansen att vinna höstens nya löparskor – lika perfekta för dagliga terrängpass som för ultramaraton.
Tyvärr verkar det vara så att kroppen snabbare tar av muskelmassan än av fettet vi en hastig sänkning av energiintag eller kraftig ökning av fysisk aktivitet med bibehållet energiintag.

Veckotidningarnas "5 kilo på en vecka" är bara att glömma, det gäller mera att lägga om livsstil.
Jo, det tror jag också.
/Niklas

Detta med viktminskning kan ibland tyckas svårt, där var och en har sina metoder.
Men egentlirgen handlar det ju bara om att förbruka mer energi än vad intaget är. = enkel matematik.
Min viktresa sista 20 åren har varit en bergochdalbana, men när jag väl tar tag i det har jag haft lätt att gå ned i vikt.
I vintras när tom byxor med stretch började bli för trånga, tänkte jag. Nä nu jädrans!!!
När jag väl börjar så är det inte med några promenader på typ 30 min. Om så vore fallet hade jag lika kunnat sitta hemma och öppnat fönstret och släppa in frisk luft.. :cool: haha
Nej då är det full fart, med ett mål och fullt fokus på det.
Började v7, med ett intag av ca 1000-1200kcal/dag. Promenad 11,5km, tempo ca 9,5 min/km.
Tyckte distansen var för kort, fann sedan en slinga på 14,5km redan i nästa vecka.
Aktivitet ca 5-6 dagar i veckan. De dagar jag var promenadfri, blev det lätt hemmagym med trepunktsnodd.
Efter ca 4 veckor gjorde jag tempoökningar i uppförsbackarna, ibland promenerade jag med 10kg rygga.
Början av april dammade jag av cykeln och varierade promenaderna med cykelturer på 4-5 mil.

Är ganska öppna landskap här i VG, så cykelturerna var i början tråkiga, med mycke by och motvind, oavsett väderstreck... :(
Men började ta in positiva tankar.. Motvind = med bränna mer kalorier. Tänk vad man kan lura kroppen ..haha.
Detta vfortsatte jag med så i mitten på juni v24 hade jag nått mitt mål och gått ned 22.5kg.
Dock ska jag säga att det blev lite mer intag av kalorier sista veckorna, då det stundade studentfester och årligen återkommande födelsedagar..

Nu i v 40 håller jag fortfarande min målvikt, kan diffa typ 1 kilo +/-
Håller nu igång 4-5 grr/vecka, mest med cykel då jag, trot eller ej, både fått navel och ljumskbråck. Bråcken känns när jag promenerar men cykla funkar bra. Så går i väntans tider på operation, en tänker att två team fixar båda bråcken samtidigt..haha

En del har frågat mig om inte mitt humör har svängt, neeeej. När jag ser på vågen, måttbandet, byxor som blivit förstora, då får jag bara mer energi. Går dagligen som den gladaste emojin med ett smail :)

Så enkel matematik.. förbruka mer enerrgi än ditt intag = enkel matematik, men gäller att man hittar sin egen form för det.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips