Enkelt, finns det tillgång till energität mat då väljer vi den.I slutändan allt handlar om överlevnadNöten kanske inte är så svårknäckt trots allt ?
Vi vet ju historiskt att ett lagom sort samt balanserat födointag i kombination med regelbunden fysisk aktivitet fungerar.
Varför var annars unga smalare i snitt fram till -70 talet ?
Kan det vara så att mentaliteten är en stor faktor ?
Går man in i en normal ICA butik så är i så är nog närmare 40-50% av det ät och drickbara sortimentet mer eller mindre skräp som vi varken behöver eller bör förtära.
Frågan är varför vi stoppar i oss den delen av sortimentet, för det gör vi ju bevisligen efter som det finns kvar (=köps) år efter år ?
Kan man komma till insikt att mat i första hand är bränsle och näring för kroppen och inte till för tröst eller njutning så är nog mycket vunnet.
Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Hej. jag väger för mycket
- Trådstartare Mach___Mach
- Start datum
Nu vet jag inte mängden jägarsnus du äter, men nötter och choklad är energirika livsmedel - särskilt det förstnämnda.Det sägs ju att fjällvandring är en av de bättre aktiviteterna för att få bort bilringar, men har inte märkt av det själv, men beror kanske på att jag redan är rätt spinkig, men finns en del ändå att ta av. Går ofta fort och med lite puls, men tror viktförlusten stoppas av att jag stoppar i mig mycket jägarsnus med nötter och choklad. Tack vare det håller jag min aptit i schack och är sällan speciellt hungrig när det är dags för lunch och middag.
1,5 påse frystorkat per dag och lite chia eller muslifrukost brukar va min mat, utöver några nävar jägarsnus. Och på det går jag mellan 15-25 km. Inga problem, men börja kännas när det blir över 30-35 på en dag. Men gillar att pressa mig ibland. (Vad fan, militärer går väl 10 mil på en dag ibland på en burk vita bönor och lite stryk)
Aktuellt
ANNONS
Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro
Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...
Det är inte bara unga som var smalare förr.
Nej det var det inte, men jag tog upp det som exempel då det är så lätt att ta till sig och jämföra då unga blir gruppfotograferade över tid via skolfoto.
Man skulle även kunnat ta mönstringen som exempel så länge vi hade allmän värnplikt för unga män och mätte div resultat över tid.
Den visade tydligt att vi vid slutet av Kalla kriget i snitt blivit tyngre, svagare samt sämre kondition än tidigare generationer.
Dessutom har intelligensen tenderat att börja sjunka, men det är kanske en egen diskussion.
Dock så speglade ju de mätningarna inte kvinnliga befolkningsdelen i någon större utsträckning.
Senast ändrad:
Bland det mest energikrävnde kroppen gör lär vara att omvandla maten vi äter till energi och avföring.
Enkelt, finns det tillgång till energität mat då väljer vi den.I slutändan allt handlar om överlevnad
Jag köper inte fullt ut att vi inte skulle klara lära oss att kontrollera reptilhjärnan när det gäller just mat även om det kan ligga en del sanning i det.
Vi parar ju oss inte (som är en drift det med) ohämmat till höger och vänster så fort man ser en attraktiv person av motsatta könet.
Varför skulle vi inte klara att kontrollera instinkten att välja föda som vi plötsligt eller regelbundet blir sugna på nu när många av oss i västvärlden (läs där fetman frodas) har lyxen att kunna välja mat ganska fritt och är hyffsat upplysta vad som är "nyttigt" och "onyttigt" för oss ?
Kanske handlar fetma eller inte i grund och botten en hel del om vilken nivå på självdisciplin en människa har ?
(undantaget genetiska och sjukliga avvikelser)
Senast ändrad:
Det är inte bara unga som var smalare förr. Faktum är att fetma ökar med åldern! Över 50 procent av alla mellan 16-84 är överviktiga/lider av obesitas. Det har ökat explosionsartat sedan 80-talet...
Förekomsten ökar med åldern
Förekomsten av övervikt eller obesitas ökar med åldern, från cirka 10 procent bland förskolebarn och 20 procent bland skolbarn till 30 procent bland unga vuxna (16–29 år) och sedan ökande till drygt 60 procent bland vuxna mellan 45–64 år (figur 2). Levnadsåren mellan 20 och 40 år verkar vara en period där BMI ökar mycket. I alla åldersgrupper finns det könsskillnader, men det finns också socioekonomiska och regionala skillnader i förekomsten av övervikt och obesitas. (https://www.folkhalsomyndigheten.se...-obesitas/statistik-om-overvikt-och-obesitas/)
Synd att dom inte lade in en graf med BMI uppmätt från Armens mönstringar, då hade man fått en lång uppmätt graf ända fram till 2010 att jämföra med.
(Dessa mätvärden verkar tyvärr inte vara tillgängliga publikt enligt ChattGPT men borde rimligen vara tillgängliga berörda myndigheter)
Senast ändrad:
Jag vet inte om jag förstår vad du menar.Det dygnet kan man väl knappast hävda med hedern i behåll att motionen var en relativt liten del av din energiförbrukning.
Frågan är komplicerad, skulle det vara enkelt då skulle alla vara hälsosamma, friska, glada.Jag köper inte fullt ut att vi inte skulle klara att kontrollera reptilhjärnan när det gäller just mat även om det kan ligga en del sanning i det.
Vi parar ju oss inte (som är en drift det med) hämningslöst till höger och vänster så fort man ser en attraktiv person av motsatta könet.
Varför skulle vi inte klara att kontrollera instinkten att välja föda som vi plötsligt eller regelbundet blir sugna på nu när många av oss i västvärlden (läs där fetman frodas) har lyxen att kunna välja mat ganska fritt och är hyffsat upplysta vad som är "nyttigt" och "onyttigt" för oss ?
Prägling är viktig. Vad får bebisar i Sverige för mat? Välling. Alltså värsta tänkbara prägling. Vad får skolbarn till frukost? Mackor, flingor. Det är bara en
Ärligt talat orkar jag inte diskutera den frågan. Jag vet vilka faktorer spelar för mig. Jag tror inte det finns generellt svar som funkar för alla.Jag köper inte fullt ut att vi inte skulle klara att kontrollera reptilhjärnan när det gäller just mat även om det kan ligga en del sanning i det.
Vi parar ju oss inte (som är en drift det med) ohämmat till höger och vänster så fort man ser en attraktiv person av motsatta könet.
Ärligt talat orkar jag inte diskutera den frågan. Jag vet vilka faktorer spelar för mig. Jag tror inte det finns generellt svar som funkar för alla.
Det tror jag, nära på i alla fall.
Ta och titta på några valfria skolfoton från 60-70tal, där har du svaret att balans mellan födointag/fysisk aktivitet fungerar för alla med något enstaka undantag.
Jag har svårt att se att det skulle vara någon annan faktor som var viktigare till att folk var mer slimmade på den tiden.
Skolfoton är en ganska bra referens på flera sätt då det dels är lätt att jämföra visuellt över tid samt att skolungdomar i given klass fick äta samma luncher fem dagar i veckan från 1968 (oftast en maträtt på den tiden) under uppväxten.
Senast ändrad:
jo så är det, och när man småäter så bromsar det kroppen från att gå ner i "vilo -eller fettförbränningsfasen" som normalt inträder mellan måltiderna. (Insulinet hinner inte sjunka tillräckligt innan det kommer mer mat att ta hand om). Hade jag inte småätit jägarsnus, och bara haft de ordinarie måltiderna, så hade jag kanske gått ner i vikt. För då hade kroppen fått bränna lite fett istället för jägarsnus om den behövde.Nu vet jag inte mängden jägarsnus du äter, men nötter och choklad är energirika livsmedel - särskilt det förstnämnda.
Mat är såklart i mångt och mycket en fråga om personliga referenser. Men det finns forskning kring vad som fungerar och inte (för den stora massan!). Till exempel vad som är nyttigt/hälsosamt och inte. Det går såklart att gå ner i vikt med i princip vilken diet som helst, men vad är hållbart över tid!? Tallriksmodellen är beprövad och ännu inte vetenskapligt motbevisad: https://www.svt.se/nyheter/vetenskap/omdebatterad-studie-omkullkastar-inte-svenska-tallriksmodellen Ät regelbundet lagom stora portioner med varierat innehåll från hela kostcykeln och undvik småätande mellan måltiderna, eller för nära läggdags. En bra start!
Trender kommer och går. Just nu är det kolhydrater (LCHF-lägret) som verkar vara den stora boven bland hobbytyckare. Men precis som att allt fett inte är detsamma, så är inte heller en kolhydrat alltid en och samma kolhydrat. En potatis är oändligt mycket bättre än en läsk, för att ta ett uppenbart exempel. Som amatöridrottare skulle jag aldrig kunna kapa bort kolhydrater ur min kost och prestera på samma nivå som jag gör nu. Omöjligt!
Varför blir då folk alltmer överviktiga!? En mängd faktorer såklart, men en av de mest avgörande, som flera redan har varit inne på är helt enkelt en allmänt sjunkande fysisk aktivitet (i alla åldersgrupper). Bilåkningen miskar inte, folk "cyklar" på elfordon, åker elsparkcykel, köper robottgräsklippare osv. Lägg därtill en överkonsumtion av mat. Primärt för mycket onyttig mat, det vill säga processad sådan beståendes av för mycket ohälsosamma fetter, socker och salt, med brist på nyttigheter som grönsaker, fibrer, vitaminer, mineraler och annat smått och gott. Brukar roa med med att titta på vad andra kunder handlar i mataffären och en fråga som väldigt ofta dyker i mitt huvud är; Var är maten!?
Trender kommer och går. Just nu är det kolhydrater (LCHF-lägret) som verkar vara den stora boven bland hobbytyckare. Men precis som att allt fett inte är detsamma, så är inte heller en kolhydrat alltid en och samma kolhydrat. En potatis är oändligt mycket bättre än en läsk, för att ta ett uppenbart exempel. Som amatöridrottare skulle jag aldrig kunna kapa bort kolhydrater ur min kost och prestera på samma nivå som jag gör nu. Omöjligt!
Varför blir då folk alltmer överviktiga!? En mängd faktorer såklart, men en av de mest avgörande, som flera redan har varit inne på är helt enkelt en allmänt sjunkande fysisk aktivitet (i alla åldersgrupper). Bilåkningen miskar inte, folk "cyklar" på elfordon, åker elsparkcykel, köper robottgräsklippare osv. Lägg därtill en överkonsumtion av mat. Primärt för mycket onyttig mat, det vill säga processad sådan beståendes av för mycket ohälsosamma fetter, socker och salt, med brist på nyttigheter som grönsaker, fibrer, vitaminer, mineraler och annat smått och gott. Brukar roa med med att titta på vad andra kunder handlar i mataffären och en fråga som väldigt ofta dyker i mitt huvud är; Var är maten!?
Prägling är viktig. Vad får bebisar i Sverige för mat? Välling. Alltså värsta tänkbara prägling. Vad får skolbarn till frukost? Mackor, flingor. Det är bara en
Fast vällingen fanns på 60-70talet med, även om bebisar rent krasst är av naturen skapta att dricka bröstmjölk fram till dom får tänder.
Man åt Skogaholmslimpa med ostskiva och havregrynsgröt till frukost på 60 och 70 talet och kanske före det med men var ändå slanka så vad är egentligen skillnaden i dag när det kommer till prägling på det ?
Nej, jag håller nog fast vid teorin om bekvämare livsstil med mindre fysiskt aktivitet och kroppsarbete i kombination med sämre matvanor.
Förut hette det "Lördagsgodis"....nu verkar det inte ovanligt med Lördag sju dagar i veckan.
Senast ändrad:
Liknande trådar
- Svar
- 9
- Visningar
- 855
- Svar
- 61
- Visningar
- 8 K
- Svar
- 43