HB Soulo - Rött eller Sand?

Ni som använt båda HB:s dukar, röda eller sandfärgade, hur upplevde ni dem och när passar de bäst?

Som jag ser användningen av Soulo är det i huvudsak 3 områden; fjäll, vinter & kanot.

Skulle du välja rött eller sand och VARFÖR?
 
Eftersom att Soulo är en enmanstält antar jag att du eventuellt kommer att använda det ensam och då skulle jag definitivt köra på det röda pga ökad synlighet vid olycka/hårt väder/etc.
 
Eftersom att Soulo är en enmanstält antar jag att du eventuellt kommer att använda det ensam och då skulle jag definitivt köra på det röda pga ökad synlighet vid olycka/hårt väder/etc.



Jag tänker i samma bana, men tänker kanske att sand syns bättre än man tror på fjället mot snön iom att HB har det som val (?).

Det som gör mig kluven är att man i vissa fall önskar vara mindre synlig (skärgård, skog, stealthcampa i Europa etc.) plus att nån sa att ljuset inuti blir väldigt behagligt, själv har jag aldrig ägt HB innan.


Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
 
Rött ger ett trevligt ljus inne i tältet, det syns såklart bäst på vinterfjället och ser bra ut på kort. För en normalanvändare tror jag inte att blekning av färgen är något stort problem.
Hillebergs "nya" gröna färg är nästan svart, för mörk. Sand tycker jag är mest allround och skulle ha valt det till mitt Niak men Hillebergs tunna väv säljs inte i sand.

För ensamturer på vintern - rött, för alla andra turer - sand.
 
Förstår ditt dilemma. Hilleberg är långt över min budget och faktiskt mina behov också. Men färgångest förstår jag mig på. Har gått in för signalfärger på det mesta, för jag har så jäkla lätt att tappa bort både grejerna och mig själv (taskigt lokalsinne antar jag). Samtidigt är sand/khaki så jäkla snyggt - och rätt ovanligt på tält i dag. Får ju nostalgiska scouttältvibbar av det!
 
Förstår ditt dilemma. Hilleberg är långt över min budget och faktiskt mina behov också. Men färgångest förstår jag mig på. Har gått in för signalfärger på det mesta, för jag har så jäkla lätt att tappa bort både grejerna och mig själv (taskigt lokalsinne antar jag). Samtidigt är sand/khaki så jäkla snyggt - och rätt ovanligt på tält i dag. Får ju nostalgiska scouttältvibbar av det!



Jo, precis.

Skulle nog EGENTLIGEN frågat; syns Hillebergs Sandfärg på vintern?! ;-)


Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
 
Sand alla gånger, synd att så få tillverkare ger den möjligheten. Ljusare inne, inte lika varmt om solen gassar på, diskret i nästan alla miljöer, åldras med värdighet. Man kan välja att ha med någon annan riktigt ilsket färgglad sak, som vid behov går att använda till platsmärkning/nödsignalering.
 
Ja, jag köpte ju en billig rygga på Classe nyligen för att jag inte hittade någon liten rygga för svamppromenaderna av bättre märke som var som jag ville o satt bra. Svart! Har redan köpt en halvmeter rött tyg i nån tyllliknande syntet som jag tänker knyta på och dra över när jag lämnar säcken i skogen. Borde ju funka fint på ett tält också, nåt lätt tyg som vajar som en fana i vinden. Risk att SÄPO kommer med helikoptrar bara. ;)
 
Sand alla gånger, synd att så få tillverkare ger den möjligheten. Ljusare inne, inte lika varmt om solen gassar på, diskret i nästan alla miljöer, åldras med värdighet. Man kan välja att ha med någon annan riktigt ilsket färgglad sak, som vid behov går att använda till platsmärkning/nödsignalering.



Joanna,

du är tamejtusan ett geni!!

Precis detta svaret jag sökte ;-)

Tack!!


Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Anton1 Kondens Soulo Bo och sova 4
almberger Soulo RL vs BL Bo och sova 15
RobK Hilleberg Soulo 1 pers + hund Bo och sova 3
skogsbaronen Nya tält från Hilleberg (Helags och Soulo BL) Bo och sova 14
c.sjodin Hilleberg Niak vs Hilleberg Soulo Bo och sova 4
fritzov alternativ till Hilleberg Unna/Soulo Bo och sova 2
Glännman Suck dessa tält. Inte nöjd med soulo, vilket nytt? Bo och sova 17
Tundraman Lätta Soulo Bo och sova 12
Tundraman Hilleberg Soulo mesh Bo och sova 1
Lodjuret Tält Hilleberg Soulo Bo och sova 9
username2 Unna eller Soulo Bo och sova 25
Peaken Mitt Hilleberg Soulo Bo och sova 29
pirx hilleberg soulo - fast billigare? Bo och sova 49
C-D Hilleberg Soulo vs. Nallo 2 för långfärdscykling Bo och sova 3
avslutat_17_06_20 Recension av Soulo och Allak? Bo och sova 9
Raskesven HB:s Soulo-angivelser fel Bo och sova 4
acespace Rött Fjällräven Akka R/S 3? Bo och sova 0
kalle1969 Hilleberg rött eller grönt tält! Bo och sova 135
bensson Rött eller grönt? Bo och sova 5
diluruf Rött eller grönt... Bo och sova 40
Runner75 Nammatj 3GT RÖTT!! Bo och sova 1
kvchs9 Rött eller grönt? Bo och sova 8
Wad Rött eller grönt Hilleberg? Bo och sova 12
Apelsinjos Durston eller MSR eller annat... välja tält till fjälltur Bo och sova 6
Wolfred Nordisk telemark 2 LW: Köpa ny tältstång eller behålla den gamla? Bo och sova 7
dibblah Tunneltält, öppningen mot eller från vinden - Ny Hillebergfilm Bo och sova 38
Joones Marmot Helium eller Sea to summit Trek II Bo och sova 4
Kaffekopp Sovsäckslakan - Silke eller ull? eller annat? Bo och sova 13
komfortPerZonen Kudden på plats - eller? Bo och sova 10
komfortPerZonen Asymmetrisk eller 'vanlig' hängmatta för bästa komfort och modularitet? Bo och sova 5
Askel Synpunkter på HB Helags 3 eller Helsport Reinsfjell 3 Superlight Bo och sova 11
Guldhönan Finns prisvärt 4-mannatält eller är det HB/FR som gäller? Bo och sova 13
Aset Tälta med hund - Tarptent Stratospire 2 eller alternativ? Bo och sova 7
DoktorGlas Tips om billig underquilt - eller har jag gjort bort mig nu igen? Bo och sova 7
John_north Amerikanskt eller svenskt familjetält Bo och sova 33
Glimmerstigen Fråga ang. tält MSR eller annat alternativ Bo och sova 15
Ooscar Byta till varmare sovsäck eller förstärka med quilt? Bo och sova 8
Vagabond78 Erfarenheter av Big agnes copper spur HV UL2 eller MSR hubba hubba NX2? Bo och sova 8
Larsn1d Jack wolfskin Gossamer II eller bergans Hardangervidda Bo och sova 3
carfly Prisvärd sovsäck för +10 grader? Finns dun, eller bara syntet? Bo och sova 17
Tobias.H Enväggstält - hiss eller diss? Bo och sova 29
Joakim.e Nytt fjälltält, Kaitum 3, Dome 3 eller annat? Bo och sova 12
foos Hilleberg Allak 2 eller Allak 3 för två personer? Bo och sova 7
AyatollaFatemi I valet och kvalet - Anaris eller Tarp? Bo och sova 17
Kråkesson Kan sovsäcken återhämta sig eller är den förstörd? Bo och sova 20
Freddan122 Hjälp med tält 2-manna jack wolfskin eller Msr elexir 2 eller något annat? Bo och sova 0
langben Bekvämt tvåmannatält även ok för ensamvandring? Niak eller Rogen? Bo och sova 13
Silkofskin Marmot Angel fire eller Teton? Sovsäck för damer Bo och sova 8
bientai Nordisk Telemark ULW 2 eller Hilleberg Enan Bo och sova 2
Silver Fang Kupol eller tunnel tält? Bo och sova 50

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...