Havsöring - utrustning och teknik

En annan fundering jag har kring det här med hastighet på betet.
Ibland talas det om att det är viktigt med hög hastighet på betet och det fiskar med snabba rullar, men det går ofta bra att fånga samma fiskar på fluga. Men en fluga som strippas hem kommer väl som bäst upp i samma hastighet som en avsiktligt långsamt fiskad spinnrulle?

Jag fiskar alltid hem flugan snabbt (kanske 30 cm/sek), det funkar för mig även under tidig säsong.

30 cm/sek med spinn är ju riktigt långsamt.
 
Inte specifikt för havsöring men det hände i samband med fiske efter havsöring och jag är tämligen säker på att det var en havsöring inblandad.
Jag har läst om men aldrig varit med om att fisken hugger när man vevar in för man ska förflytta sig eller gå hem. Men igår hände det. Vevade in och det tog tvärstopp, spöt böjde sig djupare än jag någonsin varit med om. Fisken knycker till så jag tappar handtaget på rullen och linan rusar ut ifrån min obromsade rulle och blir slack, fisken var borta.

Det blir ju rätt bra hastighet när man vevar in rakt så men inget extremt. Jag funderar mer på om det är den extremt jämna hastigheten som gör det. Märlor som simmar fram ser ju ut att förflytta sig med helt jämn hastighet.
 
Inte specifikt för havsöring men det hände i samband med fiske efter havsöring och jag är tämligen säker på att det var en havsöring inblandad.
Jag har läst om men aldrig varit med om att fisken hugger när man vevar in för man ska förflytta sig eller gå hem. Men igår hände det. Vevade in och det tog tvärstopp, spöt böjde sig djupare än jag någonsin varit med om. Fisken knycker till så jag tappar handtaget på rullen och linan rusar ut ifrån min obromsade rulle och blir slack, fisken var borta.

Det blir ju rätt bra hastighet när man vevar in rakt så men inget extremt. Jag funderar mer på om det är den extremt jämna hastigheten som gör det. Märlor som simmar fram ser ju ut att förflytta sig med helt jämn hastighet.

Den helt avgörande faktorn torde vara att ditt bete råkade passera intill en hungrig öring. Gör betet det så är det av underordnad betydelse hur betet är beskaffat eller hur snabbt det rör sig. Den jämna inspinningen kan, för övrigt, fisken ha uppfattat endast om den följt efter betet en stund.
 
Den helt avgörande faktorn torde vara att ditt bete råkade passera intill en hungrig öring. Gör betet det så är det av underordnad betydelse hur betet är beskaffat eller hur snabbt det rör sig. Den jämna inspinningen kan, för övrigt, fisken ha uppfattat endast om den följt efter betet en stund.
Ja absolut men ändå håller vi på och trixar och spekulerar i hur det ligger till.

Igår blev det tre öringar och samtliga högg vid den normalaste formen hemtagning vid flugfiske.
 
Fingerskydd känns som en bra grej att ha på sig. Det blir en del dragning mot fingret under en dag. Störst skillnad gör det när en stor öring kliver på och tar all löslina i första rusningen.
Men det händer när du inte har på skyddet.
 

Bilagor

  • tiemco-stripping-guard_Tan.jpg
    tiemco-stripping-guard_Tan.jpg
    41.7 KB · Visningar: 86
Körde hårt in i det sista. Blev fiske tisdag, onsdag, torsdag och fredag.
Tisdag och onsdag blev heldagar. Hård vind och regn och lite fisk.
Onsdag en eftermiddag. Stod mest på läsidan och hade det skönt i solen. Provade att fiska med två flugor. Blev fem mindre öringar.
I fredags blev det ett kort pass. Hård vind igen och lyckades med något nytt. Kasta sönder kroken. Skulle gissa på att det hände när jag sköt lina i sista bakkastet. Att jag sköt flugan in i berget bakom mig.
Hade på en bättre fisk under två knyck sedan var den borta.

Säsongen gick trögt ända till augusti då började jag fånga fisk. Det var nog en kombination av aktivitet i havet och faktumet att jag är en nybörjare på flugfiske och nästan alla pass så flugfiskare jag.
Men i slutet av säsongen fångade jag min största havsöring hittills. 62-63 cm vägandes 2,8 kg.
 

Bilagor

  • AB1DD34A-529A-4EB2-A93C-E8CF7AEE3C49.jpeg
    AB1DD34A-529A-4EB2-A93C-E8CF7AEE3C49.jpeg
    2.8 MB · Visningar: 110
Flugfisket var ett djupt hål.
Ännu en fiskekompis som fastnat i bindningsträsket? De jag redan har binder typ femtio gånger fler flugor än vad de själva hinner använda och jag har flera askar fulla med gratisflugor de gett mig. Vi får ge oss ut med flugspöna nästa gång jag är över på din sida...

Snygg fluga! Och min favoritfärg.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Erijon Vandrande havsöring i Stockholm Fiske 4
sodden73 Havsöring i älv Fiske 5
telleus havsöring i göteborg Fiske 4
PikeMike Havsöring i Kalix/Haparanda Skärgård! Fiske 14
UmeRobban Kustfisket Umeåtrakten efter Havsöring-Lax Fiske 0
Cbratne Havsöring Fiske I kolmården Fiske 0
Avslutat1005 Har någon provat att meta havsöring?????? Fiske 9
virto Havsöring på västkusten Fiske 3
vuogga Havsöring vid norrlandskusten... Fiske 4
streamer Havsöring Öland Fiske 1
vuogga Havsöring - NU!! Fiske 16
peking Havsöring st:anna Fiske 1
johansson_79 Fiske efter havsöring i bohuslän Fiske 4
streamer Havsöring Fiske 7
jmlove Havsöring i Stockholm! Fiske 8
poppe_uk Havsöring i Skärgården? Fiske 1
peppe_malmqvist Kroka havsöring från flytring Fiske 4
storfiskarn? Havsöring i Herrhamra Fiske 5
Izumi Havsöring fisket igång! Fiske 2
Peakerman Havsöring på den sydskånska kusten? Fiske 0
Freddan75 Havsöring i Skåne. Fiske 9
sma Havsöring på västkusten? Fiske 1
robocop Havsöring på Åland Fiske 0
Calle94 Köptips utrustning gädda Fiske 21
AndersA68 Ny utrustning Fiske 40
Naturmullen Vikt på din utrustning vid tur/vandring? Fiske 14
Hadoque Ny utrustning eller serva gammal Fiske 2
aksello Tips på utrustning för nybörjare, insjöar i sörmland Fiske 11
Molngrabb Hjälp en nybörjade med utrustning! Fiske 2
dePaul Bilder på din utrustning Fiske 90
enriktighunter Lite hjälp med utrustning? Fiske 5
AzP Tips för skor/kängor och annan utrustning Fiske 7
gregerjohansson Flugfiske-utrustning? Fiske 6
forstheim Utrustning för "rookie".. :=) Fiske 11
grodanbolle UL utrustning? Fiske 13
M.Gustavsson Loop utrustning?! Fiske 1
avslutat_medlemskap_2012 Utrustning Fiske 8
Begagnade utrustning? Fiske 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.