Haverier.

Har under denna vinter haft haverier på min skidutrustning fyra gånger! Alla gångerna i tjänligt väder och med möjlighet att ta mig hem relativt lätt. Men om det hade varit långt borta utan bärig snö och mobiltäckning så hade jag haft problem!
Skidor: Åsnes Amundsen med Rottefellabindning. Pjäxor: Lundhags Guide Expedition BC. 4-5 år gamla grejor som körs många mil per år med hund.
Det som hänt är att:
Först lossnade bygeln på en pjäxa. Gick att sparka in och glida/ staka mig ner till bilen. (Fick rejäl rabatt hos Lundhags på nya!)
Bindingen lossnade. (Band fast med snöre och hasade mig hem med "Tyngden på dalskidan" (Den utan snöre runt!))
Belaget släppte i toppen på skidan. Tejpades med silvertejp.
Andra bindningen började glappa rejält! Tryckte i tändstickor i hålen och kunde skruva dit skruvarna försiktigt och försiktigt ta mig hem.
Sensmoralen är väl att: Tänk "worst case scenario"! Allt går sönder förr eller senare! Reparationsutrustning? PlanB? Samband för ev räddning..?
Är det någon som upplevt liknade haverier och har tips på hur ni löste det?
 
Har ingen erfarenhet av skidåkning men med en kniv och rep i utrustningen kan man improvisera fram mycket i en nödsituation t.ex. ett par snöskor som i videon nedan.
Det är nog inte särskilt lätt att gå i sådana snöskor men det är bättre än inget.
Bushcraft Skills: Snowshoes, Camping, cold weather survival - YouTube

Kraftig tejp (som helst funkar bra i kyla och lite väta) vill jag lägga till i nödutrustningen. Gärna tejp som fäster bra på "sig själv" ifall manbehöver göra öglor eller tejpa runt något. Ser att TS löste en lagning med silvertejp.
Lim funkar ju bäst att applicera hemma i värmen så det ser jag inte som akut nödlagninsutrustning.

Vissa problem går att förebygga med kontroll, vård doch omsorg men deb beskrivnia problemen tror jag är svåra att förutse och förebygga. Möjligen om man kollar och noterar glapp i bindningen så måste det åtgärdas direkt innan det blir värre men sitter den fast när man ger sig ut så har mn nog gjort vad man kan för att kolla.

/Patrik
 
Bygeln på Rottefella BC-sulor är en svag punkt. Vet många som haft såna haverier där bygeln bara dragits ur skon.

Bindningars skruvar lossnar ibland. Epoxilim när man monterar är en vettig förebyggande åtgärd.

Lossnande belag kan tejpas i skidans fram och bakände och epoxilim kan ibland funka nånstans mitt på skidan men i bakänden kan det vara svårare att få fast ett glappande belägg.

Ståltråd och möjlighet att borra kan funka som nödlösning vid bindnings och pjäxproblem liksom stark syntetlina.

En reservstav dvs teleskopstav som inte hindrar åkningen när den sitter på sidan av ryggsäcken är en bra försäkring om man är en grupp skidåkare på veckotur.

Thure
 
Tog med en extra BC-bindning på en långtur, vänster o höger är ju identiska. Det förutsätter dock att skruvhålen i skidan inte blivit gängpaj. Eventuellt skulle man i förväg kunna borra extrahål i skidan en aning bakom eller framför de ordinarie vilka skulle kunna användas om skruvarna skulle ryckas ur under tur.
Pjäxhaveri på bygeln känns svårt att fixa i fält, kanske skulle det gå att tillverka ett extra beslag som skruvas fast i sidorna på pjäxan?
 
Skulle en nödlagning vara att fästa pjäxan med buntband i bindningen på något klurigt sätt - blir nog inte rekord på vasaloppet men kanske bra nog för att ta sig hem hjälpligt.

/Patrik
 
Buntband är typiskt bra snabbfix i många sammanhang och lättare än ståltråd.

Men på skidor behövs som jag skrev ovan ett eller flera hål för många typer av bindning och pjäxhaverier.

Thure
 
Buntband är typiskt bra snabbfix i många sammanhang och lättare än ståltråd.

Men på skidor behövs som jag skrev ovan ett eller flera hål för många typer av bindning och pjäxhaverier.

Thure

Otydligt av mej, buntbandside'n gällde då man tappat pjäxpinnen men när bindningen sitter kvar i skidan. Buntband från skosnören eller dess öglor ner kring bindningen.

Att fästa lossnad bindning med buntband blir nog tufft, kanske går hjälpligt med stark tejp.

/Patrik
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.